5 důvodů, proč vám váš provizní program nefunguje

5 důvodů, proč vám váš provizní program nefunguje

Rozjíždíte svůj affiliate? Máte už za sebou první měsíce fungování a stále se vám zdá, že to není ono? Ať tak, či onak, je dobré se vyvarovat některých mylných představ, které možná zkreslily realitu i vám.

Sepsali jsme několik postřehů, které jsme řešili s našimi klienty. Jestli začínáte, můžete si je přečíst jako prevenci základních chyb, a pokud už jste affiliate rozjeli, nejsou právě toto důvody, proč vám to nefunguje?

Affiliate program jsem nastavil, teď už poběží sám, není potřeba se o něj starat.

Affiliate není zázračný instantní produkt, který jen nasadíte a nemusíte se o nic starat. Aby vám z malého miminka vyrostl statný syn, který vám s lecčím pomůže, je potřeba se mu věnovat, vychovávat jej, pečovat o něj. My vám rádi dodáme know-how, jak na to – můžete si přečíst Knihu o affiliate, přihlásit se na naše školení, nebo absolvovat Affiliate academy. Na podpoře s vámi rádi probereme vaše podnikání a poradíme konkrétní tipy, zkontrolujeme, že jste na nic nezapomněli.

Ta hlavní práce bude na vás – můžete ji samozřejmě delegovat na vašeho kolegu, nebo externího affiliate manažera, ale počítejte s tím, že ať už se o program bude starat kdokoliv, měl by mu věnovat čas a péči, kterou si bude žádat. Partneři jsou lidé a je potřeba s nimi navázat kontakt, poznat je, oslovovat průběžně další a motivovat ty stávající. Skvěle to dělá například Ondřej Martínek z Econea.cz.

Affiliate program mě konečně zachrání

Někteří naši klienti si před spuštěním provizního progamu myslí, že jim affiliate zachrání jejich podnikání. Může se to stát, ale není to pravidlem. Pokud vám byznys nefunguje, nebude vám pravděpodobně fungovat ani provizní program. Proč? Někde u vás je chyba – váš web je nepřehledný, máte nevhodně napsané texty, máte chybu v objednávkovém procesu nebo vaši zákazníci vnímají váš produkt negativně.  I sebelepší a šikovnější partner, který vám bude posílat návštěvnost, nemůže odstranit tuto chybu za vás.

Pokud je partner alespoň trochu zběhlý v branži, zkontroluje si pravděpodobně předem kvalitu vašeho produktu, vašich stránek i vašeho objednávkového procesu. Je možné, že vám dá vědět, kde tuto chybu vidí, co by vám doporučil pozměnit.

Ptejte se vašich partnerů – dají vám zpětnou vazbu, kterou byste jinde těžko získali!

Affiliate programy nemají a nebudou mít takový úspěch jako jiné formy online propagace

Affiliate program pomohl Amazonu k 40% příjmu. To zní velmi dobře, že? Skvělé na affiliate marketingu je i to, že vám vlastně zadarmo buduje značku. I když k vám přivádí určité množství zákazníků, kteří si hned nenakoupí, je dobře, že se o vás dozvěděli.

Statistiky mluví jasně – zákazník mnohdy nakoupí až po té, co skutečně získá k produktu důvěru. Potřebuje vidět recenze, nabídky konkurence a mnohdy tak nakoupí až po vypršení cookies. Velká výhoda affiliate je především v tom, že vlastně nemáte co ztratit – partnerům platíte pouze ve chvíli, kdy přivedou platícího zákazníka. Navíc vše běží právě teď, metoda nepodléhá žádnému časovému zpoždění.

Vy i vaši partneři vidíte výsledky vaší práce okamžitě. Jde jen o to, překonat nedůvěru a nechat se vést pozitivními příklady.

Nepodceňujte affiliate marketing – pokud jej budete brát jako něco velmi okrajového, je pravděpodobné, že také zůstane okrajovým zdrojem příjmu.

Mám jasnou představu o způsobu propagace:

Nechci, aby moji partneři posílali e-maily, protože budou spamovat.

Žádný z dobrých partnerů si nemůže dovolit spamovat – přišel by totiž velmi rychle o možnost rozesílat e-maily. Jakmile se člověk jednou dostane na Blacklist a tím přijde o možnost rozesílky, pochopí, že tudy cesta nevede. I v Česku už naštěstí mnoho lidí pochopilo, že s hromadnou rozesílkou na celou databázi obvykle dlouhodobě neuspějeme.

Kvalitní partner svou databázi segmentuje – neboli má ji rozdělenou na jednotlivé skupinky, které pak dle jejich aktivit dokáže smysluplně oslovit. Umí také podat informace tak, aby vlastně co nejméně působily jako reklama. Své databázi poskytuje obsah a rady, o které lidé v ní opravdu stojí. Má-li například sbírku e-mailových adres od lidí, kteří projevili zájem o hubnutí, poskytuje jim průběžně rady a články, které jim v jejich snaze opravdu mohou pomoci – ne jen jednorázové reklamy. Ptejte se vašich partnerů, jak to mají oni. A pokud to ještě neumí, naučte je to 😉

Chci jen bannerovou reklamu

V předchozím odstavci jsem vysvětlila, kterým partnerům a proč povolit případný emailing. Slyšeli jste někdy o bannerové slepotě?

U klasických bannerů byl objeven jev známý jako banner blindness („bannerová slepota“), kdy se zjistilo, že uživatelé prakticky ignorují informace poskytované ve formě grafických bannerových rozměrů na standardních místech.  (Wikipedie)

Mluvte s partnery, ptejte se jich na to, jakým způsobem vás mají v úmyslu propagovat. Preferujte kvalitní obsah, cílenou reklamu, která nebude působit jako spam ani v podobě bannerů. Pokud mají vaši partneři webové stránky, YouTube kanál, nebo FB komunitu, zkuste se domluvit na recenzi vašeho produktu – působí zcela jinak a mnohem efektivněji než klasický banner.

Kreativní v tomto ohledu můžou být vaši partneři, ale pokud jim i vy sami něco navrhnete, nemusí to rozhodně být ku škodě. Uspořádejte společnou soutěž, udělejte rozhovor, dejte i o vašem partnerovi vědět, stojí-li o to. Buďte kreativní!

Čím víc partnerů, tím lépe – hlavní je aby jich bylo co nejvíce, pak se objednávky pohrnou

Ano, mít spoustu partnerů je dobré – je to dobrý výchozí bod. Ale – důležité je, aby

  • vaši partneři byli aktivní. Motivujte je, zjistěte si, jakými zdroji návštěvnosti disponují, dejte jim tipy, navrhněte jim možnosti propagace.
  • vaši partneři byli kvalitní. Partner, který nemá web, databázi e-mailů, FB komunitu, ani nic podobného je vcelku k ničemu. Může vám přivést pár kliků, jednu objednávku od známých, ale to je vše. Pokud affiliate myslíte vážně, hledejte partnery aktivně. Oslovujte bloggery, administrátory FB komunit, YouTubery, vlastníky srovnávacích stránek, databází,… a snažte se ulovit ty velké ryby. Jedna velká ryba je víc než sto partnerů, kteří vám přinesou pár objednávek a tím to skončí.
  • vzdělávejte je. posílejte jim návody na tvorbu článků, videí a podobně. Propojte je a nechte je, ať i oni spolu komunikují. Není větší motivace než pocit, že někam patříte, že jste součástí zajímavé komunity. A samozřejmě je moc příjemné, když přichází první konverze. Velmi pěkně odstartoval nový český projekt Affilo.cz. Je založen na všech výše zmíněných principech.

Přejeme vám, aby právě váš projekt předčil vaše očekávání a mohli jsme i vás zmiňovat jako další skvělý pozitivní případ!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *