+420 778 443 348 (po-pá 9-15h)

Jak se podařilo rozjet specializovaný affiliate program – rozhovor s Janem Radilem

Příspěvek byl publikován | Rubrika: Blog | Štítky: | Autor: .

radilJan Radil provozuje e-shop zaměřený na powerbanky – ilin.cz. Jako jednu z marketignových cest používá také affiliate program s velmi pěknými 20 procenty odměny za prodej. Položili jsme mu několik otázek, protože nás zajímalo, jak to u něj chodí a co se mu v affiliate osvědčilo.

  • Můžeš prosím krátce představit, jaký produkt prodáváš?

Zabýváme se aktuálně dovozem a distribucí powerbanek, konkretně powerbankami DOCA. Před rokem jsem tuto značku vybral na základě její historie, uzavřel exkluzivní spolupráci pro náš trh a od té doby spolupráci postupně rozšiřujeme. Affiliate nám funguje velmi dobře v B2C, to nám dovoluje se interně více zaměřovat na B2B partnery.

  • Jak ses k affiliate dostal? Inspiroval tě někdo?

Od Mária Roženského, měl jsem příležitost se s ním párkrát potkat – osobně, i v rámci jeho přednášek. Od té doby se o affiliate zajímám a jen jsem čekal na vhodnou příležitost. Líbí se mi (navenek) jednoduchost celého systému.

  • Zkoušels někdy i druhou stranu affiliate, tzn. propagovat někoho jiného? Jak ti to šlo?

Ne, nikdy. Možná si to jednou zkusím, ale aktuální pozice mi vyhovuje mnohem více. Z drtivé většiny našich aktivních partnerů jsme se stali dobří přátelé – setkáváme se a pomáháme si i mimo naší spolupráci a to je podle mě zásadní klíč.

  • Máš pocit, že ti affiliate pomohl tvůj prodej škálovat?

Určitě, jelikož jsme přišli na trh s úplně novými produkty mezi globální značky, měli jsme poměrně problém s rozšířením produktu a získání prvních doporučení. Mohli bychom mít klidně třetinové náklady, ale u našich produktů nám primárně záleží na kvalitě a proto jsme nikdy nepatřili k nejlevnějším a neměli peníze na masovou reklamu. Po 2-3 měsících jsem nás zaregistroval do Affilboxu a pokusil jít cestou Affiliate – chvilku jsem měl nutkání litovat, ale dnešní fungování si bez našich partnerů neumím představit.

  • Spočítal sis někdy, o kolik procent váš prodej stoupl?

Nepočítal jsem to, ale troufnu si odhadnout, že bychom dnes bez Affiliate byli poloviční nebo nebyli vůbec 🙂

  • Kdy došlo ke zlomu, kdy to všechno začalo fungovat?

Když jsem si začal klíčové partnery více vybírat a ukončovat spolupráce, které mi přinášely více vrásek, než jakéhokoliv užitku. Snaha je samozřejmě mít co největší počet, ale ne za každou cenu.

Dnes už u nás není prostor pro úplně každého, díky tomu máme více prostoru pracovat na těch, které oběma stranám přináší přidanou hodnotu a tím získáváme přirozenou propagaci. Nejde o jednu typickou spolupráci, každý partner má přirozeně jiné nároky, požadavky, přání i očekávání, aby byl mezi ostatními unikátní – museli jsme se tomu přizpůsobit, bavíme se o společných cílech a snažíme se vymyslet vhodnou formu spolupráce. Nikdy jsem partnery nenutil k jakékoliv propagaci či úpravě jejich komunikace, to by ani nefungovalo, jelikož každý z nich má svůj odlišný styl a cílovou skupinu.

Náš partner má také přehled o tom, co se u nás interně děje, jelikož každým měsíc zasíláme interní novinky a plány – někteří partneři si toho velmi cení, neni to totiž typické.

  • Kolik hodin denně/týdně/měsíčně tvému proviznímu programu věnuješ?

Na tohle příliš nehledím – všichni naši partneři na mě mají osobní kontakty či Facebook a klidně jsme spolu v kontaktu v sobotu večer 🙂 kdykoliv je čas. Nejvíce času samozřejmě zabírá vyhledávání nových partneru a s tím spojené vyjednávání.

  • Máš nějaké nástroje nebo checklisty, které ti správu usnadňují?

Na Affiliate zatím ne, interně využíváme Trello.

  • Co je tvou nejoblíběnější činností, a co bys naopak nejradši někomu předal?

V rámci affiliate mě nejvíce baví komunikace a přátelství s lidmi, kteří jsou velmi zajímaví a neumím si představit, zda by v drtivé většině byla jiná příležitost se s nimi setkat a být v pravidelné komunikaci. Každý z nich má něco, co umí nabídnout – vlastní publikum, znalosti (marketing, PPC, obchod) či vlastní projekt.

Na druhou stranu mi obecně dost vadí technické komplikace a činnosti, které by mohly být jednoduše zautomatizované (např. schvalování provizí, odlišné provize v rámci produktů atp.). Aktuálně využíváme Shoptet a jsem v rámci tohoto poměrně zklamaný – vadí mi jejich zaslepené donucování vlastního, horšího řešení oproti možnosti integrace s profesionálním systémem, nejde jen o Affiliate. Z tohoto důvodu přemýšlíme o jiném řešení.

  • V čem vidíš ještě rezervy, co bys rád v affiliate zkusil, aby ti fungoval ještě lépe?

V příštích týdnech u nás interně v ILIN.cz proběhne asi nejvíce novinek od spuštění. Rozšiřujeme distribuci a chtěl bych tento benefit zkusit přenést na naše partnery. Chtěl bych docílit sítě partnerů, kteří nebudou cílit na odměnu jako hlavní motivaci, ale půjde jim především o doporučení či zrecenzování produktu, na který se můžou spolehnout. Takovým partnerům nabídneme cokoliv z našeho portfolia, i s možností následného ponechání. Do tohoto systému bych chtěl oslovit i další zajímavé partnery, které jsme dodneška zatím neoslovili.

  • Máš i nějakou negativní zkušenost, něco, před čím bys rád varoval?

Affiliate ILIN.cz funguje na základě nadprůměrné provize – dlouho jsme lákali primárně na tuto hodnotu. Prakticky u nás má obchodní i affiliate partner shodnou základní provizi. Ano, je to velmi silný přesvědčovací prostředek, ale ti nejsilnější partneři našeho programu si záměrně podmínili snížení provize ve prospěch své cílové skupiny a během pár dnů jsme byli svědky jejich kvalitní práce. Naší původní komunikací jsme přilákali jedince, kteří se téměř o nic víc nezajímali, využili naší nabídky společně s otestováním produktů a při žádosti vrácení po nás chtěli nesmyslné sumy – takového chování jsme se dočkali například u mladé youtuberky Kerol’s World. Byl to pokus, tento typ inzerce jsme následně zcela opustili – párkrát do měsíce dostaneme žádost o spolupráci tohoto typu, přijímáme ji pouze v případě, že se s potenciálním partnerem domluvíme na širší spolupráci a je schopen docílit svých slibů a kvalit.

  • Jací partneři pro tebe jsou ti nejlepší, nejvýkonnější – a proč? (Můžeš obecně i konkrétně, jak chceš)

Vetšina našich partnerů je propojena s Travel segmentem, který je pro nás stále primárním oborem a proto se našemu Affiliate daří růst. Kdybychom začali oslovovat jakékoliv partnery bez ohledu na jejich specializaci, byla by to nejspíše ztráta času. Samozřejmě máme i partnery z jiných oborů, ale jejich výsledky jsou horší a ani nám zatím neopětují velkou pozornost. Jedna z našich cest pro příští týdny je také rozšiřování naší působnosti, abychom byli schopni zacílit i na další partnery a publika.

  • Jaké nejdůležitější tipy bys doporučil někomu, kdo s affiliate začíná, nebo jej má a nefunguje mu nejlíp?

Často se setkávám s argumentem, i u větších společnosti, že nemají affiliate kvůli snížené výsledné provizi. Upřímně, je to asi největší nesmysl při dlouhodobém přemýšlení – osobně raději budu mít zákazníka s nulovou či mínusovou provizí, než žádného. I tento zákazník je z dlouhodobého hlediska profitabilní. Jde o následný marketing, reference, doporučení – cokoliv. Především může jít o zákazníky, jejichž získání by pro nás mohlo být jinak daleko dražší. Dále bych doporučil trpělivost při vývoji Affiliate systému či v komunikaci s novým partnerem – někdy vyjednávaní trvá den, ale jindy klidně i dlouhé týdny. Hlavně se nebát oslovovat a hledat všemožné cesty k získání správného kontaktu. Neumím si představit situaci, že by Affiliate nemohl být profitabilní do pár měsíců, pokud nebude dochazet k neférovým jednáním či častou změnou podmínek. Připadně napište na podporu Affilboxu, jsou vždy ochotni poradit 🙂 takto fungující zákaznická podpora je pro mě velice inpirující!

Honzovi  moc děkujeme za to, že nám poodkryl mnoho zajímavých informací. Věříme, že budou inspirací i vám!



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *