+420 778 443 348 (po-pá 9-15h)

Je pro mě affiliate program vhodný?

This entry was posted in Blog and tagged on by .
vhodnost_affiliate_programu

Neuplyne jediný týden, kdy bychom neobdrželi dotaz, zda je vhodný provizní program pro určitý e-shop. E-shop si vždy prohlédneme a poptáme se na několik otázek, dle toho buď doporučíme, nebo nedoporučíme se do provizního programu pouštět.

Affiliate marketing v ČR roste. A to o desítky procent každý rok. Provizní programy v rámci AffilBoxu meziročně vzrostly (co do počtu, partnerů, obratu, provizí atd.) přibližně o 60 %. Obdobná čísla hlásí také provizní sítě. Tudíž je to kanál, o který je zájem.

Pojďme se podívat, jak sami můžete posoudit, zda se pro vás affiliate program hodí, či nikoliv.

Přečtete si následující podmínky a průběžně počítejte body za splnění dané podmínky.

Přestože affiliate v ČR roste velmi rychle, a to nejlepší jej teprve čeká, je tu stále velmi málo obchodníků, kteří jej využívají. Jsou to pouze drobné jednotky procent. Když to srovnáme se SEO, na které se soustředí drtivá většina obchodníků, či PPC, které zařazuje čím dál více e-shopů, je affiliate kanál, kde je konkurence naprosto minimální.

Pokud tedy hledáte kanál, který vaše konkurence zatím nevyužívá, tak si pro affiliate můžete přičíst bod.

Velmi také záleží na vašem oboru, ve kterém podnikáte. Affiliate marketing je nejvíce vhodný tam, kde se jedná o snadno vysvětlitelný produkt, který si měsíčně koupí tisíce lidí a kupuje se i vícekrát do roka.

Naopak příkladem nevhodného oboru je produkt, kterého se prodá jeden kus za rok. Třeba turbína do jaderné elektrárny. Tam se prodá dokonce pouze jedna za několik let :).

Váš e-shop bude zřejmě někde mezi těmito dvěma extrémy. Pěkně to vystihuje obrázek pyramidy, kterou kreslím na mém školení. Čím blíže jste základně této pyramidy, tím je pro vás affiliate vhodnější. Naopak čím více jste u špičky, tím spíše vám doporučím vybudovat interní obchodní tým a chodit osobně na schůzky se zákazníky.

vhodnost_affiliate_programu

Pro funkční affiliate program ovšem nepotřebujete mít miliony potenciálních zákazníků, stačí vám klidně i tisíce, či stovky. Příkladem může být náš vlastní provizní program pro AffilBox, kde vyplácíme každý měsíc desetitisíce na provizích, přestože naše potenciální klientská základna je “pouze” 1-2.000 podnikatelů.

Pokud se vidíte v oranžové nebo zelené části pyramidy, můžete si přičíst další bod.

Dalším rozhodujícím prvkem (a velmi důležitým) je otázka času. Budete mít čas se partnerům věnovat? Na rozdíl od SEO, kde jej jeden měsíc “děláte“ a druhý ne, je potřeba se partnerům věnovat po celý běh programu. Jsou to lidé a lidé mají dotazy a vyžadují odpovědi. Pokud odpovědi nedostanou, půjdou jinam.

Správa provizního programu není nijak náročná. Spravovat rozběhnutý provizní program s cca 200 partnery zabere zhruba 2 hodiny týdně. Jen ty hodiny nejsou v celku, ale jsou rozloženy do celého týdne dle toho, kdy přijdou dotazy, či žádosti o výplatu.

Co ovšem zabere čas, je hledání a aktivace partnerů. Záleží tedy čistě na vás, jak chcete provizní program vést. Možná vám stačí 5 partnerů, kteří budou aktivní a budou vám přivádět desítky objednávek denně. Někde jste se s nimi třeba potkali a líbí  se jim váš e-shop.

Nebo naopak chcete, aby každý měsíc váš program rostl a měli jste desítky aktivních partnerů, kteří vám budou přivádět více a více objednávek. Budete pro ně vymýšlet soutěže, bonusy, ladit jejich weby a být s nimi neustále v kontaktu. Potom těmito činnostmi můžete strávit prakticky neomezeně času.

Určitě je dobré, aby někdo z vašich kolegů měl přidělen provizní program ve své agendě a reagoval na potřeby partnerů. Nejčastěji se tento úkol zadává člověku, který se stará o marketing, ale může to být kdokoliv. Ideálně někdo, kdo umí komunikovat s lidmi.

Pokud víte, kolik chcete do affiliate investovat času a máte na to vy, či kolegové prostor, přičtěte si bod.

Tím jsme si zodpověděli tři hlavní rozhodovací body pro to, zda se do affiliate marketingu pustit, či nikoliv. Pokud jste se obodovali a vyšly vám 3 body, pojďte do toho! Založte si AffilBox a můžete mít provizní program během pár dní.

Tomuto tématu jsem se věnoval na webináři minulý rok.  Podívejte se na záznam, kde na konci zodpovídám řadu dotazů, které možná i vám vyvstaly na mysli. A možná vám pomohou se rozhodnout.



Napsat komentář