Ondřej Martinek – o affiliate z obou stran

Datum přidání05. 04. 2016
AutorKateřina Střelcová
Ondřej Martinek – o affiliate z obou stran

Ondřej Martinek spravuje několik affiliate programů, ale zároveň je také partnerem u mnoha provizních programů.

S Ondrou se velmi příjemně komunikuje – nezapře svou copywriterskou duši. Zeptali jsme se jej na jeho práci i na to, jestli by nám neprozradil nějaké pěkné tipy.

Ondro, jak jsi se dostal k provizním programům? Mělo na to vliv tvoje vzdělání?

Původně jsem hledal další monetizační model pro mé obsahové weby – Adsense, či přímý prodej reklamních ploch vynášel, ale vždy je jistě šance na zlepšení, tak jsem hledal další možnosti. A našel.

Ale původní využití affilu bylo hodně pasivní, jen jsem umístil reklamní bannery a odkazy a paradoxně (z mého dnešního pohledu) to fungovalo několik let. Až později jsem začal řešit, jak na affilu vydělat více, takže pasivní přístup už nestačil.

V kterých affiliate programech jsi teď nějak činný?

Zapojený jsem snad do 40 programů, ale konverze přináším jen do cca 10, které jsou lety ozkoušené. Většinou už se nezapojuji do nových programů (to mě musí hodně zaujmout), raději rostu v těch stávajících segmentech, které už znám a fungují mi.

Tuším, že máš některé na starosti jako affiliate manažer, které to jsou?

Mám na starosti 3 – Econea.cz (ekologické produkty, bio kosmetika a produkty šetrné k přírodě a našemu zdraví), Světcukrářů.cz (cukrářské a pečicí potřeby a suroviny) a nakonec Naturhouse-cz.cz (centra pro konzultace hubnutí po celé ČR i SK).

Který z nich je tvým oblíbencem a proč?

Tematicky je mi nejblíže Econea.cz, kterou jsem než jsem začal být affiliate manažerem, znal i jako zákazník. Cukrařina je třeba bližší mojí přítelkyni, která mi ohledně obsahu pro affiláky radí, protože je to neskutečně specifický obor, který vyžaduje jiný přístup a péči. Naturhouse je naproti oběma programům profi program, kterým proteče nejvíce návštěvníků, konverzí a také i affiliate partnerů.

Kdo bys řekl, že může být ideálním affiliate manažerem? Jaké by měl mít vlastnosti a co zase naopak není tolik důležité?

Přesně na tohle téma jsem na svém blogu psal článek, který měl v názvu #superhero. Dobrý affiliate manažer za mě musí znát affiliate jak z partnerské stránky, tak z manažerské.

Musí umět zvážit, jestli daný byznys (e-shop/služby) se hodí pro affiliate (továrna na šroubky asi přes affil nebude moci fungovat), dále musí být schopen vybrat vhodné technické řešení, domluvit zajímavé podmínky pro inzerenta i partnera i vůči konkurenčním programům.

Proč vlastně musí znát affil i z partnerské praktické stránky? Protože musí umět partnerům poradit, jak se dá daná kampaň nejúspěšněji propagovat, jak vylepšovat partnerské weby, jak si pohrát s propagací, UX, konverzností = komplexní znalost marketingu, kterou musí ovládat.

Jsi také aktivním partnerem nějakých provizních programů. Kde ti to jde nejlíp a proč?

Cítím se nejlépe v produktových kampaních, protože s produktem jako takovým se dá lépe pracovat než se službou – službu si nevyfotíte, nenatočíte, recenzi na ni sice napíšete, ale u produktů si můžete více vyhrát s obsahem (jakéhokoliv formátu).

Máš nějaký tajný fígl (ať už jako affiliate manažer, nebo partner), který jsi ochotný prozradit?

U partnerské stránky jsem se dlouho vyhýbal xml feedům, ale je to hodně široká oblast, která se dá dělat ve velkém – jak do plusu, tak mínusu. Rozhodně bych ji jako affiliate partner neopomíjel a zkusil si s xml pohrát.

U správcovské stránky doporučuji co nejvíce aktivit automatizovat, abyste se zbavili rutinních věcí, které se dají automatizovat – vzdělávání nováčků, schvalování/zamítání konverzí, … = více času máte na hledání nových a péči o stávající aff. partnery. Bez toho se dál nehnete.

Jaké používáš nástroje? Které programy otvíráš skoro každý den a pomáhají ti? Je něco, bez čeho se neobjedeš?

V základu Trello pro plánování větších projektů/webů, Dropbox pro sdílení dokumentů mezi počítači a telefonem, Todoist pro denní úkoly, Smartemailing pro sběr e-mailů, Fakturoid pro faktury online

Neobejdu se také bez Open Office balíku, který mě doprovází už asi 7 let – dříve u copywritera to byl můj hlavní pracovní nástroj a paradoxně i teď se hodně mého podnikání týká textů – ač jsem už jen zadavatel.

Kolik hodin vlastně strávíš prací?

4-12 hodin denně, ale jen ve všední dny (o víkendech se snažím vypnout). Dost se to odvíjí od denních úkolů, mého nadšení do plánů. V poslední době jsem často na cestách po schůzkách či affil akcích, na kterých se dá také hodně udělat. Kdo by tušil, že cesta do Bratislavy je tak dlouhá, …

Kolik z toho je práce affiliate manažera a kolik partnerská činnosti?

⅗ času je partnerský affil (tvorba nových propagačních webů, zadávání nových textů hromadě redaktorů, rozšiřování funkcí stávajících webů, hledání nových programů, synergií, testování nových mark. kanálů, …).

A ⅖ je správa programů (hledání nových partnerů, péče o ty stávající – newslettery, rady na míru, podpora na telefonu/e-mailu, praktické návody a články pro mé affiláky) a poslední dobou i konzultace / revitalizace dalších affiliate programů.

Je to pro tebe takto v pořádku, nebo bys to rád změnil? Tuším, že se chystáš na nějakou dobu do zahraničí, budeš pracovat i tam?

Rád budu držet stejný poměr, protože díky němu mám stále možnost poznávat affiliate spolupráci z obou táborů a udržuje mi to dobré cashflow. Vzhledem k tomu, že 100 % mé práce se dá dělat přes počítač, můžu pracovat odkudkoliv, kde je stabilní internet a elektrická zásuvka.

Do jednotlivých zahraničních on-line služeb bude v Číně asi omezený přístup, ale poradím si. Za čerstvý čaj přímo z plantáží mi to stojí. 🙂

Jak vidíš aktuální situaci affilaite v Čechách? Myslíš, že trh roste? Jak velké jsou ještě podle tebe rezervy a kde jsou největší příležitosti?

Affiliate roste každým rokem – o tom není pochyb. Ale dost silně už začíná být cítit nutnost profesionalizace.

Situace pro začínající affiliate partnery se bude do 5 let ztěžovat – náklady na marketingové kanály se neustále zvyšují, musí se tedy využívat stále sofistikovanější způsoby získávání návštěvnosti = vyšší nároky na marketéra/affiláka.

Je něco, co tě na affilu štve?

Affiliate partneři vždy tahají za kratší část provazu a bohužel někteří inzerenti toho zneužívají – třeba špatnou platební morálkou. To se bohužel nezlepší do té doby, dokud si inzerenti nespočítají, že affiliate je mnohem průhlednější a při nastavení dobrých podmínek i ziskovější kanál pro nové objednávky než jiné kanály typu „blacbox“ SEO apod.

Je nějaká chyba, kterou si učinil a poučil ses z ní? Poučíš i nás?

Hodně času jsem dříve strávil nad rutinními úkoly, které se daly buď už tehdy delegovat na externistu, nebo zautomatizovat procesem/skriptem.

Když vás nějaká činnost nijak neposouvá v podnikání a lze ji předat se specifikací/požadavky na někoho jiného, raději předejte dál = ušetříte si hodně nervů a času a paradoxně i dost peněz. V jiné činnosti jich můžete vydělat více.

Kdyby ti někdo dal 10 000 Kč a řekl ti, ať je investuješ, co bys s nimi udělal?

Do vzdělání – ať už do kurzů/workshopů/školení, nebo do vlastního experimentování na
„pískovišti“. Tak nazývám testovací weby, na kterých zkouším nové postupy, které mohou být klidně i na hraně pravidel (třeba vyhledávačů).

Takové hrátky mě nejvíce posunuly dál – stejně tak akce typu Affiliate konference či Affiliate čtvrtek – obě jsou skvělým místem setkání s ostatními affiliate partnery i inzerenty.

Moc a moc děkujeme za všechny odpovědi!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *