+420 778 443 348 (po-pá 9-15h)

Rozhovor s affiliate manažerem Jiřím Netrhem

This entry was posted in Blog and tagged , on by .

fotoVíte, co má na starosti affiliate manažer? Co mu vadí a co ho naopak může potěšit? Na tyto otázky nám odpověděl Jiří Netrh, který v branži není žádným nováčkem. Jako affiliate manažer působil mimo jiné u Kokiskashop.cz, nyní spouští affiliate program pro Šperkin.cz

Jak dlouho působíte jako affiliate manažer?

Zhruba tři roky. Zpočátku jsme přemýšleli nad vlastním řešením, ale při studiu jsem narazil na Affilbox. Hned mě příjemně překvapila Máriova ochota téměř okamžitě odpovídat i na dnes z mého pohledu banální dotazy. Teď, když je něco potřeba, tak to se mnou zase řešíte stejným způsobem Vy Katko. Díky.

Mnoho lidí nemá tušení, co affiliate manažer dělá – co je vlastně ve vašich kompetencích a jak jste placen?

Po samotném nastavení a spuštění affiliate programu, vytvoření bannerů, feedu a základní propagaci, práce vlastně teprve začíná. Je potřeba vymýšlet zajímavé akce a podporu prodeje pro partnery, aktivně je vyhledávat, komunikovat – řešit s partnery jejich problémy, naslouchat a reagovat na jejich připomínky a podněty, analyzovat, upravovat. Stále je co zlepšovat. Za odvedenou práci dostávám provize.

Jak jste se k tomuto povolání dostal?

Začal jsem před více než deseti lety tvorbou webů a postupně se přesunul k internetovému marketingu. V oblasti marketingu jsem pomáhal také majiteli Kokiskashopu, se kterým jsme se rozhodli vyzkoušet i affiliate. Viděli jsme, že v jeho segmentu není velká konkurence. Společně s dropshippingem dělá aktuálně solidní obraty.

Baví vás affiliate? Stojíte na obou stranách – tzn. máte zkušenost i jako partner nějakého programu?

Ano, baví. Je to zajímavá práce.

Zkušenosti jako partner mám z dřívější doby. Se sestrou, která je šikovná copywriterka, jsme prodávali letenky, zájezdy, provozovali dámský magazín. Poslední fakturu do Královna.cz jsem posílal v roce 2009. Pak jsme se od této oblasti vzdálili a věnovali se jiným projektům.

Co vás na pozici affiliate manažera baví a co naopak nemáte v oblibě?

Jako affiliate manažer jsem poznal spoustu chytrých a schopných lidí. Komunikace s nimi posouvá dál nejen moji práci, ale i mě samotného. Rád se nechávám inspirovat. Vždycky mě potěší, když partner přijde s nějakým neotřelým nápadem. To se ale týká projektů všeobecně, i mimo internet.

Naopak mne nebaví komunikace s partnery, když vázne ze strany klienta. Jsou problémy, ke kterým se nemůžete vyjádřit rovnou sám. A naprosto nepříjemné je řešit věci ohledně nezaplacených provizí. Takovou zkušenost jsem nabral v Tričkománii. Naštěstí je to ale pro mne ojedinělá záležitost.

Jakou si myslíte, že má affiliate v Česku budoucnost?

Budoucnost affiliate v Česku rozhodně je. Z minulosti je provizní systém ověřený snad od počátků obchodu jako takového. Do budoucna budou vznikat další a další zajímavé projekty, kterým se bude tato podpora prodeje hodit. Sám jsem zvědavý, jak se tenhle druh spolupráce na internetu bude vyvíjet.

Jaké si myslíte, že jsou nejčastější chyby v affiliate – ať už na straně provozovatelů, nebo partnerů?

Na straně partnerů je to zřejmě nedostatek trpělivosti. Pokud se affiliate opravdu věnujete, tak se výsledky musí dostavit. Samozřejmě ty zkušenosti něco stojí a nějaký čas to trvá.

Ohledně provozovatelů e-shopů vlastně ani moc nevím. Je to hlavně o dobré komunikaci s affil manažerem. Určitě je ale potřeba na začátku vědět, že slovo partner znamená partner.

Znáte nějaké mýty z tohoto prostředí?

Nejvíc se asi mluví o pasivním příjmu. Z mého pohledu, pokud máte dobře rozběhlé výdělečné projekty, které vám umožní dělat si volno jak chcete, odjet na několikaměsíční výlet do světa a k tomu se projektům průběžně věnovat, tak tam jednou nohou jste. A když vás to baví, bez čehož to celé nejspíš fungovat nebude, tak vlastně máte hezký koníček .)

Co vám v poslední době udělalo radost?

Dokončení rekonstrukce a přestěhování, moje šikovné děti, kamarád programátor, trošku méně opatrný candát. (Pozn. Jiří rád rybaří :-) A taky jsme se konečně pustili do přípravy redesignu vlastního portálu Krusnehory.cz, který jsem léta zanedbával.

Chystáte teď nějakou novinku? Na co byste rád upozornil?

Rád bych zmínil nový affiliate program, který nyní s majitelem e-shopu Šperkin.cz rozbíháme. Před spuštěním jsme společně samotný obchod ladili a ještě nějaké úpravy doděláváme. S majitelem je příjemná spolupráce, řešíme spolu i další věci okolo marketingu. Konkurence je veliká. Je to pro mě nová výzva.



4 reakce na “Rozhovor s affiliate manažerem Jiřím Netrhem”

  1. Souhlasím, že řada partnerů se moc nesnaží a brzy to vzdávají i přesto, že jim je nabízena pomoc. S affiliate je to jako s byznysem, pečení holubi zadarmo a bez práce nelítají přímo do huby:)

  2. Josef Kroupa napsal:

    Pěkný rozhovor, díky za něj :-).

    Souhlasím s Jirkou, že základem každého fungujícího a kvalitního affiliate programu je jeho affiliate manažer. V poslední době mám bohužel velice špatnou zkušenost s jedním affiliate programem, který konvertuje a funguje vcelku obstojně. Jen kvůli velmi špatné komunikaci s affiliate manažerem a kvůli pofidérnímu schvalování konverzí daný program úplně opouštím – jejich škoda :-D.

    A když už byla v článku zmíněna Tričkománie… sám (stejně jako několik dalších affiláků) jsem měl nejhorší zkušenost s DoDobros, kteří mi neproplatili několik posledních faktur – ti snad v současné době již žádný provizní program neprovozují.

    Takže Jirkovi držím palce, ať se mu daří minimálně stejně tak dobře, jako doposud.

  3. Pavel napsal:

    „Je potřeba vymýšlet zajímavé akce a podporu prodeje pro partnery, aktivně je vyhledávat, komunikovat…“

    Jak lze vyhledat partnery? Existuje nějaký katalog nebo tak něco?

Napsat komentář