Rozhovor s 3 TOP afilliate partnery

Datum přidání17. 10. 2017
AutorKateřina Střelcová
Rozhovor s 3 TOP afilliate partnery

Zajímalo nás, jak se žije profesionálním affiliate partnerům.

Proč se živí právě v této branži? Jaké mají starosti a přání? A co vlastně přesně dělají?

Jak pracují TOP affiliate partneři?

Zeptali jsme se na to vše tří mužů, kteří ve světě provizních programů umí chodit:

Petr Jurča

Petr Jurča

Petr začal podnikat už na vysoké. V roce 2008 založil se spolužáky firmu Liquid Design. První roky byly těžké, hodně věcí se učili za pochodu – jak získat zakázky, obchod, účetnictví, firemní cashflow, marketing – všechno byly výzvy a bavilo nás to.  V roce 2015 Petr podíl prodal.

Od té doby se pohybuje v online marketingu. Stál za také mimo jiné za slevovým portálem Slevajakbrno.cz. V současnosti pracuje na projektech  Klekarne.cz, fitnessposilovna.cz, fitnesszeny.cz, a také na  propagaci rozvozu jídel z restaurací.

Petr Šedivý

Vystudoval VŠE v Praze a při škole se hodně zaměřoval na burzu a obecně investování. Nicméně ke konci studia absolvoval předmět s názvem online marketing a prostě ho to chytlo. Líbilo se mu, jak se tento obor raketově rozvijí, jak „snadná“ je měřitelnost výsledků a to obrovské množství příležitostí.

Ještě při škole proto nastoupil do digitální agentury Sun Marketing, kde dělal přibližně tři čtvrtě roku PPC reklamu. Všem tuhle cestu doporučuje, hodně se toho za tu poměrně krátkou dobu naučil.

Po skončení v Sunu na Petra čekaly státnice a diplomka a začal se také více věnovat affilu a tvorbě webů. Už předtím nějaké projekty s kamarádem rozjížděli, ale nedomysleli jejich monetizaci, viz například web Svetaznalec.cz, který měl docela zajímavou návštěvnost, ale zisky maximálně v tisíci korunách. První větší úspěch byl až recenzní portál Testado.cz, který je monetizován převážně přes affiliate. Celkově se affilu věnuje Petr cca dva roky a přibližně poslední rok jej plně živí a stále ho hodně baví 🙂

Peter Chodelka

Peter Chodelka

V roce 2011 dokončil University of Southampton v Británii a stal se zaměstnancem agentury Dobrý web jako PPC specialista. V té době začal také s podnikáním, spolu s bratrem začali provozovat jednopoložkový e-shop. Postupně zjistil, že podnikání mu vyhovuje mnohem víc než klasický zaměstnanecký poměr. Velmi rád totiž cestuje po světě. Jeho aktuální projekty: Pôžička.sr – pôžičkový portál, Výživovo.sk – magazín o chudnutí, affiliatesit.cz – Česko-slovenská affiliate sieť a prodetox.cz – detoxikačný nápoj.

Proč se zabýváte provizními programy? Co vás na tom baví?

Petr Jurča: Možnost dělat online projekty i když nemám kompletní byznys, například sklad, logistiku, tělocvičnu, směnárnu atd. Mohu třeba vydělávat na prodeji na shopu, i když sklad nemám. To je prostě super.

Petr Šedivý: Rozmanitost oborů a relativní jednoduchost vytvoření nového projektu. Nemusím řešit sklad, logistiku, často ani jednat přímo se zákazníky apod.

Chodelka Peter: Rýchly začiatok s nízkymi nákladmi. Viem si obratom otestovať, či propagácia daného produktu alebo služby funguje alebo nie. Ak zistím, že kampaň funguje, môžem z webu vybudovať profitový projekt.

Jakými formami propagace se zabýváte?

Petr Jurča: SEO plus linkbuilding, Sklik, Adwords, display reklama, Facebook, emailing. Snažím se dělat kompletní mix marketingových kanálů, abych potenciál affiiate projektu vytěžil na maximum.

Petr Šedivý: Primárně se zaměřujeme na kvalitní obsah a s tím spojené SEO, dále v projektech využíváme Adwords, Sklik, mailing a velký potenciál vidím v sociálních sítích, a to i v placené reklamě. Obecně se u každého projektu snažím mít alespoň dva silné zdroje návštěvnosti.

Chodelka Peter: predovšetkým SEO (content + linkbuilding), e-mailový marketing a PPC reklamy (Google + Facebook).

Jaké vlastnosti musí mít dobrý partner provizního programu? Musí mít nějaké speciální znalosti?

Petr Jurča: Znalosti prostředí online byznysu, marketingu a programování se určitě hodí, ale dokáži si představit i projekty, kde to není potřeba. Například pokud si vedete blog, dáváte příspěvky na sociální sítě nebo youtube, doporučujete něco známým nebo děláte smysluplné recenze.

Petr Šedivý: Podle mého názoru může začít každý, kdo na sobě chce pracovat. Nicméně výhodou je určitě znalost online marketingu (marketingu obecně) a samozřejmě se hodí i nějaké technické dovednosti jako je programování.

Chodelka Peter: Hlavne sa nesmie vzdať po 3 dňoch bez konverzie, to je základ. Treba pracovať na projektoch každý deň a výsledky prídu (väčšinou). Špeciálne znalosti asi nie sú potrebné, každá znalosť sa hodí. Myslím si, že v affiliate marketingu sa dá zamerať na akékoľvek skills.

Jaké vlastnosti a znalosti by měl mít dobrý affiliate manažer nebo provozovatel affiliate programu?

Petr Jurča: Tady bych už nějaké znalosti byznysu a marketingu předpokládal, aby manažer dokázal partnerovi pomoci nebo tlumočit otázky směrem k inzerentovi a zároveň i inzerentovi poradit.

Petr Šedivý: Jako základ beru, že affiliate manažer rozumí danému byznysu a je s ním rychlá a účelná komunikace. Výhodou je podle mě i zkušenost z partnerské strany.

Chodelka Peter: Hlavne musí pochopiť, aké to je z pozície partnera. Čo partner potrebuje, ako s ním komunikovať, s čím mu pomôcť.

Jsou obory, na které se podle vás affiliate vyloženě nehodí?

Petr Jurča: Ty, které nejdou měřit, jinak bych affiliate použil pro všechno, co dává inzerentovi a partnerům smysl.

Petr Šedivý: Skoro vždy se dá vymyslet nějaká zajímavá forma spolupráce, pokud je vůle z obou stran.

Chodelka Peter: Pre mňa sú to odbory, ktoré sa nedajú škálovať. Takže ak má niekto právnickú kanceláriu a hľadá klientov, pričom viac ako 20 klientov prijať nemôžu (kvôli kapacitám), nepríde mi affiliate marketing ako dobrá voľba.

Jsou branže, které byste z principu nepropagovali? Proč?

Petr Jurča: Muselo by to být něco, s čím v principu nesouhlasím. Napadají mě půjčkové firmy, které mají jako hlavní příjem poplatky z neplacení půjčky nebo politické projekty.

Petr Šedivý: Různé “léky“ a pilulky, které ve skutečnosti nefungují.

Chodelka Peter: Zbrane, pretože som pacifista.

Je nějaká oblast nebo metoda, které jste nevěřili, že by mohla fungovat a ukázalo se, že to jde?

Petr Jurča: Ano, z oblastí je to rozvoz jídla. A jako metoda mě překvapilo, že jde u hodně partnerů díky PPC a Facebooku vydělat několika násobně více, než je náklad.

Petr Šedivý: Překvapilo mě, že u hodně affil projektů může fungovat placená reklama a to i na sociálních sítích. A taky mě překvapilo hodně věcí, které jsem myslel, že budou fungovat a nefungovaly 🙂

Chodelka Peter: neveril som trafficu z Facebooku a momentálne mi generujú pekné provízie.

Podle čeho si provizní programy vybíráte? Jak vypadá opravdu lákavý provizní program?

Petr Jurča: Těch faktorů je víc a hodně záleží i na oboru, asi nemohu říct přesný postup. Ale pokud bych měl zmínit ty nejdůležitější věci, které řeším vždy, tak je to úspěšnost provozovatele. Snažím se spolupracovat s provozovateli, kterým projekt funguje, nebo mají potenciál na úspěch. Dále si o provozovateli zjišťuji co nejvíce, obraty, provize, konverzní poměry, průměrnou objednávku, jaký je v projektu tým, informuji se od affiliate manažera a partnerů, kteří inzerenta už propagují, případně se potkám s pověřenou osobou inzerenta a proberu affiliate spolupráci osobně. Ideální je setkat se přímo s majitelem.

Dále analyzuji náklady na affiliate projekt, jako je vytvoření webu, textů. Zjišťuji potenciál výdělku, konkurenci v oboru a marketingových kanálech.

Velmi důležité je i zjistit, čím z toho co už máte, můžete projekt podpořit. Třeba jiné tématicky podobné projekty, mailing, odkazy.

Nakonec si všechno hodím na papír, zhodnotím, jaký typ affiliate projektu a marketingu je pro inzerenta vhodný a buď program zkusím nebo nezkusím.

Petr Šedivý: Nejdříve si na papír hodím základní čísla – kolik lidí jsem schopen teoreticky přivést, jaký by mohl být konverzní poměr, průměrná výška objednávky a samozřejmě mě zajímá výška provize. Výsledné číslo srovnám s náklady, a pokud to dává smysl, tak se pokusím s minimálními náklady projekt spustit a daná čísla ověřit. Celkově mám dobrou zkušenost se silnými brandy, například Amazon je v zahraničí pojem a bude fungovat skoro vždy, takže stačí porazit konkurenci 🙂

Chodelka Peter: spolupráca musí dávať zmysel inzerentovi aj partnerovi, čize tá výške provízie musí byť nastavená zaujímavo pre obidve strany. Samozrejme sa následne pozerám na čísla – priemerná objednávka, priemerná provízia, cookies atd. Potom ten proces schvaľovania by mohol byť jasne daný. Pre mňa je ako partnera dôležitá ISTOTA, takže chcem vedieť kedy sa budú provízie schvalovať a kedy vyplácať. V ideálnom programe sa 1x do týždňa schvaľujú provízie a vyplácanie je 1x mesačne s expresným preplatením faktúry.

Jak postupujete při propagaci inzerenta, když se pro někoho rozhodnete

Petr Jurča: Vždy se snažím naplánovaný projekt co nejdříve spustit, ať mám co nejdříve nějaké výstupy, díky kterým mohu otestovat, jestli to bude fungovat, případně projekt upravit. Pokud to vypadá, že projekt bude fungovat, začnu na něm pracovat naplno. Pokud nefunguje, tak se nebojím projekt odložit a zkusit něco dalšího.

Petr Šedivý: Základ je projekt rychle a s malými náklady spustit. Následně otestuji daný koncept, a pokud splní (předčí) očekávání, tak se mu začnu věnovat více. Pokud vyjde jeden projekt z pěti, tak to stále považuji za úspěch.

Chodelka Peter: Záleží na projekte. Najlepší scénár je taký, že si pomocou trafficu overím, či kampaň dáva zmysel a následne sa do neho pustím. Ale nie vždy mi to výjde, takže veľa krát testujem rôzne možnosti a rôzne kampane na jednom projekte. Napríklad teraz sa na projekte o zdraví snažím zakomponovať aj kampane na elektroniku.

Jak se vypořádáváte s končícím programem?

Petr Jurča: V první řadě se snažím, ať k tomu nedojde. Vybírám inzerenty, kteří mají alternativní konkurenci, nebo s affiliate marketingem počítají jako s částí jejich dlouhodobého marketingového mixu. Jde to třeba poznat při jednání s inzerentem.

Pak se mi osvědčila i strategie, kdy se snažíte být pro inzerenta kvalitní partner, ať se mu spolupráce vyplácí.

A když přece jenom inzerent program vypne, můžete začít spolupracovat s konkurencí, nebo zapnout Adsence. Zjistil jsem, že často konkurence o affiliate marketingu ani neví. Takže pokud konkurenčního inzerenta s affiliate programem nemáte, nebývá problém je přesvědčit pro zapnutí affiliate, obzvláště pokud slíbíte partnerství.

Petr Šedivý: Ideálně mít vždy v záloze alternativní programy. Pokud máte v daném oboru zajímavý projekt, tak může oslovit i partnery, kteří zatím žádný affil nemají. Doporučuji mít více projektů, diverzifikovat obory a třeba i země.

Chodelka Peter: Vždy mať plán B, to hovorím stále.

Které niky jsou v Česku nebo na Slovensku v provizních programech ještě volné? Uvítali byste nějakou konkrétní firmu nebo oblast?

Petr Jurča: Uvítal bych affiliate pro nemovitosti a prodej aut, všiml jsem si, že v zahraničí to existuje a u nás stále nic.

Petr Šedivý: Stále věřím, že slušný projekt se dá udělat skoro ve všech oblastech. Hlavní je slušný nápad s nějakou přidanou hodnotou a vytrvalost. Osobně bych rád vyzkoušel nemovitosti, takže tady bych určitě nějaké inzerenty uvítal.

Chodelka Peter: Ešte je toho veľa. Určite by bolo zaujímavé spojiť offline a online, takže affiliate na právnické kancelárie, súkromné kliniky, kľudne aj na developerov. Proste tam, kde je tá akvizícia nových zákazníkov finančne náročná a vedeli by tam byť zaujímavé provízie. Napríklad pre kliniku, ktorá bude robiť plastické operácie, nebude problém dať províziu do výšky 10 tisíc korún (príklad), keďže na klientovi zarobí oveľa viac.

Jak se vzděláváte? Sledujete nějaké trendy v zahraničí?

Petr Jurča: Zastávám názor, že je lepší si vzdělání zaplatit od expertů v oboru, než zkoušet a učit se sám. Využívám proto placené konzultace a školení v těch oblastech, které se hodí pro mé projekty.

Ano, trendy v zahraničí sleduji, teď je například vidět, že hledanost online nákupu nábytku a léků je u nás na obyvatele několika násobně menší než v UK a DE.

Petr Šedivý: Každý měsíc zkouknu 1 online kurz na nějaké zajímavé téma a pravidelně čtu pár českých i zahraničních blogů. Trendy sleduji hlavně v UK a USA, kde jsou nejdál a dá se tam najít hodně inspirace.

Chodelka Peter: zahraničie určite, momentálne hlavne fóra na FB a rôzne blogy. Tiež si každý deň pustím nejakú audioknihu alebo podcast.

Kdybyste chytili kouzelnou rybku, která vám splní tři přání, ale musí být z oblasti affiliate, co co byste si přáli?

Petr Jurča: Abych dokázal odhadnout trendy. Aby bylo vytvoření dobrého affiliate projektu jednodušší. Aby měl den při práci na affiliate projektech 48 hodin.

Petr Šedivý: Najít schopné a zodpovědné lidi do týmu. Učit se vše stokrát rychleji. Aby všichni affiliate manažeři bez odkladů aplikovali veškeré změny a vylepšení, které mě napadnou.

Chodelka Peter: Chcel by som vedieť, aký bude trend v affile za 5 rokov a čo bude najviac vynášať. Následne by som začal pracovať na projekte, ktorý by som za 5 rokov predal. 🙂

Moc všem děkujeme za skvělé a inspirativní odpovědi a přejeme mnoho pracovních úspěchů!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *