Affiliate slovník
Affiliate marketing je poměrně nové odvětví (obzvláště v ČR) a proto jsou většině lidí, kteří se s tímto oborem seznamují, cizí pojmy jako CPA, lead apod.
Sestavili jsem tento slovník pojmů z affiliate marketingu, aby vám pomohl se lépe orientovat a pochopit o čem se v článcích mluví.
Slovníček důležitých affiliate hesel a pojmů
Ad
Z anglického advertisement, tedy inzerát / reklama.
Affiliate Manager
Správce provizního programu, stará se o partnery a vylepšování nabídky, bannerů apod.
Affiliate Network
Provizní síť spravující větší množství provizních programů. Síť má velké množství zaregistrovaných partnerů, kteří propagují nabídky obchodníků.
Affiliate odkaz
Odkaz na stránky obchodníka s parametrem, který identifikuje partnera, který přivedl zákazníka. např. www.affilbox.cz?a_box=123 – parametr a_box určuje komu bude přiřazena provize.
Banner
Grafický reklamní prvek
Cookie
Textový soubor v prohlížeči, který slouží k uchovávání informací pro pozdější použití. V affiliate se do něj uloží např. informace, odkud zákazník přišel a kdo jej doporučil. Pokud zákazník zavře prohlížeč a nakoupí později, tak je dle cookie přiřazena provize.
CPA
Cost per Acquisition – Cena za akci, může se jednat o objednávku, kontakt, vyplněný formulář apod.
CPC
Cost per Click – Cena za kliknutí.
CPL
Cost per Lead – Cena za kvalifikovaný kontakt.
CPM
Cost per Mil – Cena za 1000 zobrazení.
CPO
Cost per Order – Cena za objednávku.
CPS
Cost per Sale – Cena za prodej.
CPV
Cost per View – Cena za jedno zobrazení.
CTR
Click-through – Proklikovost.
EPC
Earnings per click – Částka vydělaná na jeden klik.
EPM
Earnings per mil – Výdělky na 1000 zobrazení.
Fraud
Podvod – Vyklikávání vlastích inzerátů, objednávky přes vlastní affiliate odkaz atd.
Impression / imprese
Zobrazení reklamního prvku, zpravidla banneru.
Konverzní kód
Kód který je vkládán na děkovací stránku, který se stará o zaznamenání konverze.
Landing page
Speciální stránka na kterou vedou odkazy partnerů, která je vytvořena za účelem maximalizování počtu konverzí.
Lead
Kvalifikovaný kontakt zájemce (zpravidla o nějakou službu). Kontakt, který byl schválen a odpovídá požadavkům.
Obchodník / inzerent
V pojetí affiliate programu je to majitel e-shopu, nebo webové stránky, na kterou odkazují partneři a kde se uskutečňují konverze.
Partnerský program
Automatizovaný marketingový nástroj, kdy partneři doporučují produkty obchodníka a za uskutečněné nákupy, které doporučili, získávají provizi.
PPA
Pay per Acquisition – Platba za akci
PPC
Pay per Click – Platba za klik
PPI
Pay per Impression – Platba za zobrazení
PPL
Pay per Lead – Platba za kvalifikovaný kontakt
PPS
Pay per Sale – Platba za prodej
PPV
Pay per View – Platba za zobrazení stránky
Provize
Procentuální část z hodnoty objednávky, kterou obdrží partner za doporučení zákazníka.
Provizní síť
viz. Affiliate Network
ROI
Return of Investment – Návratnost investice. Toto číslo vyjadřuje, jak efektivně jsou využity prostředky k vytvoření profitu.
Shaving
Nekalá technika, kterou používají obchodníci k zatajení některých konverzí.
Split testing / AB testování
Testování více verzí jedné stránky za účelem zlepšení konverzí.
Super affiliate
Partner, který přináší velké množství konverzí, stovky až tisíce měsíčně.
Tracking kód
Kód, který vkládá obchodník na své stránky. Slouží k uložení cookie v prohlížeči uživatele pro jeho pozdější identifikaci.
Trackovací pixel
Maličkatý obrázek, který si vkládají někteří partneři na stránky obchodníka, aby mohli nezávisle sledovat objednávky a mohli tak zamezit podvodům a Shavingu.
Traffic
Uživatelé, které partneři přivádí na stránky obchodníka.