Affiliate a SEO (s Pavlem Ungrem)

Datum přidání10. 11. 2015
AutorKateřina Střelcová
Affiliate a SEO (s Pavlem Ungrem)

Protože se nám množily dotazy ohledně SEO, parametru Nofollow a možnosti kolize s partnery, oslovili jsme jednoho z největších českých odborníků na SEO – Pavla Ungra.

Pavel je konzultant online marketingu a SEO na volné noze, má za sebou mnoho zkušeností a spoluprácoval i s těmu největšími hráči na českém trhu. Kromě toho publikuje, školí a z vlastní zkušenosti musím uznat, že dokáže vysvětlit i poměrně těžká témata opravdu lidsky a srozumitelně.

Začněme pěkně z gruntu – co to je SEO a proč je dobré o něm vědět?

SEO (Search engine optimization) pomáhá získávat návštěvnost z vyhledávačů na základě určitých frází. Každé webové stránky jsou vlastně množinou odpovědí na otázky, na které jejich návštěvníci hledají odpovědi. Důležité je umět zjistit, jaké fráze používají – jaká slova zadávají návštěvníci webu do vyhledávače. SEO nám může v našem podnikání na internetu hodně pomoci.

Prodávám-li na stránkách produkty, může mi dobře udělané SEO přivést správné návštěvníky – kteří se mění v zákazníky.

Může affiliate pomoci vlastníkovi e-shopu ke zkvalitnění jeho SEO? Může případně uškodit?

Affiliate může pomoci i uškodit, záleží na přístupu vlastníka provizního programu. U správně vedeného affiliate programu by měly vlastně všechny odkazy obsahovat parametr Nofollow – to znamená, že vyhledávače by tento odkaz neměly sledovat. Při citlivém a rozváženém přístupu je také možné povolit několika partnerům s obzvláště kvalitními weby, aby používali své affiliate odkazy bez Nofollow parametru.

Na druhou stranu jsem zažil i situaci, kdy affiliate program provozovateli velmi uškodil. Tento provozovatel nekontroloval své partnery, a tak se stalo, že někteří z partnerů začali produkovat odkazy z nekvalitních webových stránek ve velkém. Pod pojmem nekvalitní myslím weby, které měly obsah zopírovaný z jiných stránek, neměly vlastní originální obsah a jeden druhému se podobaly jako vejce vejci – lišily se jen barevně.

Protože takovýchto webů bylo opravdu hodně, stalo se, že je vyhledávač vnímal jako nepovolenou techniku linkbuildingu. Na základě toho dostal daný klient velmi nepříjemnou penalizaci a přišel tak o 30 až 40 procent zákazníků.

Jako prevence je určitě dobré používat kvalitní affiliate software a hlídat si činnost partnerů.

Mohou si z hlediska SEO konkurovat partner a provozovatel provizního programu?

Konkurovat si mohou, protože defacto prodávají stejné produkty. Když má partner ve svém webu odkazy pouze na produkty tohoto jednoho provozovatele affiliate, je to vlastně v pořádku, protože tu prodejce svého zákazníka dostane tak jako tak. Problém se může objevit ve chvíli, kdy provozovatel velmi dbá na svou značku – může se totiž stát, že jej partner předběhne ve vyhledávači a dostane se na lepší pozice. Vše je tedy otázka spolupráce a priorit provozovatele provizního programu.

Na co si dávat ve spojení SEO a affiliate obzvlášť pozor?

Určitě doporučuji pořídit si kvalitní a ověřený systém s možností nastavení Nofollow parametru u odkazů. Velmi důležité je také mít zodpovědného a důsledného affiliate manažera, který by měl hlídat kvalitu webu partnerů. Rád bych také zdůraznil, že je dobré mít určitou pestrost v odkazech – aby všechny odkazy nevedly na homepage ale i na detaily produktů.

Jak správně vytvořit affiliate odkaz z hlediska SEO?

Správně by měly být odkazy označeny parametrem Nofollow – každý placený odkaz by tak měl být označen. Vše ostatní je na domluvě – jestli chtějí partneři odkazy na produktové stránky, kotvy v textu a podobně.

A ještě jedna otázka, asi především pro partnery. Má smysl ve WordPressu používat SEO pluginy?

Určitě ano, i bez značných technických znalostí je možné snadno nastavit pluginy. Jsou silným nástrojem, ale člověk musí vědět, k čemu slouží. Je to stejné, jako když si koupíte vrtačku, ale nebudete vědět, co se s ní dá dělat. V tu chvíli vám je na nic. Nicméně pokud se v SEO alespoň trochu orientujete, jsou pluginy dobrou volbou.

Doporučil bych od týmu Yoast – SEO for WordPress – dávám si jej sám na všechny svoje weby.

Děkujeme Pavlovi za jeho odpovědi a věříme, že i vám přinesly spoustu nových a především užitečných informací. Pokud vás tématika SEO zajímá více, neváhejte navštívit Pavlův seminář, nebo mu napsat zprávu.

Komentáře (2)

David 10. 11. 2015

Vzhledem k tomu, že článek je o affiliate a SEO obecně, je třeba říci, že ne ve všech systémech je nofollow třeba. Ve VIVnetworks.com / CJ jsou veškeré affiliate odkazy řešené přesměrováním přes doménu CJ, takže odkazovému profilu shopu nemohou prakticky uškodit.

Není tedy ani třeba v takovém případě vyžadovat po partnerech, aby nofollow k odkazům umisťovali. Samozřejmě pokud chcete vybrat partnery, kteří se prakticky použijí pro linkbuiling, tak to v rámci toho přesměrování není možné. Na druhou stranu to přesměrování dává určitý stupeň bezpečnosti, že když někdo něco nemilého vyvede s affiliate odkazy, tak to shop nemůže v rámci SEO poškodit…

Kateřina Střelcová 10. 11. 2015

Davide, moc děkujeme za doplnění a komentář!

Tomáš 28. 01. 2016

U velkého množství provizních programů nofollow neřeší. Jak je uvedeno v první komentáři, tak souhlasím, systém s přesměrováním je pro affil programy asi nejlepší řešení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *