Co je referral marketing a umíme ho?

Datum přidání14. 03. 2024
AutorOndřej Martinek
Co je referral marketing a umíme ho?

V jednoduchosti je to partnerský program, který ale jako partnery nevnímá profíky (externí subjekty typu recenzní portály, cashbacky, kupony, či influencery, … či partnery z našeho Networku), ale pracuje primárně se zákazníky daného e-shopu či služby.

Doporučení vás díky spokojeným zákazníkům

Referral marketing se tedy snaží aktivovat vaše stávající zákazníky, kteří už vám dali svou důvěru a peníze, aby vám svým nadšením a doporučením získali další zákazníky.

Ti se na ně dokáží mnohem lépe napojit, pochopit vaši hodnotu a tím jednodušeji zkonvertovat.

Autentická zkušenost od konkrétního zákazníka, byť je typicky sdílená jen v okruhu svých známých či rodiny, je k nezaplacení. Mohla by vzniknout a šířit se i díky kvalitě vaší služby a nadšení samotného zákazníka, ale díky provizi z doporučení má větší šanci na šíření.

Jaké funkce typicky u nás ne/potřebují klienti kolem referalu?

  1. Primárně jako odkazující prvek využívají reklamní odkaz. Je jednoduchý na předání, srozumitelný pro zákazníka i návštěvníka = vědí jak s ním pracovat = klikat na něj.
  2. Téměř všichni si vybírají variantu, kdy samotný zákazník si dokáže zvolit svůj partnerský odkaz (tvar affiliate id = martina17 například) (Nastavení – Nastavení aplikace – Globální – Vlastní affil id). Dává do doporučení trochu osobitosti, affiliate ID není díky tomu generované ze směsice písmen a čísel.
  3. Nepoužívají vůbec bannery = jsou to vaši zákazníci, pravděpodobně nemají vůbec web, kam ho umístit.
  4. XML feedy nepotřebují – adekvátní situace k bannerům = nemají jak ho použít, je to technický nástroj pro profesionální affiliate partnery (viz výše).
  5. Kupony oproti influencerům (mají s nimi společnou tu autenticitu doporučení) potřebují v cca 55 % případů – známí rádi podpoří známého, když vědí, že za to něco dostanou, nebo někomu pomohou = kupon je nerozbitný oproti odkazu.

Jak se připravují aktivační kampaně pro vaše referraly?

Z mojí zkušenosti (připravoval jsem strategii pro našeho letitého klienta Econea.czpartner.econea.cz) je potřeba zvát své zákazníky do „referal programu“ s rozmyslem.

Aby ho prvoplánově nepoužívali jako rodinný slevový program čistě pro sebe = čísla by vypadala hezky, ale reálně by si jen odkaz sdíleli mezi sebou (i třeba jen v 1 manželé) a dopad na nové zákazníky by byl minimální.

1. fáze – zjištění zájmu a filtrace citlivým sdělením

V první fázi jsme připravili sdělení všem zákazníkům, jestli souzní s naší značkou, našimi zero-waste hodnotami a chtějí nám pomoci růst, tak ať se ozvou.

2. fáze – hlavní sdělení o možnosti sdílení zkušenosti za %

V další fázi (tedy na násobně menší počet kontaktů) jsme už jim srozumitelně (bez zmiňování technikálií jako affiliate, affiliate id, …) sdělovali, že díky šíření svého odkazu (pro registraci – se kterou jsme jim i asistovali – je zde souhlas s obchodními podmínkami programu, takže to nelze udělat kompletně za ně) mohou získávat opakovat odměny za doporučení naší značky.

Díky této rozvrstvené strategii jsme mohli do klasického partnerského programu (s profíky affiláky) přizvat i stávající zákazníky a tím zvýšit počet objednávek z našeho programu.

Chcete spustit program pro referraly / zákazníky?

Napište nám přes sekci Kontakt nebo [email protected] a rádi to s vámi probereme!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *