+420 778 443 348 (po-pá 9-15h)

Jak by mohl vypadat affiliate program pro prodejce aut?

Tento příspěvek v kategorii Blog byl napsán dne autorem .

V minulém článku jsem se zabýval tím, zda je pro vás provizní program vhodný, či nikoliv. Ukázal jsem pyramidu vhodnosti provizního programu. Mohlo by se z toho na první pohled zdát, že provizní program se hodí pouze pro prodejce triček, poskytovatele půjček a hubnutí. Opak je pravdou. Jde pouze o to, jak se provizní program uchopí a nastaví.

Před pár týdny si mně kamarád, provozující server o autech s velmi pěknou návštěvností, stěžoval, že v segmentu auto-moto neexistují žádné provizní programy. Jen povinné ručení a pneumatiky. Nic dalšího. Tato myšlenka započla velmi zajímavou debatu, jak přes affil prodávat další produkty v tomto segmentu. Nebo dokonce automobily!

Automobil je drtivá většina lidí zvyklá chodit kupovat do kamenné prodejny, chce se jím projet, půjčit si jej na víkend atd. Tudíž z pohledu pyramidy vhodnosti programu je prodej automobilu velmi nahoře. Je to drahý produkt, který si jednotlivec kupuje jednou za spoustu let. Zdálo by se, že to je pro provizní program nevhodný produkt.

Asi nikoho nenapadne, že by si prohlížel něčí blogísek a tam klikl na obrázek nejnovější Škoda Octavia a hned si ji koupil. To se nestane.

Jak by takový prodejce mohl tedy provizního programu využít?

Musíme nabídku trošku změnit. Nebudeme prodávat přímo automobily. Ale podíváme se na cestu zákazníka a affiliate marketing v této cestě využijeme mnohem dříve. A to na získání zákazníka na zkušební jízdu.

To je něco, co je již pro affiliate program uchopitelné a co se dá propagovat mnoha způsoby. Na blog lze napsat zážitky z takové jízdy v různých modelech vozů dané značky. Dále je třeba srovnat, napsat subjektivní pocity a na závěr dát doporučení, co vedlo k výběru daného modelu. Takový článek a osobní zkušenost vedoucí k nákupu vozu může inspirovat další zájemce pro objednání zkušební jízdy.

Lze propagovat bannery a PPC a směřovat zájemce na landing page pro objednání jízd s připraveným kalendářem a termíny, kdy jsou vozy dostupné.

E-mailing od serverů, které se zabývají auty a mají v DB desetitisíce čtenářů, které by taková nabídka mohla zaujmout.

Pokud by bylo více provizních programů od různých značek, či prodejců, dalo by se udělat srovnání.

Možností je vícero.

Jak nastavit provize

(Pozn.: Následující výpočet je čistě teoretický, nemám dostupná reálná čísla, jedná se o můj soukromý odhad na základě dostupných dat.)
 
Marže na prodeji vozu by mohla být v průměru 10 % (Dle informací dostupných na internetu). U levnějších aut bude nižší, už dražších bude vyšší.

Počet zkušebních jízd odhaduji tak 10-15 na prodej jednoho vozu.

Cena nového vozu je v průměru odhadována na 300.000 Kč, u firemních vozidel to je mnohem více.

Takže s trochou matematiky nám vyjde, že na jednom prodeji utrží prodejce cca 30.000 Kč. Při nutnosti 15 projížděk je to 2.000 Kč tržba na jednu zkušební jízdu. Nejsou započteny různé slevy a bonusy, které mohou marži značně snížit.

To je mnoho prostoru na provizi pro partnera. Mohla by se pohybovat někde mezi 200 až 500 Kč. Přeci jen kontakty, které přijdou přes partnera budou v průměru trošku horší, než kontakty, kde domluví jízdu přímo dealer v prodejně.

Leady by byly schvalovány ve chvíli, kdy se zákazník dostaví k jízdě.

Jak by mohl provizní program vypadat
 
Provizní program pro dealera by odměňoval partnery za leady částkou 200-500 Kč.

Partnerům by umožnil odkazovat na speciální stránku, která bude vytvořena za účelem sjednání zkušební jízdy.

Podobný formulář, jaký je na stránkách dealera by se dal také formou iframe poskytnout přímo partnerům, kteří by jej mohli umístit na své webové stránky, což vede k mnohem vyššímu konverznímu poměru.

Závěr

Provizní program je možné využít coby efektivní kanál ve spoustě oblastí, které na první pohled nejsou zřejmé. Nejčastěji je potřeba pouze změnit pohled na to, jakými kroky musí zákazník projít, aby si produkt či službu objednal.

Současně také příklad v tomto článku ukazuje, že affiliate marketing se dá využít v různých fázích rozhodovacího procesu o nákupu produktu, nejen v té poslední, těsně před nákupem.



4 reakce na “Jak by mohl vypadat affiliate program pro prodejce aut?”

  1. Anna Berger napsal:

    Mně se zdá článek velmi zajímavý a přínosný. Inspirovalo mě to směrem k naší službě odesílání papírových dopisů z počítače. Tuto službu většinou prezentujeme na TAFIFU DOPIS, který je zdarma, ale to by asi nikdo nepropagoval:-)) takže mě napadlo vyrobit trial verze, placených produktů s 45 dny na zkoušku. Potřebovala bych jen poradit jak do provizí zařídit odloženou platbu, protože klient zaplatí nejdříve až vyprší jeho trial.
    Case study ráda poskytnu.

    • Mário Roženský napsal:

      Do provizí by se započetl zákazník při vytvoření účtu s provizí 0 Kč. A ve chvíli, kdy zaplatí se přes API dohledá, kdo jej dovedl (ta konverze za 0 Kč) a připíše se placená konverze.

      Takto přesně to děláme třeba u našeho software SupportBox.

  2. Rudolf Schmidt napsal:

    Zdravím vás, Mario.
    Již před časem jsme spolu řešili podobný případ z realitní branže. Nemáte chuť si na to sednout a znovu to trochu rozvést? Rudolf

    • Mário Roženský napsal:

      Schválně Rudolfe, zkuste se zamyslet v duchu toho co píšu a co jsem psal v mailu. Chce to jít o krok dříve a nabídnout odměnu za něco po cestě zákazníka, co si umíte spočítat, že vám bude následně fungovat pro prodej / pronájem.

Napsat komentář