AffilBox Podcast epizoda 33 – Jak se daří affiliate programu SmartEmailingu?

Datum přidání19. 04. 2022
AutorJaroslav Janíček
AffilBox Podcast epizoda 33 – Jak se daří affiliate programu SmartEmailingu?
Rozhovor s Ondřejem Ratajským (SmartEmailing) a Jardou Janíčkem (AffilBox) o affiliate programu, který SmartEmailing postavil na platformě AffilBox.  
 
– Proč lifetime provize jsou výhodné pro strategii affiliate programu? 
– Jak velkou část obratu tvoří affiliate marketing?  
To a mnohem více se dozvíte ve videu.  
 
Odkazy z rozhovoru: Affiliate program SmartEmailing: https://partneri.smartemailing.cz/registrace/
Knihy: 

Přinášíme zkrácenou verzi přepisu – nejdůležitější a nejzajímavější body z podcastu.



Jarda: …trošku nám něco pověz o SmartEmailingu – jak to funguje, proč affil, co ty tam  máš za pozici v té firmě – nějak se nám představ.


Ondra: Já jsem ve SmartEmailingu tři roky, já jsem začínal jako affiliate manažer, přišel jsem v zásadě s tím posláním, že tady budu ve SmartEmailingu dělat affiliate, ono se to tak postupně překlopilo do toho, že dělám prostě v marketingu a dělám spoustu věcí. Nahrávám nějaký svoje podcasty, jako moje kolegyně Lenka ráda říká – jsou nepravidelný, a já to rád opakuji, že jsou nepravidelný ty podcasty… ze života emailů.


Ale všeobecně právě s mojí kolegyní Lenkou se staráme o marketing ve SmartEmailingu tak, abysme ukazovali firmu v tom světle, tak jak chceme, aby ji dneska lidi vnímali, aby ji poznali, protože SmartEmailing má velkou historii – je tady skoro 11 let. Ale před dvěma lety přišel ten základní – zásadní asi moment, kdy firmu koupilo 8 akcionářů od tehdejšího hlavního akcionáře Davida Kirše a v zásadě se úplně změnila strategie té firmy – vnímání té firmy, a to jak chceme, aby ta firma vnímaná byla.



Jarda: Takže jaký teď máte podmínky? Nebo jaké byly podmínky a jaké jsou podmínky affiliate programu?


Ondra: Já možná ještě řeknu, proč vůbec máme affiliate program jo, protože… ten asi zásadní důvod za nás je, že je to férovej byznys – prostě někdo nám doporučí nějakýho klienta a my mu za to dáme nějakou odměnu. To je to primární, proč jsme vůbec do affiliate programu šli. 

Ale když to budu brát za sebe, tak je to fakt o tom, abysme mohli našim partnerům, který nám prostě doporučí nějakého klienta, dát férovou provizi, kterou si z našeho pohledu prostě zaslouží, protože to je win-win a je to skvělej byznys.


My jsme v minulosti celou dobu v zásadě vždycky vypláceli 20 % provizi, ale končili jsme na 12 měsících – to znamená, že první rok, co nám klient platil, jsme platili my 20 % z faktury – respektive z té uhrazené částky, kterou nám klient zaplatil. A to jsme se rozhodli změnit na konci loňského roku a celkem z mého pohledu velmi zásadně, protože jsme přešli na lifetime provizi a v tuhle chvíli platíme v zásadě od prvního momentu, od první uhrazené faktury našim affil partnerům 20 % po celou dobu, co nám ten klient platí svůj tarif.


Ten důvod… nebo těch důvodů bylo víc, proč jsme tenhle krok udělali – jednak zase nám to přijde víc férovější, věříme, že to mnohem víc motivuje affil partnery, aby opravdu ten náš byznys byl partnerskej – to znamená… byli jsme si nápomocní a affil partneři nás kontinuálně pořád doporučovali a nebyly to jenom třeba jednorázový záležitosti, kdy nám dohodil někdo někde nějakýho klienta a potom už se nikdy neozval.


…nebudu říkat, že to nebyl i jeden z těch důvodů, protože jsme samozřejmě zmapovali nějakou formou trh a zjistili jsme, že tohle nikdo tady nemá a říkali jsme si – hele, OK, bude to férový, když to uděláme a zároveň je to o tom, že pro nás je důležitý, když už nějaký zákazník přijde, tak aby u nás samozřejmě zůstával. A pořád v kombinaci s nějakýma affiliate partnerama je to vždycky hodně spojený s tím, že velmi často ten zákazník má třeba i nějakou vazbu s tím affiliate partnerem. Takže vždycky je to prostě ku prospěchu věci.



Ondra: … je důležitý říct, že v minulosti byl nějakej affiliate, potom součástí SmartSellingu jako firmy vznikla taková další odnož a to byl ProAffil – v zásadě systém, kterej počítal konverze a dělal horší věci, než dneska dělá AffilBox, několikanásobně horší věc (Jarda: Taková naše konkurence tenkrát!), v zásadě ano, v nějakej moment to byla asi konkurence.


A my jsme se prostě v nějakej moment rozhodli, že tohle už vůbec nebudeme podporovat, protože to absolutně nesouhlasí nebo nesouzní to s naším byznysem a není to naše expertíza – je to něco, co máme naprogramovaný, ale vůbec jsme nechtěli držet ten trend kterej s tím jde, a nechtěli jsme tomu věnovat nějakej čas a prostor, takže jsme se rozhodli – to může být dva roky, že přejdeme k AffilBoxu, a řekl bych, že tím momentem se to nějak začalo lámat.


 A protože nám vůbec celej affiliate začal mnohem líp fungovat a máme mnohem lepší přehled o tom, co to přináší, vidíme mnohem víc konverzní poměry, dokážeme se na ty data podívat. A máme krásnej přehled o našich partnerech, kteří jsou aktivní, kteří nejsou aktivní a nějak si můžeme dovolit přemýšlet nad tím, co vlastně dál budeme vůbec s naším affiliate programem dělat.


Jarda: Já tady mám otázku na tebe připravenou, jestli si pamatuješ, jak dlouho trvalo, než začal affiliate program fungovat? Ale tím, že vlastně vy jste měli historicky nějaký partnery, tak to vlastně ani nedává ta otázka moc smysl.


A nebo to bylo tak, že jste začínali jakoby na zelený louce a prostě tam, kde jste si řekli, že ti partneři, kteří byli, tak prostě už na ně kašlem a jedeme od znova? Nebo jak to bylo tenkrát ten přerod, jak jste začali třeba na AffilBoxu fungovat?


Ondra: My jsme udělali jednu věc – zpětně jsme to podle mě udělali špatně a dneska už bych to udělal jinak. My jsme v tý době převedli úplně všechny naše affil partnery, které jsme měli tenkrát v ProAffilu, tak jsme převedli do AffilBoxu, s tím že jsme si řekli hele okej, začínáme jakoby od začátku, přecházíme na tenhle provizní program a pojďte s náma spolupracovat.


V tuhle chvíli my v AffilBoxu pořád máme všechny tyhle partnery a teď v druhém kvartále budeme intenzivně pracovat na tom, abysme to vyčistili. Protože zase tak, jak my chceme, aby pro naše partnery byl zajímavej náš affiliate, tak chceme, aby i zároveň my jsme pro toho partnera byli nějakou formou zajímaví a byla ta spolupráce win-win. A nejenom, že je tady někdo nějak zaregistrovaný do nějakýho affiliate, ale vlastně pro to vůbec nic nedělá.


Takže ta cesta, kterou teď půjdeme, bude vůbec vyčištění celýho našeho affiliate účtu, tak abysme zůstali u těch aktivních partnerů. A taky věc, kterou jsme změnili, tak v zásadě teď každýho novýho affiliate partnera, kterej se chce přidat, tak ještě ručně schvalujeme. Tak abychom vždycky měli jistotu, co to je za affiliate partnera a že to bude dobře fungovat.



Jarda: Víš, kolik procent z celkovýho obratu e-shopu – teda nebo e-shopu… z vaší saaskový aplikace tvoří affiliate marketing?

Ondra: Hele, koukal jsem na to, je to někde kolem 5%, což mě velmi příjemně překvapilo. 

… 

Důležitý zase na druhou stranu je říct – a to je ten důvod, proč jsem říkal, že to potřebujeme vyčistit – my v tuhle chvíli máme jenom asi 6% aktivních partnerů, kteří tohle všechno generujou.


A to je i důvod, proč to chceme vyčistit a zároveň chceme se dostat k tomu, že tím že nabízíme nějaký exkluzivní podmínky, který v zásadě nemají konkurenci, tak chceme, aby taky byly pro nějaký naše exkluzivní partnery, když to takhle řeknu, i když to názvosloví “exkluzivní partner“ asi není úplně na místě, ale je pro nás důležitý, aby fakt naši partneři věděli, že je nějaký omezený množství lidí, kteří nabízí tu stejnou věc jako oni a nejsou jich vyšší stovky.



Jarda: …proč si myslíš, že vám affil funguje, že vám vydělává peníze? A řekni mi, co je vaše tajemství affiliate úspěchu?


Ondra: Řekl bych, že osobní kouzlo – to asi bude hrát největší roli v našem úspěchu a v našem affiliate programu. 

…nenene, dělám si srandu, ale z mýho pohledu je to vůbec všeobecně ten přístup. V zásadě nehandrkujeme se o žádný provizi, pokud aspoň trošku si řeknem, že je férový, aby i když na tu provizi třeba už někdo nemá nárok, tak si řekneme hele OK, nebo v minulosti to tak aspoň bylo, že hele OK tak jí prostě jako vyplatíme a pojďme si nastavit nějaký nový pravidla, pojďme si říct jak ty věci budou.


Ale to, co si myslím, že je ten hlavní a klíčovej úspěch, je to, že prostě máme vůbec nějakej affilate program, to že vůbec ho nabízíme našim partnerům a to, že nad tím z nějaké části  přemýšlíme.


Jak jsem říkal, točí nám to prostě nějakých 5 % obratu, to není úplně zanedbatelný číslo, zároveň to asi není úplně nic, o co by člověk si řekl… hele, okej, tak možná o to nepřijdu, ale nebo můžeme o to přijít, je to vždycky jako misky vah, ale zároveň tím, že jsme zavedli lifetime provizi, tak věřím, že jsme našim partnerům dali i nějakou dlouhodobou predikci toho, že pokud s náma budou, tak si s náma můžou vydělávat velmi zajímavý peníze relativně dlouhou dobu.

A to proč možná ještě to funguje, tak já jsem se koukal a průměrná provize za jednu konverzi je 508 Kč, což je hrozně zajímavý v tom, že za posledních 6 měsíců se to zdvojnásobilo oproti tomu, jak to bylo předtím. My jsme pustili novej web, pustili jsme ven automatizaci a je vidět, že i u našich affil partnerů se najednou změnili i ti zákazníci, kteří o  naši aplikaci mají zájem a to mi přijde jako skvělá věc.



Jarda: …s jakýma affil partnera pracujete? S kterýma se ti třeba pracuje nejlépe nebo máte to nějak rozdělený, se kterýma třeba nepracujete vůbec?


Ondra: Věříme prostě v to, že já nechci dělat ten tvrdej affiliate – abych tady telefonoval, posílal smsky, posílal emaily, pushoval ty lidi „Hele, doporučujte nás, doporučujte nás“.


Prostě ty lidi ví, co nabízíme, ty lidi ví, že jim každej měsíc zaplatíme peníze nebo jednou za půl roku, jednou za rok podle toho, jak si chtějí vystavovat faktury, ale že se jim ty peníze prostě sbírají…


Takže prostě ty lidi ví, za co jim platíme, a kdy jim platíme. A to je podle mě ta nejlepší motivace. 


S jakýma partnerama se nejlíp spolupracuje, tak samozřejmě jsou to větší partneři, velmi často jsou to nějaký agentury nebo jsou to recenzní weby, kteří dělaj různý recenze na různý věci a s těma se pracuje nejlíp, protože od nich přichází v zásadě jako kontinuelně nějaká konverze, bez toho, že by to byly jednotky, ale velmi často jsou to desítky nebo stovky konverzí, který nám dokážou přinést za rok a to jsou samozřejmě nejlepší partneři.


Ale vedle toho je skvělý, když máme prostě partnera, kterej nám přivede 3, 4, 5 zákazníků za rok a je to vlastně hrozně fajn, protože on je spokojenej, ví, že po něm nic nechceme, že s ničím nevypruzujeme a on si vezme svých skvělých 20 %. A u některých zákazníků, když vidím, kolik platíme provizi, tak je to až neuvěřitelný. A když si spočítám to, že ty lidi to budou dostávat takhle každý měsíc, tak je to vlastně skvělý.

My prostě přistupujeme k affil partnerům tak, že pokud nám fakt někdo doporučí zákazníka jeden na jednoho, tak my mu tu provizi prostě dáme.


Jarda: Máte nějaký influencery, který platíte, máte je v AffilBoxu nebo si je vedete bokem?


Ondra: … my úplně takhle nepracujeme s influencerema. Ale je to možná jenom kvůli tomu, že už mám nějakej svůj věk, a mám nějak zaškatulkovaný to názvosloví influencer – předpokládám, že prostě ta cílovka, kterou tyhle lidi oslovují, tak není ta cílovka, která by měla využívat naší saasovou appku, která je prostě pro B2Bčkový a je to pro živnostníky a pro lidi, který chtějí posílat hromadnej mailing, a to podle mě nejsou lidi, kteří – nevím –  sledujou Leoše Mareše.



Jarda: Jakou byznysovou knížku bys doporučil, cos třeba teď nedávno někdy četl?


Ondra: Já moc nečtu. To je takovej můj nešvar, ale poslední knížku, kterou jsem si koupil, možná pro někoho může být byznysová, tak je “7 návyků dlouhověkosti”. To je takovej můj tip – 7 návyků dlouhověkosti, a přijde mi to zajímavý. Jak jsem říkal, už mám nějakej svůj věk a myslím si, že v týhle době jsou to zajímavý témata, o který když se člověk trošku zajímá, tak přece jenom to duševní zdraví je taky důležitý.


A nebo ještě může být knížka, a v té knížce najdete i naší CEO Katku Fišerovou, ta se jmenuje…, “Ženy v marketingu” myslím si, že to takhle je. “Ženy v marketingu” takže i tu doporučuju, to bude zase velmi inspirativní knížka, která bude podle mě i tak trošku o byznysu, tak i o nějakým duševním rozvoji.



Jarda: A druhá otázka, kdybys měl podnikatelům, affilákům, komukoliv prostě, kdo se snaží něco tvořit, budovat, dát nějakou jednu radu – co by to bylo?


Ondra: … se mnou teďka v poslední době nejvíc rezonuje vědomý podnikání. Vlastně nějak mi zarezonovalo to slovní spojení vědomýho podnikání. Myslím si, že zase v té dnešní době je to skvělá věc v zásadě. Dělat něco, co člověka baví, co ho naplňuje, protože to je podle mě ten nejlepší motor, který vůbec může mít, aby nevyhasl a… to je asi tohle no. Vážně dělat jenom to, co člověka baví, a ono potom podle mě ty příležitosti přichází samy, a občas být trošku yes-man, prostě říkat věcem “ano” a úplně se nebránit v tom, jestli se ty věci podaří nebo nepodaří. 


Já to zažívám v zásadě skoro každodenně, kdy jsme trošku yes-mani a je to skvělý. Někdy to prostě nevyjde, někdy to bolí, ale někdy z toho vychází fantastický a skvělý věci.


Něco třeba jako se nám ve SmartEmailingu podařilo na Czech Online Expu, kde jsme během pěti týdnů si navrhli stánek, dokázali ten stánek vyrobit, postavit, udělat vlastní sál přednáškovej a pozvat tam obrovský kvantum speakerů, udělat z toho živej stream, ten stream nahrát, sestříhat, dávat lidem jako záznamy a to všechno jsme stihli prostě za 5 tejdnů. A možná spoustu lidí by řeklo “Hele, tohle se nedá stihnout a nebo do toho ani nejdem, protože něco něco něco.“ Takže možná být občas yes-mani.



Jarda: Chtěl bys něco ještě vzkázat třeba affilákům, komukoliv nebo to takhle hezky ukončíme?


Ondra: Hele mám možná jednu věc – pokud nás poslouchají nějaký affiláci a nejsou ještě registrovaní do našeho affil programu, tak by to měli udělat. V zásadě pokud po tomhle podcastu udělají jednu jedinou věc, a to je, že se zaregistrujou do našeho affiliate programu, tak udělali dobře a něco si z toho podcastu odnesli, nebo z toho videa, a to je asi to zásadní.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *