Případová studie Slevomat.cz

Datum přidání06. 02. 2024
AutorOndřej Martinek
Případová studie Slevomat.cz

Ve spolupráci s Kateřinou Střelcovou (Product manager ve Slevomatu) pro vás republikujeme improvizovanou případovou studii o přípravách, startu i provozu partnerského programu Doporuc.Slevomat.cz pro portál Slevomat.cz. Ten je naším klientem od února 2023, takže od spuštění proběhl téměř celý rok.

Děkujeme Kateřině Střelcové za svolení použít její příspěvky, které původně v podobě 3 příspěvků připravovala pro síť LinkedIN.

První část: Začátek

Affiliate program měl Slevomat již před několika lety a pro pár vybraných partnerů jsme affiliate umožnili i v mezidobí (s trackováním přes Google Analytics).

Otázky před spuštěním

Znovuspuštění affilu nebylo rychlé rozhodnutí, trvalo to docela dlouho a provázelo jej množství otázek:

  • Bude na trhu dostatek partnerů, kteří by nás mohli propagovat?
  • Budeme je schopni zaujmout?
  • Dokáží nám přivést dostatečné množství zákazníků?
  • Nebude nám affil recyklovat pouze zákazníky, kteří by nakoupili i bez affilu?
  • Nebudeme si jen zdražovat cestu zákazníka?
  • Bude lepší využít nějakou affiliate síť nebo si postavíme vlastní řešení?
  • Na čem založit tracking?
  • Jakou dát výši odměny?
  • Kolik nám to celé zabere času a kolik času bude vyžadovat správa programu?

Start pilotního programu

Odpovědi na všechny otázky jsme pečlivě vyhledali, následovalo několik koleček obhajoby myšlenky a pak se projekt konečně začal rozvíjet.

Na jaře roku 2023 jsme spustili pilotní provoz s prvním affiliate partnerem, kterým byl Martin Sajal, zakladatel a provozovatel webu kamzasnehem.cz, v té době byl zároveň produkťákem na Slevomatu. Na něm jsme si otestovali, že se vše zapisuje tak jak má, opravili pár neduhů a během léta jsme postupně zapojili partnery.

Zprvu ty, které jsme si sami vytipovali (jejich potenciál odhadli z doporučení i z čísel z Marketing Minerutaké klient AffilBoxu. pozn. redaktora), na podzim jsme program přidali do affiliate katalogu (Affiliatekatalog.com a PartnerBox.cz – pozn. redaktora) a otevřeli jej i dalším partnerům.

V dalších částech poodhalím, na čem jsme program postavili, jak jsme na tom s partnery a jakou máme vizi.

Část druhá: Jak a na čem jsme affiliate postavili?

Zvažovali jsme sice i affiliate sítě, ale nakonec jsme se rozhodli pro vlastní správu. Protože jsem se několik let v affiliate branži pohybovala, přišlo mi škoda nevytěžit kontakty a zkušenosti (spoustu znalostí jsem musela oprášit nebo si dostudovat).

Poplatek, který bychom platili síti za správu jsme se rozhodli věnovat spíš na rozložení odměn pro partnery a na interní náklady. Affiliate manažerem na Slevomatu je Tomáš Háva, který díky své agendě v týmu Performance ví, jaké marketingové aktivity plánujeme a zároveň může snadno sledovat výkonnost affilu v porovnání s jinými kanály. Tom je zároveň obchodně a komunikačně zdatný.

Data ostřím zrakem sleduje také Lukáš Šembera.

Tracking používáme vlastní, data ukládáme na vlastní servery, čímž nám odpadá starost o cookies a informaci o prokliku tak bezpečně držíme 30 dní. S ohledem na partnery držíme takto dlouhou dobu, i když víme, že 85 % objednávek zákazníci učiní do pěti dní od prvního prokliku.

Abychom měli všechna data pěkně pohromadě pro nás i pro partnery, vybrali jsme si AffilBox.cz, český software, který používáme především jako “nástěnku” a fakturační rozhraní. Určitě by se nám totiž nevyplatilo programovat si něco obdobného sami.

I když nevyužíváme jejich tracking, pro nás i pro partnery je skvělou volbou díky grafickým vizualizacím výkonu, notifikacím partnerům a rychlým přehledům.

S radostí také využíváme rad a tipů od Jaroslav Janíček a Ondřej Martinek, kteří nejen že software provozují, ale hlavně jsou v affilu už mnoho let doma.

Část třetí: Partneři a odměny

V tuhle chvíli má affiliate program Slevomatu kolem stovky partnerů, z toho třetina je aktivní. Průměrná objednávka byla v prosinci 1 486 Kč, na jaře a v létě 2024 se těšíme, že se toto číslo navýší, protože začnou převyšovat dovolené a pobyty.

V říjnu byla průměrná objednávka 2 340 Kč a i nyní v lednu už vidíme navýšení na 2 296 Kč.

Abychom co nejlépe využili affiliate podle kvality přivedených objednávek, sledujeme, jaký typ zákazníka nám partneři přivedli – rozlišujeme úplně nové, reaktivované (nenakoupili více než 14 měsíců) a běžné (nakoupili před méně než 14 měsíci). U vybraných partnerů typ zákazníka zohledňujeme při výši provize.

Sezóna a vize

Slevomat má za sebou nejvýkonnější část roku – vánoce. Byznysové cíle pro affiliate se nám podařilo nejen naplnit, ale mnohonásobně překročit.

Očekáváme, že za prosinec bude suma provize pro partnery nejpravděpodobněji dosahovat kolem 270 000 Kč.

Od pondělka nám frčí kampaň Valentýn, už teď se nakupují pobyty na horách a jarní prázdniny, vzápětí se začne čas na pořízení letní dovolené. Slevomat má bohatou nabídku v Česku, ale i zahraničí, skvěle se prodává Polsko, umíme ale i klasické Středomoří i zájezdy za exotikou.

Skvělé je, že u nás mohou velmi snadno čerpat své zaměstnanecké benefity státní i firemní zaměstnanci. Těšíme se tak, že se nám podaří spolupracovat s dalšími partnery. Široká nabídka cestování, zážitků i zboží umožňuje zapojení opravdu široké nabídky projektů.

Děkuji všem partnerům za dosavadní skvělou spolupráci a těšíme se na nové spolupráce na https://doporuc.slevomat.cz/.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *