AffilBox Podcast epizoda 2: Kde hledat affiliate partnery?

Datum přidání17. 11. 2020
AutorJaroslav Janíček
AffilBox Podcast epizoda 2: Kde hledat affiliate partnery?

Kde odebírat podcast:

Odkazy z epizody:

Katalogy pro vložení partnerského programu:
Affiliate programy na FB
 
Více informací o propagaci programů v článkuAffiliate management půl hodiny denně
 
 Nástroje pro analýzu zpětných odkazů:
 
Přepis epizody: 

Jarda: Vítám vás u dalšího dílu našeho podcastu.

Teď se podíváme trochu na inzerentskou záležitost a je to kde hledat affiliate partnery.

Já myslím, že Ondra mi dá za pravdu, že hledání affiliate partnerů je možná ta úplně nejdůležitější věc, kterou by každý affiliate manažer, nebo majitel affiliate programu měl dělat. Měla by se dělat pravidelně a měla by se dělat pořád dokola v podstatě.

V podstatě teď byste měli být ve fázi, že máte spuštěný affiliate program a ptáte se asi to teď? Kde mám hledat ty affiliate partnery.

Hned se podíváme na to jaké metody my s Ondrou používáme, ale nejdřív Ondro ahoj.

Ondra: Ahoj.

Jarda: Než se pustíme na to kde hledat affiliate partnery, tak si nejdřív řekněme, kdo je ten affiliate partner.

Affiliate partner je web, jednotlivec, firma, nebo vlastně nemusí to být ani web, může to být influencer. Prostě je to osoba nebo firma, která má nějaký prostor online, nebo je schopna/je schopný propagovat tu konkrétní službu nebo ten konkrétní produkt a získávat za ní provizi.

Mezi affiliate partnery můžeme řadit například recenzní weby, který jsou v dnešní době strašně moc rozšířený. Funguje to vlastně na principu toho, že vy jim pošlete nějaké zboží na vyzkoušení, na zrecenzování. Oni tu recenzi vytvoří, postnou ji online, dají na sociální sítě a propagujou ji. Za to vlastně chtějí jen tu účast v affiliate programu.
V České republice existuje několik velkých recenzních webů. Recenze dělají pravidelně, dělají je pořád takže super věc je oslovit.

A dalším velkým partnerem, nebo velkou skupinou partner v České republice ale i celosvětově jsou cashbackové portály.
Cashbackové portály fungují na tom principu, že se dělí o tu affiliate provizi se svým registrovaným zákazníkem. Tedy když budete cashbackovému portálu dávat provizi řekněme 10% tak on třeba těch 5% z té provize dá zpátky ve formě toho cashbacku tomu svému registrovanému klientovi.

Dalším partnerským typem jsou kuponové weby, které zase monetizují vaše slevové kupony, monetizují vaše slevové akce online, zobrazují slevové kupony na webu a přivání vám návštěvnost skrze tyto slevové kupony.

Dalším velmi známým velmi používaným způsobem propagace je agregování produktů do určitých skupin, tedy do nějakých katalogů. Ty katalogy mohou být agregovány podle ceny, mohou být agregovány podle typu zboží, například nejlepší vysavače.cz.

Doufám, že jsem teďka nikomu prozradil doménu.

A tyhle katalogy dříve fungovaly velmi dobře, pak někdo začal řikat, že to nefunguje, tak to přestala většina affiláků dělat a teďka díky tomu, že se tam uvolnil prostor na serpu tak se zase affiliate katalogy rozšiřují. Takže affiliate katalogů přibývá a je to tedy další zajímavý partner na propagaci.

Další skupina partnerů jsou incluenceři. To asi nemusím dále rozvíjet. Jsou to lidé, kteří mají nějaký vliv online.

Další zajímavou skupinou na propagaci, nebo další zajímavou skupinou propagačních partnerů jsou vaši zákazníci. Vemte si to takhle, že vaši zákazníci už vyzkoušeli ten váš produkt, který prodáváte, vyzkoušeli vaši službu, nebo vyzkoušeli, jak funguje váš e-shop a jsou skvělými ambasadory, kteří dokáží podat vlastní názor, vlastní zkušenost s vaším e-shopem nebo vaší službou dál.

Dokonce je velmi známá forma propagace v affiliatu tzv. doporučit známému nebo doporučit kamarádovi. Kdy vlastně doporučujete službu nebo produkt někomu z vaší rodiny nebo z vašich blízkých a získáváte nějakou provizi.

Další potom skupinou je nějaký mix partnerů. To jsou markéťáci, kteří zvládají PPC reklamu, nebo markeťáci, kteří zvládají FB reklamu, nebo jsou to nějaké speciální aplikace, mohou to být mobilní aplikace, které přivádí zákazníky.

Tímto bych nějakým způsobem zabalil povídání o affiliate partnerech. A pojďme se teďka trochu podívat na to, jak je teda můžeme získávat.

Ondro předávám slovo.

Ondra: Děkuju.
Tak Jarda teďka v podstatě představil ty základní formy partnerů. Ono spoustu těch partnerů může být na pomezí těch jednotlivých skupin. To znamená, že to může být mix třeba kuponového webu s obsahovým webem, nebo to může být katalog a obsahem, nebo jakákoliv jiná kombinace klidně všech těch variant, v podobě nějaké řekněme autoritativního hráče. Ale vlastně všichni ostatní, všichni stejně vždycky musí ten program, pokud je neosloví přímo ten affiliate manažer nebo inzerent, musí ho najít.

V podstatě tím pádem si teďka projdeme nějaké základní strategie toho inzerenta nebo affiliate manažera, se kterým on pracuje v rámci hledání těch partnerů.Nebo-li rozdělil bych to na začátku na nějakou pasivní a aktivní formu.
Ta pasivní většinou se udělá řekněme třeba jednou na začátku a už se s ní moc nedělá, protože je vlastně poměrně statická a není tam v rámci mezí už moc co rozvíjet. Typicky je to třeba zmínění affiliate programu v patičce daného e-shopu nebo služby. Zdá se to jako triviální věc, ale vlastně je to základní místo, kam se affiliate partneři dívají, když v podstatě hledají nový program na propagování, to znamená, že stačí na ten partnerský produkt jenom odkázat z patičky přes slova třeba affiliate program nebo partnerský program, nebo provizní program. Cokoliv s tohodle je poměrně řekněme klíčové slovo, které partneři budou používat v rámci hledání těch jednotlivých kampaní. Nebo tam můžete dát případně spolupráce, nebo partnerství, ale už je to trošku dál od toho provizního programu, protože v podstatě když partner bude hledat nějaký nový program tak buď půjde po konkrétních e-shopech v daném oboru, nebo do google nebo do seznamu dá naopak jenom klíčová slova typu boty provizní program, nebo oblečení provizní program, nebo cokoliv podobného typu. To znamená, že vlastně když už v patičce, nebo na té nástěnce provizního programu tam ten text nebude mít, tak tím vlastně snížíte tu možnost toho nalezení, takže určitě bych doporučil, když už dávat odkaz do patičky, tak bych zmínil opravdu klasické spojení provizní program, nebo affiliate program. Vlastně v návaznosti na tento odkaz, který vlastně partneři tím pádem mohou najít.

Dalším bodem, který v podstatě musím zmínit, tak je kontaktování vlastních zákazníků. Je to strategie, kterou zmínil už Jarda. A pracuje s tím, že vlastně zákazníci daného e-shopu nebo služby už pravděpodobně dali důvěru tomu danému prodejci, mají už o trošku blíž k tomu, aby vám věřili a mohli vás i propagovat poměrně efektivně, protože už znají váš produkt, znají vaší službu a jsou schopni tu svoji zkušenost předat ať už svým známým, nebo mnohdy i vlastně přes svůj web. Ono se to nezdá, ale spousty lidí má řekne navštěvovaný web nebo nějaký blog, nebo mají sociální skupinu kolem sebe, která v podstatě pravděpodobně bude mít stejný zájem o třeba produkt nebo službu, takže to jsou zajímavý partneři do začátku, kteří oživí ten řekněme mix partnerů.

Určitě bych to nestavil jen na těch zákaznících, ale jsou zajímavý v tom, jak jsou zase specifický, budou mít jiný dotazy, jiný nápady na propagaci a dokážou poměrně jako překvapit.

Další, řekněme zase pasivní formou, je zaregistrování vašeho vlastně provizního programu do tzv. affiliate katalogů. To jsou vlastně sdružené katalogy, kam se zapisují jenom partnerské kampaně, nebo-li inzerenti tam vlastně vloží záznam o svém programu, kde typicky bude informace o provizích, cookies a dalších informací, které partneři potřebují.
A tyto katalogy vlastně slouží i pro partnery, protože oni v nich sami hledají clastně jednotlivé kampaně, dokážou si v nich filtrovat podle provizí, podle tématiky i podle odměn. To znamená, by to určitě bylo vhodný mít každou kampaň, která je veřejně dostupná, mít ji i v katalogu. My v rámci AffilBoxu máme i Affiliatekatalog.com, který jsme nedávno redesignovali. Takže poměrně svěží moderní, rychlý a krásný a podobně.

Jarda: Moc hezkej.

Ondra: Povedlo se, to souhlasim. A ještě na něm budeme pracovat

Jarda: To si musíme říct.

Ondra: No rozhodně, ježiš. To musíme se pochválit, nikdo jinej to neudělá, i když pochvaly nějaký máme, takže to je v pohodě. Ale za mě je určitě ten katalog jako je důležitej. Každopádně v rámci toho podcastu bude třeba i v nějakým přepisu zmíněn další zdroj jakoby těhle katalogů, nebo další seznam. Takže nemusíte jakoby případně si to teďka psát, v podstatě bude k dispozici pak jakoby informace další nějaká návazná.

Takže za mě je určitě dobrý mít ten program zmíněný v tom katalogu, což je právě statický zápis, jednorázový a vlastně variací na tyhle katalogy jsou specifická webová fóra, která běžně sdruží uživatele ohledně internetu, ohledně podnikání, které také umožní zapsat byť né v nějaké katalogové formě ale zapsat jako příspěvek, vlastně zmínku o tom partnerském programu. Zase s informací, co je cílem propagace, jaká je provize, jaká je výše cookies a podobně. Takže tyhle zmínky určitě taky byly vhodný.

Jarda: Tady bych kdyžtak jen doplnil, že třeba na Webtrhu je na to specializovaný vlákno a vlastně všichni ti lidi, kdo v tom vláknu nějakým způsobem přispívali za ty roky, tak potom dostanou e-mailové upozornění, když se tam potom přidá nový affiliate program.
Takže je to taky jakoby zajímavá vlastně propagace, že díky jednomu příspěvku v tom jednom vlákně na tom Webtrhu se dokáže zen program dostat jako mezi strašně moc e-mailů.

Ondra: Super, super. Souhlasím.
Takže jakoby máme za sebou odkaz v patičce, kontaktování zákazníků, affiliate katalogy, sociální nebo fóra jako takové.

A teď nám naopak, to jsem si trošku naběhl, máme tady i sociální sítě. V podstatě partneři nejsme úplně řekněme jako sociální tvorové, ale přesto jsme schopni být na jednotlivých sociálních sítích typu Facebook, Twitter a podobně. Máme i na těch sociálních sítích jednotlivé profily, skupiny, vlákna kam i partneři i v podstatě inzerenti zapisují nové programy, nové tipy. To znamená, že tyhle skupiny zase budou zmíněny v tom textu kolem podcastu. Za mě rozhodně má smysl tam jako zase mít upíchnutej svůj program, protože ta registrace je typicky jednoduchá, všechny vlákna jsou myslím že i otevřená, takže můžete tam vložit svůj zásek sami jak chcete. Plus jsou i tříděná do úrovně nějakých kampaní, nebo jsou zde vlákna přímo pro kampaně s XML feedy. Což jsou typicky affiliate programy pro e-shopy.

Jedno z dalších míst, kam vlastně čeští affiliate partneři a vlastně i slovenští, jsou zvyklí chodit, tak je Twitter. Což je sociální síť na sdílení poměrně krátkých informací, odkazů nebo zmínek a vlastně na Twitteru funguje řekněme štítkování jednotlivých zpráv přes tzv. hashtagy, což je vlastně dvojitý křížek a v našem jako oboru se používá hashtag #czaffil zkratka pro český affil. V případě, že je to slovenská kampaň, tak se používá skaffil, nebo-li pod tím je vlastně hashtagem tak se vlastně vytváří vlákno, ve kterém jsou zapsané jednotlivé zmínky ohledně typů, varování, zápisu nových jako programů do řekněme katalogů a podobných míst, takže určitě by mělo smysl mít v tomhle jako feedu pro partnery svojí zmínku.

Tak a to je vlastně jako za mě základní taková statická forma hledání partnerů. Případně poměrně statická, protože vlastně jednou se nastaví a pak už se většinou neřeším může být i například placená reklama pro hledání partnerů. Typicky PPC reklama ať už na Skliku, AdWords nebo Facebooku. To je strategie, která se používá primárně v zahraničí, který je mnohem větší trh než český a pro český trh je placená reklama sice zajímavá strategie, ale spíše řekněme doplňková. Nebo-li když už nevíte kudy kam, tak pravděpodobně si zkusíte PPC reklamu na hledání partnerů. Ale vlastně ta hledanost affilu, jako takového není tak jakoby veliká, to znamená, že spíš bych to bral jen jako opravdu boční doplněk, když už nebudete vědět, co máte dělat. Ale spíš si myslím, že je mnohem jednodušší pracovat s tou aktivní formou hledání těch partnerů, což vlastně si rozebereme dál.

Jarda: SOuhlasím, jo, ještě bych jenom doplnil jednu věc.
Vlastně, že na některé affiliate programy májí třeba svůj vlastní twitterovej účet. Což je jako taky zajímavá forma propagace, ale nadruhou stranu jako, kdo má čas managerovat ještě jeden firemní Twitter, žejo, třeba jenom a affiliate programem.
Ale jako určitě u těch větších programů to smysl má.

Jinak Ondra řikal skvělej point ohledně těch odkazů. Samozřejmě všechny odkazy, který tady zmiňujeme, nebo všechny informace, které byste mohli jako potřebovat, tak dáme potom do popisku tohoto dílu. Všechno tam bude, nemusíte si nic zapisovat.

Ondra teď mluvil o tom, jak pasivně ty partnery oslovit, to znamená kam ten zápis o tom affiliate programu dát a teďka se podíváme trošku na to, co by v tom zápisu nemělo určitě chybět.

Jednak je to určitě výška provize, tedy kolik nabízíte provizi za průměrnou objednávku, nebo za jakoukoliv objednávku z vašeho e-shopu, nebo za prodej vaší služby.
Výška cookies, to znamená po jakou dobu od první návštěvy na vašem webu se bude ta objednávka započítávat v případě, že ji ten zákazník vytvoří nebo ji dokončí.
Měl by u toho určitě být i konverzní poměr z organické a placené návštěvnosti, aby si ti affiliate partneři dokázali nějakým způsobem spočítat, kolik je třeba bude stát, když vám pošlou 1000 návštěvníků průměrně.
Měla by tam být také výška průměrné objednávky a výška průměrné provize, pokud už nějakou dobu ten affiliate program funguje. Pokud nefunguje, pokud jste úplně na začátku, tak určitě tu výšku průměrné objednávky, protože zase když tam napíšete, že výška vaší průměrné objednávky budete třeba 1000 Kč a nabízíte provizi 10%, tak ten partner si dokáže vlastně spočítat i kolik přesně ho bude stát jeden vlastně zaslaný návštěvník na ten váš web. Pokud máte všechny tyto informace dostupné.
Měla by tam být také informace o tom, jak často schvalujete provize, jestli je to týdně, jestli je to měsíčně, jestli to neděláte vůbec – ne určitě to dělejte. 😀 Schvalujte provize. A určitě je schvalujte často.
Jaké máte dostupné materiály pro affiliate partnery. Jestli máte XML feed, jestli máte slevové kupony, jestli máte bannery, jestli tam máte nějaké speciální akce, další zajímavé materiály pro partnery mohou být třeba vzorové recenze, nebo to mohou být vzorové nějaké případy u finančních produktů, nebo to mohou být různé iframe jo? Prostě cokoliv můžete těm partnerům nabídnout, tak je to dobrý vypsat do toho zápisu, aby věděli do čeho jdou.
A to vlastně i je společného s tím, jestli nabízíte pro ty partnery něco extra nad ten affiliate program, to znamená, jestli jim pošlete produkt recenzi, jestli jste schopni jim napsat nějaký PR článek, který oni si tam potom umístí.
Takže tohle všechno by ten zápis měl obsahovat, aby ten partner na první pohled věděl do čeho jde a jak ten affiliate program pro něj pravděpodobně bude výhodný, nebo nebude výhodný.

Ondra: Super, souhlasím.
Já bych jenom doplnil k těm produktům na recenze, tak to je velmi zajímavá strategie pro toho inzerenta i pro toho partnera, protože partner díky tomu, že dostane produkt na recenzi, tak za prvé je schopen vlastně připravit jako autentickou zkušenost s tím produktem, může si ho nafotit, natočit, tím pádem má materiály vlastně na svůj web, na socky případně na youtube kanál na cokoliv, co on vlastně může použít na propagaci. A zároveň vlastně vždycky pro vás vždycky bere zase další řekněme jakoby přirozený odkaz nebo přirozená zmínka v rámci jakoby internetu, v rámci serpu, v rámci té komunity. Takže to není jenom řekněme nějaká vyfabulovaná, vymyšlená recenze, ale opravdu jsou tam reálný produkty, reálny fotky toho partnera a z dlouhodobého hlediska je to velmi zajímavý materiál, který vlastně nedokáže přesáhnout i ten affiliate jako takový ale ten obsah typicky bývá jakoby dlouhověký to znamená, že vůbec bych nebyl řekněme s koupí na tenhle produkt na recenze. Samozřejmě pokud máte auta tak bych asi nepůjčoval auta každému partnerovi. I když mohli byste, případně se do vašeho programu rád přihlásim a otestuju, co můžu a co se dá.

Jarda: Přesně tak.

Ondra: Ale jinak si myslim, že určitě bych nebyl skoupej. Můžete si nastavit nějaký hranice pro tyhle produkty na recenze, ale to bychom mohli rozebrat v nějakém jiném podcastu, v jiném díle, protože to je poměrně zajímavé téma a já ho vlastně řeším na denní bázi a poměrně úspěšně, takže tohle bych uzavřel.

Jarda: Souhlasím. Jenom jsem k tomu chtěl říct vlastně, že ještě jedna věc z praxe.
V České republice ještě je pořád super, že recenzní weby pořád tu recenzi napíšou v “jenom za ten produkt”. To znamená, že ten produkt jím necháte jakoby zadarmo.
V zahraničí teďka řešíme třeba Zenze na naše produkty v různých jakoby zemích v Německu, ve Španělsku, ve Francii a tam ty recenzní weby jakoby už jsou v podstatě “na takový úrovni” nebo i tak jakoby na tom trhu jsou dlouho, že už ví, co si mají říct a vlastně už k tomu nestačí jenom poslat ten produkt zdarma, ale chtějí k tomu vlastně ještě nějakou cenu, nějaký peníze za to napsání tý samotný recenze – taková vsuvka.

Ondra: No, jsou trošku rozmazlený bych řekl.

Jarda: Přesně tak.

Ondra: Ale přijde to sem určitě. To chápu. Čím větší partner tím bude mít větší nároky, takže je možný, že si řekne i úplatu v kombinaci s affilem za ten produkt, ale nebude to zase až tak častý, spíš většinou bude jako jedna možnost nebo druhá, to znamená, že bude mít produkt na recenzi za úplatu a nebo v podstatě za affil link. Pravděpodobně jako nějaký mix, nebo jedna z těch variant to bude.
Tak to bychom měli vyloženě, co nemělo chybět v tom katalogu, ale vlastně tahle informace je informace důležitá vlastně na tu nástěnku partnerského programu ale vlastně tím bychom ukončili i tu část toho pasivního hledání partnerů, protože vlastně to jsou statická informace, který se jenom vytvoří, jen se pošlou do světa a moc se s nimi dál už nepracuje. Protože už ta informace někde je vlastně uložená.

Tak teďka bych vlastně pokračoval v tom aktivním hledání partnerů.
Což je jedna z klíčových funkcí affiliate manažera nebo affiliate správce. Protože vlastně bez hledání partnerů logicky nemáte partnery ale hlavně nemáte vlastně to stále se zvětšující stádo těch partnerů. Ta skupina těch partnerů nebude nikdy růst bez toho aniž byste hledali. Sami se někteří zaregistrují z těch pasivních forem, ale vyloženě ty gró, ty nejlepší partneři se vyzobávají takhle jednotlivě právě těmito metodama.

Tam je jedna z těch nejzákladnějších je vlastně hledání těch partnerů v rámci organického vyhledávání, seo nebo serpu řekněme. Nebo-li vy si vezmete klíčová slova z daného webu, což je typicky web toho inzerenta nebo váš web a vy vlastně si dáte do google nebo seznamu, záleží na vašich preferencích, ale spíš bych preferoval google, protože je trošku techničtější, trošku za mě má i větší podíl na trhu, a procházíte si ty jednotlivá klíčová a hledáte výsledky ve vyhledávání, kde se vlastně dobře zobrazují, ale nejsou to vaši konkurenti, nebo nejsou to vlastně e-shopy, ale jsou to třeba obsahové weby, magazíny, blogy, fóra, různá vlákna ze sociálních sítí nebo z různých profilů. A to jsou právě místa, kde jsou správně, v rámci affilu měli být, což souvisí i s tím, že vlastně, když v rámci affilu se vám dobře daří a odkazují na vás tito partneři, tak se vám bude dařit pravděpodobně, pokud budete používat třeba i vhodnou technologii trackingu i v rámci SEO. Takže vlastně ta první strategie, kterou my používáme pracuje s tím, že používáme klíčová slova vlastního webu a hledáte, kdo se na něj dobře rankuje (umisťuje). Kdo vlastně o tom tématu už píše. Typicky to bude nějaký blog, magazín, influencer a nebo i to jsou přesně ti partneři, které byste měli na začátku oslovit a nabídnout jim svůj produkt, svoji službu s tím, že jim nabízíte affiliate provizi za doporučení.

Dalším zdrojem na typy partnerů, třeba na recenzní weby, caschback portály a kuponové weby, tak se můžete podívat na web affilbox.cz, kde Jarda dal dohromady extrémně rozsáhlý článek, který se jmenuje affiliate management – půl hodiny denně a je tam přímo seznam konkrétních partnerů, které můžete oslovit a jsou za nás braný jako univerzální partneři. Takže můžou zapojit téměř každou kampaň, protože jejich gró je recenze, nebo caschback, nebo kupón což jsou vlastně nástroje, které se nyní využívají téměř u každé kampaně. Takže zde bych se určitě podíval a nepodcenil to, protože jsou tam velký hráči.

Jarda: Souhlasím.
Další metodou co využíváme je vyčlenit si nějaké hashtagy, které jsou spojené buď s vaší firmou, nebo s vaším produktem. A hledat potom podle těch hashtagů na sociálních sítích. Samozřejmě nefunguje to pro všechny klienty, pro všechny inzerenty. Když budete prodávat třeba svářečky, tak nedokážu si představit, že by třeba na Instagramu byl #nejlepšísvářečka nebo #svářečky.

Ale dokážu si to představit třeba pro nějaký módní odvětví. Dokážu si to představit pro fitness odvětví, dokážu si to představit pro byznys odvětví, pokud prodáváte třeba nějaké kurzy na to, jak se stát lepším podnikatelem, nebo když prodáváte třeba nějaké e-knihy nebo knihy. Tak to si dokážu představit. Takže tam potom záleží také na tom, v jakém odvětví fungujete, v jakém tom odvětví máte byznys.

Ondra: Souhlasím, ty hashtagy jsou silný nástroj.
Já bych ještě zmínil jednu strategii, která je zajímavá, ale musíte trošku zvládnout to, že budete někomu “škodit”. Protože pravděpodobně, když spustíte svůj affiliate program ve svém oboru, tak pokud nemáte něco specifického, nebo-li něco na co ještě neexistuje affiliate program, tak nebudete první. Nebo-li už to pravděpodobně budou konkurenční e-shopy, nebo konkurenční služby s partnerským programem, který už někdo propaguje. Nebo-li není “nic jednoduššího” nebo “lehčího” než si sáhnout na tyhle partnery. Najít se, oslovit je a nabídnout jim tím pádem, aby buď přešli na vás, což se nemusí vždycky stát, ale aby aspoň propagovali i vás, což je velmi pravděpodobný. Typicky recenzní weby nepropagují jenom jednoho hráče v rámci zachování objektivity, ale propagují všechny řekněme jako stabilní, nebo výdělečné provizní programy v daném oboru.
Takže určitě bych se nebál jít i po partnerech konkurence a teď vám zjednodušeně řeknu, jak je hledat.

Typicky buď zase budete hledat zmínky ručně vaší konkurence ve výsledcích vyhledávání, nebo-li vezmete název jejich brandu, nebo webu a dáte ho do google a začnete hledat zmínky o jejich brandu na webech. Typicky když někdo na někoho odkazuje, zmíní i ten brand toho inzerenta, takže pravděpodobně na něj najdete přirozené zmínky, které by se hodily vlastně pro váš zdroj partnerů.

Zároveň je to ale ruční práce, která je poměrně náročná. Takže za mě bych použil nejen ruční metodu, takovou opičí, ale řekněme trochu sofistikovanější technologickou. Já osobně proto používám Marketing Miner, který vám dokáže v pravidelných intervalech vypisovat zmínky ať už vašeho brandu, nebo konkurence. Tím pádem vám už ušetří tu práci a můžete v podstatě už řekněme z toho Marketing Mineru si vytáhnout ty informace o tom, kdo zmínil vás, nebo konkurenci a jít potom a najít si toho partnera případného.

Další alternativou jsou třeba Google Alerts, nebo-li upozornění na zmínky v daného webu, nebo daného brandu ve vyhledávání Google. Ale vím, že u téhle služby historicky byl problém s nějakou stabilitou. Jeden čas funguje, druhý čas nefunguje. Takže vím, že se používá spíše jen jako doplňkově.Osobně bych spíš preferoval, protože s ním mám zkušenosti, používat Marketing Miner.

Jarda: Jo to jsem se tě chtěl právě zeptat, která ta z těch metod, které jsme si teď řekly, která pro tebe funguje nejlépe? Nebo ze které získáváš nejvíce partnerů?

Ondra: Za mě ono strašně záleží v jaké fázi už ten program je. Protože vlastně v průběhu času, v průběhu té náročnosti hledání těch partnerů se ta situace mění. Na začátku bude pravděpodobně stačit nějaká základní forma té pasivní propagace z katalogy, odkazem a pak už bude na začátku to nejjednodušší, to lidské, nebo-li hledání těch klíčových slov v rámci vyhledávání. Ale v nějaké pokročilé fázi, kdy už “nemám kam sáhnout” v rámci tohoto přirozeného hledání nových lidí, tak za mě jako nejjednodušší si sáhnout k té konkurenci. Podívat se, kdo ji hledá, kdo ji propaguje.
A to je vlastně jedna z dalších strategií, která se dá dělat i jakoby právě technicky pomocí nástrojů tipu Marketing Miner, Semor, SEMrush, Ahrefs… a další.
Což je vlastně rekurzivní analýza zpětných odkazů. Je to technická oblast, která vlastně velmi efektivně vám dokáže najít přesně partnery, nebo přesně weby, které odkazují na vašeho konkurenta. Nebo-li dokáže říct konkrétně i z jakých podstránek třeba jednotlivé weby, jednotlivý partneři propagují daného inzerenta a můžete je i přímo oslovit.
Ten princip je takový, že vlastně hledáte odkazy, které vedou na konkurenta a podíváte se, co je to za web. Typicky to může být partner, může to být ale nějaké nezávislé médium, nebo to může nějaká placená spolupráce, ale je to zase strategie, jak se dostat k nějakému množství partnerů, které můžete zase oslovit.

Jarda: Souhlasím. A co třeba já nevím, jestli s tím máš nějakou zkušenost. Já jsem to teda nějakým způsobem rozlouskl, ale mě by zajímalo, jak to děláš ty.
Jak jakoby řešit tuto rekurzivní analýzu klíčových slov u affiliate sítí? Protože oni tam mají vlastně nějakým způsobem redirectový traffic a ty vlastně nevidíš tu činnost s tou URL toho inzerenta, ale vidíš nějakou redirectovou URL.
Takže URL té affiliate sítě/něco/něco a vlastně vede to na toho konkrétního inzerenta. Jak toto řešíš v těch nástrojích?

Ondra: Jasně. Paradoxně já na to používám služby známých linkbuilderů, kteří mi s tím pomohli, protože narovinu já tuhle úroveň používání technických nástrojů neznám. Abych řešil ještě na úroveň těchto redirectů. Vyloženě jakoby zjistit, kdo odkazuje čistě, čistým proklikem na inzerenta je poměrně triviální. Bude to pravděpodobně v nějakých free nástrojích typu OpenLinkProfiler. nebo něčím podobným. Ale tyhle redirectové odkazy vím, že se dají získat, protože nedávno mi jeden linkbuilder přesně udělal v rámci mnou spravovaných programu analýzu konkurence i s redirecty. Takže jde to, ale musel bych pravděpodobně zjistit do budoucna, třeba i pro vás, jak to dělá, nebo přes jaký nástroj.
Ale já sám o sobě, proto jsem ho požádal o to, jestli to jde, protože jsem si myslel, že ne a nakonec mi ukázal, že ano. Takže jsem dokázal vlastně přesně vykoumat konkrétní partnery, kteří propagují přesto, že tam nejsou čistý odkazy, jako deeplinky a jsou redirectovaný.

Jarda: Souhlasím s tebou. Já si myslím, že to je asi na dvě fáze. Že nejdřív si jako musí vyjet všechny ty zpětný odkazy, který na ten web vedou a potom si je rozklíčovat právě přes nějaké tyto nástroje, které ti ukážou přesnou cestu toho redirectu.

Mě ještě napadla jedna varianta, kterou jsem dříve používal a to bylo to, že jsem vlastně vzal tu strukturu toho zpětného odkazu, dal jsem ji do toho nástroje, ale jakoby co konkrétně v té struktuře ten inzerent v té affiliate síti má určitý affiliate ID a to affiliate ID se často zobrazuje právě v tom redirectovém linku. Takže jsem vlastně vyjížděl linky, které mají v sobě to určité affiliate ID toho inzerenta.
Některé nástroje jsou schopné to rozklíčovat. Každopádně tohle bychom asi tak zabalili, protože kdybychom měli rozebírat tu analýzu zpětných odkazů, tak jsme tady asi další dvě hodiny. Je to dlouhý povídání.
A celkově to, co jsme dnes řešili, to jsme v podstatě tak jako “skrečli” povrch. To jsme si tak nějak načali další možná témata. A myslím si, že každé z těchto sekcí, nebo o čem jsme se tady bavili tak uděláme asi i vlastní podcast a budeme to rozebírat ještě separátně.

Ondra: Souhlasím, že každý ten bod, který jsme prošli, tak můžeme i v něm jít do hloubky, protože každý partner může reagovat na jiné pobídky, nebo ho můžete najít i jiným způsobem, takže za mě souhlasím. Je to spíše do budoucna na základě nějaké zpětné vazby, že bychom u nich šli do hloubky. Ale na dnešek to není úplně ideální téma.

Jarda: Přesně tak.
Já jsem ještě zapomněl říct, že mě nejlépe funguje to vyhledávání partnerů v serpu, kde já si vezmu právě to klíčové slovo z toho e-shopu, nebo z toho webu a dám si za to třeba nějaký přívlastek jako nejlepší, recenze, srovnání,nebo cashback a hledám ty partnery v tom serpu. A co taky s Ondrou děláme poměrně pravidelně a co by každý měl dělat, tak je potom aktivace těch partnerů. To, že je přivedete do toho affiliate programu je jedna věc, ale to aby začali propagovat je věc druhá. A o tom si určitě povíme v některých následujících epizodách – jak partnery správně aktivovat a jak je motivovat, aby propagovali.

Ale z dnešní epizody je tohle všechno.
Já doufám, že se vám to líbilo, že jste si z toho něco odnesli a pokud se vám tohle líbí a chcete tento content dostávat pravidelně, nezapomeňte nás subscribe na všech kanálech, které využíváte právě pro podcasty a nebo pro blogy.

Tak jo toto je za nás všechno.
Máš k tomu Ondro ještě něco, co by jsi doplnil? Nebo je to vše?

Ondra: Za mě ne. Díky moc. Bylo to vyčerpávající pro nás.

Jarda: Bylo to vyčerpávající. Tak jo já bych to takhle zabalil.
Mockrát děkuji za váš čas a uslyšíme se u dalšího dílu.

Ondra: Díky, zatím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *