Autor článku
Affiliate management půl hodiny denně
Dostáváme mnoho proseb o předání kontaktu na affiliate manažera, který by byl schopný dlouhodobě spravovat affiliate program. Důvodem proč tyto prosby dostáváme, může být časová vytíženost nebo nevědomost toho, co by vlastně affiliate manažer měl dělat.
Mám pro vás ale dobrou zprávu. Pokud jste vy a nebo váš zaměstnanec schopní affiliate správě věnovat půl hodiny denně, my vám dáme konkrétní návod co dělat. (A pokud nejste kontaktujte nás a my vám předáme kontakt na externího affiliate manažera, který s námi spolupracuje.)
Práci affiliate manažera je potřeba dělat opakovaně a důsledně, aby vedla k dlouhodobým výsledkům. A zároveň práci upravovat/vylepšovat podle toho, co vám v affiliate programu funguje. Velká část náplně práce affiliate manažera spočívá v kontaktování a aktivování affiliate partnerů.
Tento článek je konkrétní návod na správu affiliate programu malého až středního rozsahu, to znamená do 200 partnerů a s obratem do 500 000 Kč měsíčně (obrat je myšlen pouze z affiliate programu).
Kapitoly
Výchozí pozice
- AffilBox mám nastavený a napojený do webu/e-shopu.
- Mám nastavené SMTP, přidané popisy kampaní, výšky provize, cookies, mám přidané propagační materiály (odkazy, bannery, xml feedy, iframe, atp…) a uvítací e-mail.
- Mám propojený AffilBox s e-mailovým nástrojem pro sbírání kontaktů na newslettery.
Pokud nejste ani ve výchozí pozici, můžete si od nás zakoupit službu „Nastavení Affiliate Programu“. Cena služby je 4 900 Kč (bez DPH) a více informací získáte na e-mailu: [email protected]
Správa affiliate programu den po dni
1. měsíc
1. týden
Pondělí:
Přidejte odkaz na váš program do míst, kde se sdružují partneři:
1) Skupina na FB s názvem Affiliate programy CZ SK PL.
2) Skupina na FB s názvem TOPaffilak.cz – Affiliate diskuze #CZaffil #SKaffil.
3) Skupina na FB s názvem AFFIL ♥ XML (pouze pokud má váš affiliate program produktový feed)
4) Přidejte příspěvek s informacemi o vašem affiliate programu na Twitter s hashtagy #czaffil pro ČR a #skaffil pro SK.
5) Přidejte prezentaci vašeho affiliate programu do webových fór webtrh.cz, webdeal.cz a affilaci.cz.
6) Přidejte odkaz do největšího CZ/SK affiliate katalogu affiliatekatalog.com.
7) Přidejte odkaz na váš affiliate program do patičky vašeho webu (tam, kde máte obchodní podmínky, GDPR, atp…).
Poznámka: Pokud nevíte, jak prezentovat váš affiliate program, podívejte se na předchozí příspěvky a formu zkopírujte.
Úterý
Cashbacky
Kontaktujte cashbackové portály a požádejte je o zalistování svého affiliate programu:
Připravili jsme pro vás i jednoduchý vzorový e-mail, který můžete použít pro jejich oslovení.
Vzorový e-mail:
Dobrý den,
právě jsme spustili affiliate program pro e-shop XYZ a rádi bychom vás do něj pozvali.
Affiliate program je na adrese: ODKAZ
Provize za objednávku činí X%
Cookies jsou X dníMůj e-mail můžete použít pro budoucí kontaktování.
Potřebujete ode mě něco pro spuštění propagace na vašem portálu?
Děkuji a těším se na naši spolupráci.
Kuponové weby
Pokud budete používat i slevové kupóny, kontaktujte i slevové portály:
- abkupony.cz
- eslevy.cz,
- kuponka.cz,
- kuponik.cz,
- kuponovnik.cz,
- picodi.com,
- skrblik.cz,
- tosevyplati.cz,
- vasekupony.cz,
- pandakupony.cz,
- megakupon.cz
- ….
A mnoho dalších. Stačí zadat do SERPu klíčové slovo nějaké známé značky + slevový kód (kupon).
Například: vašečočky slevový kupón / vasecocky.cz slevový kód
Speciální partneři:
Nebojte se spolupracovat i se speciálními typy partnerů. Jedním z takových je i aplikace Děkovačka. Kterou jsme představovali v jednom z našich článků.
Středa
Udělejte si seznam potenciálních obsahových affiliate partnerů (mezi obsahové partnery počítáme hlavně blogy, recenzní weby i katalogy).
1. Vytvořte si tabulku, do které budete shromažďovat informace o potenciálních partnerech.
V tabulce by měly být sloupce: název webu, druh webu (blog, recenze, cashback, atp…), kontakt, kdy kontaktováno, výsledek.
2. Vezměte klíčové slovo, které je spojeno s vaším oborem nebo produkty a dejte jej do SERPU, posbírejte všechny URL adresy, které najdete do 5. stránky SERPU (v této chvíli neřešte, zdali se jedná o konkurenci nebo ne).
3. Vyhoďte konkurenci ze seznamu.
4. Klikněte na každý web a zkuste najít kontakt na web, který zapíšete do tabulky. Pokud k tomu nemá web speciální podstránku s kontaktem, zkuste se podívat do obchodních podmínek/stránky s informacemi o ochraně soukromí. Další možností kde hledat kontakt je www.nic.cz a jejich registr domén.
5. Každý web kontaktujte s nabídkou spolupráce.
Vzorový e-mail:
Dobrý den,
všiml jsem si, že stránky máte zaměřené „můj obor podnikání“.
Rád bych se s Vámi pobavil o možné affiliate spolupráci při propagaci našich produktů produkt 1, produkt 2, produkt, 3 a dalších. (popřípadě nahradit “propagaci e-shopu/webu”)
Pokud by Vás to zajímalo, rád bych si s Vámi zavolal ohledně možné spolupráce.
Budu se těšit na Vaši odpověď.Přeji příjemný zbytek dne.
S pozdravem,
Zde je ještě seznam zajímavých českých a slovenských recenzních a obsahových webů:
- 5nej.cz,
- 5fin.cz,
- 5naj.sk
- arecenze.cz, (i SK)
- cena-vykon.cz,
- covybrat.cz,
- CoolCocky.cz
- equiplo.cz,
- Chcibýtlepší.cz
- chytryvyber.cz,
- KávovéListy.cz
- nastrojeproweb.cz,
- rankito.cz,
- spotrebitelskytest.cz,
- testado.cz, (i SK)
- testy-rady-recenze.cz,
- testy-spotrebicu.cz,
- vas-pomocnik.cz,
- vyber-si.cz,
- vseumel.cz,
- geeklife.cz,
- repekum.cz,
- nejchytrejsihodinky.cz,
- Mantrao.cz
- RumRecenze.cz,
- BIOrecenze.cz,
- Equito.cz
- Toply.cz
- Vitasimo.cz
- VšeKolemCestování.cz
- VybavenáDílna.cz
- SvětFitness
- Svět Fitness SK
Ideálně recenzní weby kontaktujte s konkrétní nabídkou (recenze na produkt XYZ, recenze obchodu, atp…)
Čtvrtek
Kontaktujte partnery ze seznamu vytvořeného předchozí den a zapište do tabulky, že byl web kontaktován.
Pátek
Zkontrolujte, zdali někdo odepsal, popřípadě realizujte hovory s weby, které si chtějí volat.
2. týden
Pondělí
Kontrola e-mailů/dotazů partnerů.
Pokud už máte nějaké partnery v programu – zavolejte jim a nebo napište a zeptejte se jich, zdali nepotřebují nějak pomoci s propagací. Vhodná pomoc je například sdělení dobrých klíčových slov, kdo je váš ideální zákazník, speciální bannery, slevové kódy a nebo přistávací stránky.
Zkontrolujte také, jestli se vám ozvali potenciální partneři (minulý týden kontaktovaní) a ty, kteří se neozvali znovu kontaktujte.
Úterý
Plánuje se v nejbližších týdnech nějaká akce/sleva/událost o které by měli partneři vědět?
Připravte newsletter a zašlete jej partnerům, aby na akci byli připravení.
Pokud žádná akce není, pokračujte v kontaktování potenciálních partnerů.
Kontrola e-mailů/dotazů partnerů.
Středa
Kontrola dotazů partnerů.
Připravte e-mail na vaše zákazníky s informací o affiliate programu. Můžou se mezi nimi najít šikovní jedinci, kteří se stanou vašimi silnými affiliate partnery. Nikdo nebude lépe propagovat váš web a produkt jako spokojený zákazník.
Čtvrtek
Kontrola dotazů partnerů a zákazníků.
Příprava článku o affiliate programu na váš blog. Připravte článek, který bude shrnovat výhody affiliate programu a proč by se do něj měli lidé registrovat.
V článku by nemělo chybět:
- co to vlastně je affiliate program,
- jaká je výška provize,
- jaká je doba cookies,
- jaká je průměrná objednávka,
- jaký je konverzní poměr,
- jaké propagační materiály mají partneři k dispozici,
- kde je možné propagovat (web, e-mail, Facebook, Instagram, Twitter, atp…),
- kde není možné propagovat (pirátské weby, stránky s obsahem pro dospělé, atp…),
- odkaz na registraci do affiliate programu.
Pátek
Kontrola dotazů partnerů a zákazníků.
Dokončení článku o affiliate programu a sdílení článku do vašeho firemního blogu a zaslání blogového příspěvku na vaše zákazníky.
3. týden
Pondělí
Pokud jste udělali všechny předchozí kroky, měli byste mít nějaké affiliate partnery v programu registrované. Podívejte se, kteří partneři už mají nějaké prokliky nebo dokonce prodeje a podívejte se, kteří partneři nemají nic.
Partnery, kteří zatím nemají žádnou aktivitu, jednoho po druhém kontaktujte a zeptejte se jich, co potřebují k propagaci. Partnery, kteří již propagují a mají nějaké kliky/prodeje také kontaktujte a zeptejte se jich, jestli je zde něco, co můžete udělat, aby propagace fungovala lépe.
Úterý
Kontrola dotazů partnerů a zákazníků.
Registrujte se do některého ze SEO nástrojů a vložte do něj web vašeho konkurenta a udělejte si seznam webů, kteří na něj odkazují. Pokud konkurent má affiliate program, bude jejich získání o to jednodušší, protože už ví, co je affiliate.
Pokud konkurent nemá affiliate program, stejně weby kontaktujte, protože nikdy nevíte kdo se jim může stát. Potenciální partnery můžete shromáždit do stejné tabulky, kterou jsme si minulé týdny vyrobili.
Středa
Kontaktování partnerů posbíraných analýzou konkurence.
Kontrola dotazů partnerů.
Čtvrtek
Kontrola objednávek z prvního týdne (pokud nějaké byly) a jejich schválení/zamítnutí. Když schvalujete provize partnerů mějte na paměti 14 denní lhůtu na vrácení zboží a nikdy provize neschvalujte před tímto datem.
Ideální je nechat si 3 týdny na schválení provizí, aby bylo bráno v potaz i případné zdržení na straně dopravní společnosti. U služeb platí to stejné. Obecně schvalujte provize jakmile je jisté, že objednávka už nebude vrácena zákazníkem.
Pátek
Kontrola dotazů partnerů.
Pokud se vám ze středečního kontaktování nikdo neozval, znovu potencionální partnery kontaktujte.
4. týden
Pondělí
Kontrola dotazů partnerů, schválení/zamítnutí objednávek, které jsou v affiliate programu 3. týden.
Kontaktujte velké affiliate blogy, blogy affiliate influencerů nebo AffilBox.cz s žádostí o zviditelnění affiliate programu. Jednou z velmi dobrých možností je rozhovor o vašich produktech/službách a proč by je partneři měli propagovat.
Úterý
Kontrola dotazů partnerů.
Analýza dalšího konkurenta v oboru a sběr kontaktů na potencionální affiliate partnery.
Středa
Kontrola dotazů partnerů.
Kontrola cashbackových/kuponových portálů a zobrazení vaší nabídky na těchto portálech. Pokud je nabídka zobrazena, ale ne na prvních místech v dané kategorii nebo na hlavní straně, kontaktujte portál s nabídkou časově omezeného navýšení provize za extra zobrazení vaší nabídky.
Vhodné zobrazení nabídky je před foldem (to co vidí návštěvník aniž by musel na webu scrollovat) a to buď v kategorii a nebo na hlavní straně portálu.
TIP: Toto je dobré provádět opakovaně vždy, když máte akci, nové zboží nebo jen chcete pravidelně pracovat na navýšení prodejů.
Čtvrtek
Kontrola dotazů partnerů.
Máte možnost zaslat zboží na vyzkoušení nebo odemčít službu svým affiliate partnerům? Udělejte to. Kontaktujte Vaše obsahové partnery s nabídkou zboží/služby zdarma výměnou za recenzi/video recenzi.
Pátek
Kontrola dotazů partnerů.
Otevřete si postupně YouTube, Facebook, Instagram, Twitter (popřípadě LinkedIn nebo Pinterest) a postupně zadávejte do vyhledávání klíčová slova, která jsou spojená s vaším oborem podnikání. Vytvořte seznam influencerů, které postupně kontaktujte.
2. a další měsíce
Následná správa affiliate programu se skládá z 3 pravidelných úkonů.
- 1. Získávání nových partnerů do programu.
- 2. Aktivace partnerů, kteří se registrovali ale nepropagují.
- 3. Domlouvání lepších propagací s partnery, kteří už propagují a přinášejí objednávky.
Poté jsou zde úkony, které je potřeba provádět jednou měsíčně, jako je například reporting nebo vymýšlení soutěže (soutěž může být například jednou za půl roku).
TIP: Některé větší portály nabízejí kromě klasické propagace skrze affiliate odkazy i možnost zakoupit si placenou plochu na portále, případně zakoupit si větší zviditelnění, newsletter, příspěvek na sociálních sítích apod… Nebojte se tyto extra propagace vyzkoušet ale vždy vyhodnocujte jejich přínos vůči prodejům.
Vyhodnocení affiliate programu
Vždy je potřeba se ohlédnout za předchozím měsícem a zhodnotit jeho úspěšnost. Tento reporting doporučuji dělat až tak kolem 20. dne následujícího měsíce a to hlavně kvůli konverzím, které schvalujete vždy 3. týden od objednání. Doporučuji udělat 2 reporty.
Report celkových výsledků
V reportu celkových výsledků by nemělo chybět:
- počet prodejů za uplynulý měsíc,
- celková suma prodejů za uplynulý měsíc,
- celková suma provizí (partnerských, manažerských a síťových),
- počet kliků za uplynulý měsíc (pro počítání konverzního poměru a kontrolu „penny trafficu“ – nekvalitního trafficu často z pochybných webů),
- celkový počet partnerů,
- celkový počet aktivních partnerů (partnerů, kteří mají alespoň jeden prodej za uplynulý měsíc).
TIP: Všechny tyto data získáte na pár kliknutí přímo v AffilBoxu.
Z těchto dat si potom podle potřeby můžete vypočítat konverzní poměr, poměr nákladů na obratu, a nebo hodnotu kliku.
Report nejlepších partnerů
Seznam aktivních partnerů, seřazených podle množství prodejů (nebo sumy prodejů) od největšího po nejmenší.
Tento seznam slouží k rychlé orientaci mezi partnery a rychlému přístupu k jejich kontaktnímu e-mailu.
TIP: Tento report si můžete vyexportovat přímo z AffilBoxu.
Soutěže pro affiliate partnery
Jak jsem už psal výše, jedním z nejdůležitějších úkolů při správě affiliate programu, je neustálá motivace partnerů k propagaci. Motivační kampaně mají dvě poslání. Jednak motivovat aktivní partnery, aby ještě více času nebo prostředků investovali do propagace, druhak nějakým způsobem probudit a motivovat neaktivní partnery.
Motivační kampaně by se daly rozdělit podle druhu motivace na:
- provizní,
- věcné,
- produktové.
Provizní kampaň slibuje partnerům zvýšení provize při uskutečnění nějaké akce, obvykle je to dosáhnutí určitého obratu ve stanoveném čase.
Například: Teď je leden, takže když partneři zvednou během února prodeje o 25 % / 50 % získají na březen o 2% vyšší provizi.
NEBO
Při dosáhnutí o 25% vyšší obratu, než předchozí měsíc, získává partner extra 2% provizi o kterou budou zvednuty prodeje za minulý měsíc.
Věcná kampaň slibuje partnerovi nějakou věcnou odměnu za uskutečnění určitého obratu ve stanoveném čase. Velmi obvyklé jsou výrobky značky Apple.
Produktové kampaně jsou kampaně, kde partnerům slibujete produkty nebo služby z vašeho portfolia. Pokud máte například e-shop můžete partnerům nabídnout výrobky, které prodáváte.
Co je nejlepší? Dříve byly velmi oblíbené věcné kampaně, zejména proto, že výrobky Apple jsou dražší záležitost a partneři byli tímto silně motivovaní. Dnes se hodně používají provizní kampaně a přesně proto se nebojte opět použít věcné kampaně.
Zásady affiliate manažera
Pokud nebudete postupovat přesně podle návodu, tak se alespoň držte zásad affiliate manažera a nešlápnete vedle.
Nevíte si přesto rady? Ozvěte se nám
Pokud si nebudete vědět s čímkoliv rady neváhejte se obrátit na nás a nebo na naše školené affiliate manažery.
Komentáře (1)
Napsat komentář
Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *
Kvalitní článek. Věřím, že to mnoha eshopům pomůže a nastartuje to jejich affiliate marketing.