AffilBox Podcast epizoda 28 – Cookies po 1. 1. 2022

Datum přidání01. 11. 2021
AutorJaroslav Janíček
AffilBox Podcast epizoda 28 – Cookies po 1. 1. 2022

Zákon o telekomunikacích – ZEK

 

Nutný nově souhlas o ukládání a získávání informací z prohlížeče návštěvníka webu – cookies, fingerprinty, …

 

Je to rozvinuté GDPR tak, jak mělo být před pár lety nasazeno, ale v ČR se ten zákon transpozicoval mírněji, než v zahraničí, to se teď narovnává/srovnává. 

 

V budoucnu s tímto ještě zamává (nejspíše pozitivně) evropský zákon ePrivacy, ale dnes se budeme věnovat vyloženě tomuto GDPR ovlivňující cookies a náš affiliate obor.

 

Co se mění

 

Nově nutný souhlas, bez něj se nemůže nic ukládat = od 1. 1. budou na všech webech (které pracují s cookies soubory – jak svými, tak cizími) tzv. cookie lišty či brány. 

 

A specifické je ještě to, že na vstupu potřebujete nejen ne/souhlas uživatele, ale on ho musí mít možnost/právo i kdykoliv změnit. 

 

Pro to slouží už hotové cookies consent management nástroje typu:

 

  • CookieBot.com, 
  • Usercentrics.com, 
  • Ethyca.com, 
  • Consentmanager.net, 
  • OneTrust.com, 
  • Cookiefirst.com, 
  • Cookiehub.com
  •  a další.

 

Týká se veškerého on-line dění

 

To se netýká jen affiliate, ale celého on-line výkonnostního marketingu, analytiky, PPC, remarketingu, … všeho co doposud známe a považujeme za moderní internetové metody jak propagace, tak jejího analyzování.

 

V zahraničí to funguje déle, než u nás. Máme druhý nejhorší zákon co se týče přísnosti textace, nejhorší by dle rešerší právníků mělo být sousední Rakousko.

 

Dopad

 

Zde bohužel nemáme křišťálovou kouli, takže můžeme pracovat jen s informacemi ze zahraničí. Některé zdroje mluví o 30 % nesouhlasu, některé 10 %, 20 %, … Za nás to bude někde uprostřed, třeba 20 %, které to ovlivní. 

 

Tuto hladinu přibližně potvrdil na základě svého A/B testování zástupce Livesportu, který vystoupil na proběhlém Datarestartu od agentury Taste.

 

V EU získáváme až 80 % souhlasů.

 

Bylo to odlišné napříč EU v jednotlivých zemích:

 

  • Velká Británie 86 %
  • Maďarsko 80 %
  • Německo 72.5 %
  • Finsko 77 %

 

Pro kontext a upřímnost byly i horší země:

 

  • Itálie 65 %
  • Belgie 67 %
  • a další

 

Neboli není to pevné a plošně tvrditelné číslo – každý inzerent (i v každé zemi kde působí) bude mít svou průměrnou hladinu, ale do toho každý partner má unikátní mix návštěvnosti a ta taky bude mít jiná % konverze do ne/souhlasu.

 

Řešení

 

Budeme se věnovat nejčistšímu řešení, které je aktuálně dle právníků ve hře. Až praxe sama ukáže, jak se na jednotlivé implementace budou dívat soudy a jestli to nařízení nebude jemnější, než čekáme.

 

Aktivní řešení

 

  • S2S tracking
  • Tracking kuponů
  • Co největší snaha o souhlas (ovlivní jak inzerenti, tak partneři)

 

Alaternativní řešení

 

  • Sampling (dopočítání konverzí dle vzorku)
  • Navýšení odměn partnerů

 

TIP: Je možné dle právníků už dnes sbírat souhlasy svých návštěvníků a tedy si optimalizovat UX, textaci, mít už zpětnou vazbu od analytiků/markeťáků k implementaci a tím mít náskok oproti ostatním.

 

S2S 

 

  • Náročná implementace
  • Jen session tracking – backend cookies / backend session
  • Máme téměř dokončené řešení k nasazení
  • Implementace bude na platformách či samotných klientech

 

Všem budeme samozřejmě maximálně pomáhat, dokončujeme implementační dokumentaci.

 

Tracking kuponů

 

Offline kupony pro influencery, nevyužívají žádné cookies, žádné údaje z prohlížeče, jsou specifické pro použití u partnerů, u nás v licenci PRO, implementace je hotová například u všech klientů na Shoptetu, nově na Binargonu, …

 

Co největší souhlasnost

 

Ovlivní jak UX vzhledem formuláře inzerent, tak textací = příjemný tone of voice

Ovlivní i partneři – prewarming stránka, popup, info u CTA = podobně jako pomáhají cashbacky u trackingu konverzí u zákazníků s adblocky.

 

Možné budoucí alternativní řešení:

 

  • Sampling – na základě statistického vzorku dopočítávat plošně konverze (počty a objemy) a přidávání je partnerům v rámci bonusu.
  • Navýšení odměn partnerů – aneb když inzerent bude vědět, že sám měří o xyz % méně, tak o daný poměr navýší provize partnerům, aby na tom nebyli tracení i oni.



Souhrn

 

Je to otevřené téma, ještě hodně věcí je na vyjádření právníků a samozřejmě samotná praxe ukáže jak to ovlivní on-line marketing u nás, ale bát se nemusíte. 

 

Klienti na AffilBoxech mají své partnerské programy ve více než 30 zemích (podstatná část jsou v EU) a affiliate jim stále funguje, partneři se registrují, propagují, takže jen teď je to určitá nervozita z “neznámého”, ale v praxi si to sedne.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *