Jak na DPH u affiliate programu

Jak na DPH u affiliate programu

DPH je oříšek pro každého podnikatele a naši zákonodárci nám to nijak neulehčují.

Od ledna naopak stížili.

Pojďme se podívat na to, jak to s affiliate je ve vztahu k DPH, zda jej přidávat k provizi, či nikoliv. Jak řešit fakturaci a další otázky, které si možná kladete.

Jak vypočítat DPH pro affiliate konverze?

DPH je daň z přidané hodnoty, kterou odvádíte státu. Tento podíl na výsledné ceně zboží, či služby, nevlastníte a vždy skrz vás pouze „proteče“. Protože to není nic, co vám zůstane, tak také nedává smysl vyplácet provizi z částky s DPH.

Proto vždy vypočítávejte provizi pouze z částky bez DPH. Ulehčíte si tím spoustu věcí. Například různou výši DPH do různých států. Nulovou DPH při prodeji do cizího státu EU formou reverse charge atd.

Vždy z hodnoty objednávky bez DPH

Vždy vypočítávejte provizi pouze z částky bez DPH.

Protože počítáte provizi z částky bez DPH, tak si také velmi ulehčíte vyplácení provizí partnerům. Pokud je partner neplátce DPH, tak vám vystaví fakturu na částku, kterou vidí v systému. Pokud je partner plátce DPH, tak vám vystaví fakturu na částku uvedenou v systému plus DPH.

Neplátce vystavuje fakturu na částku uvedenou v systému.

Plátce si k částce připočte příslušné DPH.

Pozor na fakturaci provizí do zahraničí

Pokud vám vystaví fakturu zahraniční partner, tak se automaticky stáváte plátcem DPH (nebo alespoň osobou identifikovanou k dani).

Pozn.: Výše uvedené berte pouze jako doporučení. Vždy se poraďte s vaší účetní, protože vaše situace a produkt, který prodáváte se může lišit.

Komentáře (5)

Petr 12. 01. 2015

Článek se týká asi jen provozovatelů affiliate programů. Jak je to ale u partnerů, když jsem neplátce DPH? Jen vystavím fakturu a nemusím nic víc řešit? Díky

12. 01. 2015

Ano článek je věnován provozovatelům.

Raději se poptej toho, komu budeš vystavovat fakturu, každý to může mít nastaveno jinak. Ale v drtivé většině případů to bude tak jak píšeš, jen vystavíš fakturu na částku, kterou tam vidíš.

Anet 23. 06. 2015

Jak je to v případě, že provozovatel je neplátce DPH a partner je plátce DPH? To si partner např. k provizi 100Kč přidá DPH 21% takže mu mám zaplatit 121,- Kč? Takže ke každé provizi ještě + 21%????

24. 06. 2015

Anet – ano, je to tak jak píšete. Případně se můžete s partnery dohodnout, že dané částky jsou konečné a DPH jde na jejich vrub. Takto to třeba má dost zahraničních provizních programů. Ale je to potřeba mít ošetřeno dopředu v obchodních podmínkách.

Luboš Krmenčík 21. 07. 2018

Dobrý den,

jsem začínající affiliate partner, ale nemám s tím žádné zkušenosti.

Dále tápu v reklamě a fakturaci / daních. Je možné zajistit nějaké konzultace ve vaší firmě?

Děkuji

S pozdravem

Luboš Krmenčík

Ondřej Martinek 22. 07. 2018

Hezký den, samozřejmě – stačí se nám ozvat.

Honza 11. 07. 2023

Ahoj, takže když mám jen živnost ( neplátce daně) a jsem zapojený do nějakého affiliate systému se sídlem třeba v Německu ( GetYourGuide ) musím se zaregistrovat jako plátce DPH?

Ondřej Martinek 17. 07. 2023

Zdravíme,

v podstatě ano – bohužel. Buď tedy být plátcem DPH, nebo se pro to připravil ještě statut Identifikované osoby = pak jste vůči zahraničním subjektům plátce DPH (a odvádíte ji), ale pro tuzemské jím nejste = nemůžete si tedy ani požádat o vratky, … je to specifický hybrid určený spíše pro menší subjekty, aby měly umožněnou právě tu spolupráci se zahraničím. Určitě je vhodné se o tom pobavit hlavně s vaším účetním, ať vám sám navrhne nejvhodnější řešení. Ať se vám daří!

Jarek 24. 06. 2024

Dobrý den,

jak byste doporučili nastavit DPH z provizí u cestovní kanceláře ve zvláštním režimu DPH, kdy CK musí prodávat zájezdy pouze za konečnou cenu včetně DPH. Cenu bez DPH není možné dopředu stanovit, DPH ze zájezdu však CK platí a odvádí.

Provize partnerů plátců se pak počítá % z konečné ceny zájezdů (tedy z ceny včetně DPH), a k tomu si partner účtuje navíc DPH.

Ondřej Martinek 25. 06. 2024

Hezký den,

drželi bychom se stále nepsaného pravidla, že provize partnerů se počítají z hodnoty objednávky bez DPH.

Neboli bychom před prvním nastavením kampaně a tedy hodnoty % odměny partnera, spočítali jednotlivě:

1) jaká bude výše DPH (zde jsou otázky – mění se v čase? Mění se dle obsahu objednávky?) a tu poměrově odečetli od partnerské zamýšlené % odměny. A tím se dostali k hodnotě % odměny pro nastavení v konkrétní kampani – kdy si klasicky partneři při žádosti o výplatu k této částce přidali své DPH (když jsou plátci DPH).
2) nebo klasicky v okamžiku vzniku konverze posílali do AffilBoxu už jen hodnotu objednávky bez DPH (pokud ji znáte = protože je vždy stejná) a tedy měli v nastavení kampaně tu výši odměny, kterou jste měli v plánu původně partnerům dát. Toto je nejjednodušší a nejčistší řešení – protože tuto logiku výpočtu hodnoty konverze musíte vysvětlit i partnerovi, aby mohl počítat s tím, jakou odměnu dostane.

Případně pokud jsou v rámci 1 konverze/objednávky složce s více rovinami/hodnotami DPH (a nebo je víte až po realizaci či s odstupem od vzniku konverze), šlo by to na automatizované podobě aktualizovat zpětně u každé konverze (protože má jako unikátní identifikátor variabilní symbol vaší objednávky) přes API – API – dokumentace.

Případně se můžeme spojit v rámci schůzky (Kontaktní údaje) a probrat to více – v textové formě komentáře se může nějaký kontext či důležité nuance ztratit.

Děkujeme mockrát!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *