+420 778 443 348 (po-pá 9-15h)

Jak určit správnou výši provize

Tento příspěvek v kategorii Blog, Odpovědi na vaše otázky byl napsán dne autorem .

Přemýšlíte o zavedení affiliate programu na podporu vašich prodejů? Pokud ano, jistě se vám budou hodit informace ohledně určení výše provize pro partnery. Abyste získali dostatek kvalitních partnerů, musíte je samozřejmě dostatečně motivovat. Výše provize, kterou jim nabídnete, je jedním z nejdůležitějších faktorů při jejich rozhodování, zda vás podpoří a do vašeho provizního programu se zapojí.

Jaký typ provize je pro vás ideální?

Nejprve je potřeba si rozmyslet, jaký typ provize partnerům nabídnete. To se samozřejmě odvíjí od vašich produktů. Máte e-shop se stovkami produktů? Pak je pro vás ideální nabídnout provize v procentech z celkového nákupu. Pokud máte jeden produkt, nebo službu, můžete naopak nabídnout fixní částku.

Jaké nejčastější typy provizí se používají?

  • Platba za prodej – nejčastěji používaný typ.
    • Procentuální odměna – Procentuální odměna se odvíjí od celkové částky v košíku. Přičemž se do ní nezapočítává cena dopravy a platby, ani DPH.
    • Pevná (fixní) částka),
    • Kombinace procenta a pevné částky,  který lze, jak již bylo naznačeno, rozdělit na variantu fixní částky, nebo daným procentem z celkového prodeje
  • Platba za lead – tento model se používá na příklad při rozšiřování databáze zákazníků. Partner přivede zákazníky na stránku s vaším formulářem, a pokud zákazník formulář vyplní a odešle, vyplatíte partnerovi provizi. Zde se používá obvykle také fixní částka za lead.
  • Platba za klik – tento typ není v affiliate již moc využívaný, protože se objevili partneři, kteří platby za proklik využívali tak, že na stránky přiváděli nerelevantní návštěvníky, kteří byli třeba jen motivováni za kliknutí. Taková návštěvnost je samozřejmě inzerentovi k ničemu a zbytečně vyhazuje peníze. Ale občas platbu za proklik v affiliate marketingu stále ještě objevíme. V tomto případě se jedná o návštěvnost vašich stránek. Partnerovi se vyplácí daná fixní částka za proklik na váš odkaz.
  • Provize z přivedeného partnera – další možností, jak partnery motivovat, je odměna za dovedení nového partnera. Váš partner přivede do systému dalšího partnera, který se zaregistroval pod jeho affil odkaz, a vy mu na oplátku můžete vyplatit pevnou odměnu, nebo nabídnout procento z prodejů, které uskuteční partner, kterého přivedl.

Jak vypočítat výši provize pro partnery?

Již bylo řečeno, že výše provize je pro přilákání partnerů zásadní. Není to však jediný faktor, podle kterého se partneři rozhodují, alespoň ti kvalitní. Důležitý je pro ně také vzhled vašich stránek, přehlednost, dostatek informací, komunikace a hlavně konverzní poměr.

Při určování výše provize se zcela jistě vyplatí udělat si malý průzkum konkurence. Najděte si affiliate programy z vašeho oboru a zapátrejte, jak vysokou provizi nabízejí. Samozřejmě to pro vás nemusí být stěžejní informace, ale přehled byste mít měli.

Pokud již děláte jiné marketingové aktivity jako třeba PPC reklamy a podobně, máte již pravděpodobně přehled o nákladech na konverzi. Od toho se můžete odrazit a určit výši provize v provizním programu. Pokud takové informace nemáte, bude nutné si náklady na konverzi, nebo objednávku spočítat.

Není to nic až tak složitého.

Spočítejte si celkové vynaložené náklady na marketing a další aktivity za určité období, řekněme za poslední měsíc,a vydělte je počtem objednávek. Tím se dostanete k částce, kterou vás stojí jeden prodej. Jak postupovat při počítání těchto nákladů se můžete podívat v tomto videu, kde je vše podrobně vysvětleno. Tabulku pro tento výpočet si můžete stáhnout ZDE.

S tím se již dá pracovat. Znáte vaši marži a máte i náklady na objednávku. Nyní si již snadno vypočítáte, jak velkou provizi můžete partnerům nabídnout.

Jak důležitá je výše provize pro vaše partnery?

Je jasné, že výše provize zajímá každého partnera, nemusí to však být vždy jediný faktor, při rozhodování, zda se do vašeho provizního programu zapojí.

Kvalitní a ostřílení affiliate partneři se zajímají o více věcí. Již bylo řečeno, že se mohou zajímat o konverzní poměr vašich stránek, přehlednost, vzhled a podobně. Zejména konverzní poměr hraje klíčovou roli. Řekněme, že máte fixní provizi 200 Kč za objednávku a konverzní poměr 3,5%, na druhé straně vaše konkurence nabízí provizi ve výši 250 Kč a konverzní poměr mají 2%. I když nabízejí vyšší provizi, zkušený partner si lehce spočítá, že díky vašemu vyššímu konverznímu poměru si u vás vydělá více.

Nechte si rezervu na motivaci a bonusy

Při určování výše provize si nechte vždy nějakou rezervu. Ta se vám bude hodit k motivaci partnerů. Pokud máte partnera, který vám měsíčně přivede třeba 100 a více objednávek, můžete ho motivovat tím, že mu provizi o něco zvýšíte, pokud udrží stejné tempo.

Nebo si můžete rovnou nastavit motivační provize pro všechny partnery.

Na příklad: partner, který měsíčně přivede méně než 10 konverzí, získá provizi 150 Kč. Ten, který přivede 10-20 konverzí, získá 180 Kč. Pokud přivede 20 a více konverzí, dostane 200 Kč.

Rezerva se bude hodit také při různých bonusech a soutěžích pro partnery. Motivujte a bavte své partnery. Hýčkejte si je, věřte, že se vám to vyplatí. Můžete udělat soutěž o nejaktivnějšího partnera měsíce, a vítězi nabídnout bonusovou odměnu. Soutěží a bonusů není nikdy dost a vaši partneři se budou bavit a ocení jakoukoliv odměnu, ať už jednorázovou částku, nebo navýšení provize. Na to všechno myslete již na začátku při určení výše provize.

Závěrečné shrnutí

  1. Vyberte si typ provize podle toho, jaké produkty nebo služby nabízíte.
  2. Udělejte si průzkum konkurence, zjistěte výši jejich provize a pokud možno i konverzní poměr.
  3. Spočítejte si celkové náklady na jednu objednávku za určité období.
  4. Berte v potaz také konverzní poměr vašich stránek.
  5. Nechte si rezervu na motivaci partnerů a bonusy pro ně.

Věřím, že vám tento článek byl užitečný, a že vám pomůže při určení správné výše provize pro vaše partnery. Pořádně si vše spočítejte a naplánujte a zohledněte všechny aspekty, o kterých zde byla řeč. Nezapomeňte na to, že kvalitní partner se zajímá o více faktorů, než jen o výši provize. Nejvyšší provize neznamená vždy jasné vítězství.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *