+420 778 443 348 (po-pá 9-15h)

S Jaroslavem Janíčkem (nejen) o affiliate programu Vašečočky.cz

Tento příspěvek v kategorii Blog byl napsán dne autorem .
S Jaroslavem Janíčkem o programu Vašečočky.cz

Jaroslav Janíček je affiliate manažer a spravuje mimo jiné provizní programy společnosti Maternia s.r.o. (vašečočky.cz, vašešošovky.sk). Tyto programy nejsou žádným nováčkem na trhu a partneři si od nich odnáší pěkné odměny za propagaci. Jaroslava jsme poprosili, zda by mohl poodkrýt trochu know-how. Pro náš rozhovor jsme se nemohli setkat osobně, protože Jaroslav pracuje ze zahraničí.

Jaroslave, kde s právě nacházíš? Proč zrovna v těchto končinách?

Momentálně jsem v Kolumbii – Medellínu. Proč zrovna tady, je velmi dobrá otázka 🙂 Původně jsem chtěl letět do Asie, nicméně jsem dostal nabídku od dalších dvou digitáních nomádů, kteří letěli do Kolumbie, abych se k nim přidal. No na této straně planety jsem ještě nebyl a tak jsem si řekl, proč ne.

Dají se affiliate programy opravdu tak snadno spravovat na dálku, nebo to má přecejen nějaké háčky?

Dají, pokud jsou partneři zvyklí na 24 hodinový horizont odpovědí na e-mail, lze spravovat programy v podstatě odkudkoliv. Musím ale říct, že v Asii je to “lepší”, protože lidi v ČR a celkově Evropě se probouzejí kolem poledne, takže máš celé odpoledne na vyřizování e-mailů. Tady, než si ráno udělám své rituály, je 9 hodin a to je v Evropě kolem 4 odpoledne – je to tedy náročnější, co se komunikace týká.

Má práce ze zahraničí naopak nějaké výhody?

Pokud si vybereš levnější zemi, než je ČR, tak samozřejmě ušetříš. Pro mě ale je hlavní výhoda změna prostředí, poznání nových lidí a hlavně mi v novém prostředí lépe funguje mozek, protože není vystavený každodenní rutině.

Z pohledu affiliate partnera, když cestuješ a pracuješ v zahraničí, tak se ti affiliate trh “zmenšuje” a přibližuje – to znamená, že se ti zahraniční projekty nezdají už tak nedostupné a neproveditelné.

Jaroslave, spravuješ mimo jiné provizní program vašečočky.cz, které provozuje společnost Maternia. Jak dlouho už je tato společnost na trhu?

Maternia je na trhu od roku 2008, takže jak říkáš, opravdu nejsou žádný nováček. Navíc je vidět, že se jim opravdu daří, protože za těch 10 let vybudovali e-shopy v 15 zemích Evropy.

Jak dlouho již provozují vlastní affiliate program?

Affiliate program funguje od roku 2013.

Kolik jednotlivých kampaní vlastně v rámci vašeho provizního programu nabízíte?

V každé zemi, ve které má společnost Maternia e-shop, má i affiliate kampaň, takže je to celkem 15 kampaní (k 10.10.2018).

Spravovat provizní program pro jiné země může být zajímavou výzvou – jak se daří  komunikovat s partnery z ciziny? Jak je vyhledáváte?

Je to rozhodně výzva, která mi dává zabrat. Každý jednotlivý trh má svá specifika, některé země lépe reagují na slevy, jiné zase na kvalitní blogy, či influencery.

Komunikace s partnery je naštěstí bezproblémová, protože opravdu valná většina umí anglicky. Tedy rychlá komunikace v angličtině je na mně, newslettery si nechávám překládat manažery jednotlivých zemí.  

Co se týká vyhledávání partnerů, tak je to velmi podobné jako v Česku:

  • specializované katalogy
  • skupiny na sociálních sítích
  • analýzy zpětných odkazů
  • analýzy konkurence
  • SERP crawling (pozn. SERP je stránka, kterou zobrazí vyhledávač po zadání hledaného výrazu)

Například spolupráce s AWINem (největší evropskou affiliate sítí) je velmi plodná, protože jako jedna z mála sítí odkrývá kontaktní informace partnerů a je možné je rekrutovat v rámci sítě.

Jak se liší propagace v jiných zemích? Dají se najít odlišnosti?

Trend, který sleduji již třetím rokem v zahraničí, je neustálý růst kupónových a cashbackových webů. Co také velmi dobře funguje v zahraničí, a u nás není, je affiliate remarketing. Navíc v zahraničí neustále fungují obrovské e-mailové databáze, které sází na kvantitu před kvalitou. My je tedy nevyužíváme, takže jsem se neptal jak mají vyřešené GDPR 😀

Kolik partnerů má váš provizní program a kolik je těch, kteří přivádí nejlepší obraty?

Kdybych vzal dohromady všechny země, tak jsou to vyšší tisíce partnerů. Pokud se jedná o CZ/SK trh, pak jsou to stovky. Platí nám zde klasický Paretův princip, tedy 80 procent partnerů přináší 20 procent objednávek, ale jak rád říkám, u affiliate je to ještě drsnější. Tedy místo 80:20 je to spíš 90:10. 

Jaroslave, spravuješ více provizních programů, v čem se affiliate Maternia odlišuje?

Určitě v tom, že Maternia je mezinárodní společnost a v mnoha zemích má dominantní postavení na trhu. Tím je affiliate program lákavý a například v Česku jsou VašeČočky něco jako ZOOT v módě, všichni je znají. To obrovsky pomáhá prodejům. Navíc je zde celý tým připravený pomoci při tvorbě kreativ, xml feedů nebo speciálních slev a propagací pro kvalitní partnery.

Na jaké speciality lákáte vaše nové partnery?

Snažíme se mít pro partnery plný servis, co se propagačních materiálů týče. Máme bannery, jednoduché, ale i rozsáhlé XML feedy s variacemi, a navíc máme na e-shopech speciální slevové akce, které komunikujeme s partnery. Pokud má partner nějaké speciální pozice na webu a možnosti propagace, jsme schopni vymyslet i slevové akce pro konkrétní web/weby. Partneři se mohou spolehnout na podporu, odpovídám nejpozději do 24 hodin (+- časový posun 🙂 ) .

Jaké jsou nejefektivnější způsoby propagace? Je něco, co teď opravdu frčí?

Docela zajímavě se vyvíjí spolupráce s influencery a tím, že Google chce do SERPu dostávat co nejvíce “svých” produktů, začínají vznikat partneři specializující se na propagaci skrze Google Shopping. Tohle jsou teď takové trendy, jinak samozřejmě nejsilnější trio zůstává pořád:

  • Obsah
  • Cashback
  • Kupón

Je nějaký způsob propagace, který zatím u vašich partnerů postrádáte a přitom by mohl být velmi efektivní?

Zrovna v tomto odvětví se dle mého názoru nejvíce cení informace. Stačí se podívat na druhy čoček, jejich zakřivení, dioptrie, atp… Tomuto spousta lidí nerozumí a lze na to psát mraky kvalitního obsahu. Tohle nám v ČR/SK chybí a takové partnery si budeme hýčkat!

Máte nějaké zajímavé plány do budoucna?

Je toho hodně, ale v nejbližší době spouští Maternia vlastní značku produktů, u které budeme moci nabídnout zajímavé slevy a akce. Chceme více pracovat s influencery hlavně v oblasti barevných a “crazy” čoček a slunečních brýlí. A rádi bychom začali vzdělávat obsahové partnery a nabízet jim extra servis.

Je pro vás AffilBox jako aplikace pro správu affiliate dobrým prostředím? Jste s ní spokojeni? Co byste případně ještě uvítali, aby uměla?

S AffilBoxem pracuji denně a jsem s ním maximálně spokojený. Neznám přehlednější a jednodušeji ovladatelnější software, než právě AffilBox. Z mé zkušenosti ani zahraniční partneři nemají problém s orientací v AffilBoxu. Jediné co mi chybí, je inteligentnější zobrazování kupónů – protože spravuji mnoho kampaní, hlídání kupónů manuálně je proto hodně časově náročné.

Moc děkujeme za odpovědi!

Rádo se stalo. Pokud bude mít někdo zájem pobavit se o spolupráci na affiliate programu pro vasecocky.cz nebo vasesosovky.sk, může mě kontaktovat na e-mailu: jsem@jaroslavjanicek.cz



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *