S Milanem Pichlíkem o tom, co je to XML, e-shopový katalog a jak jít na obojí správně

Datum přidání12. 05. 2016
AutorKateřina Střelcová
S Milanem Pichlíkem o tom,  co je to XML, e-shopový katalog a jak jít na obojí správně

Pokud často nakupujete na internetu, už jste na affiliate katalog pravděpodobně také narazili. Provozujete-li provizní program, je určitě dobré vědět o tomto druhu prodeje alespoň to nejpodstatnější.

Milan Pichlík je expertem na tvorbu affiliate katalogů – proto jsme se ho zeptali, co to vlastně ten afffiliate katalog je, k čemu je dobrý, a jestli si mají v této oblasti majitelé provizních programů dát na něco obzvlášť pozor.

Čím se, Milane, vlastně přesně zabýváš? Postřehla jsem, že ještě dostudováváš školu. Kolik času ti zbývá na aktivity spojené s podnikáním a affiliate?

V podstatě dělám pět věcí najednou – affiliate katalogy, přeposílání objednávek (tzv. dropshipping), obsahové weby, výkonnostní PPC, školení a dodělávám ještě školu – už jsem v předposledním ročníku, takže je to trochu volnější, ale jakmile přijde zkouškové, nepříjemně to vždycky zhoustne.

Jak dlouho se affiliate a katalogům už věnuješ?

Asi tři roky zpátky jsem chtěl začít dělat něco sám na sebe, chtěl jsem začít dělat něco, by mě mě opravdu bavilo, ale narazil jsem na to, že s nulovými finačními prostředky to bude velmi těžké. Affiliate jsem rozjel, protože je to skvělá příležitost vybudovat od nuly podnikání, které bude mít v dlouhodobějším horizontu smysl a dobrou návratnost. Viděl jsem v affilu něco, co je nízkonákladové, ale pokud se tomu člověk věnuje, může v něm být také slušný výnos.

Katalogové e-shopy – nebo affiliate katalogy fungují tak, že reálně v čase zobrazují nabídky “opravdových” e-shopů. Samotný nákup pak probíhá ne v katalogu, ale přímo u prodejce, takže zákazník je k němu přesměrován – popsala jsem to správně? Je něco, bez čeho by tato definice nebyla úplná?

Myslím, že pro začátečníky je tahle definice plně postačující, je to nadneseně řečeno taková “Heuréka” – srovnávač zboží, oproti Heurece může být ale krásně personalizovaný, mohou v něm být různé filtry, zaměření na určitá klíčová slova.

Jak bys nějak hezky lidsky vysvětlit někomu, kdo právě otevřel svůj první e-shop, co je to xml feed? K čemu mu je dobrý?

XML si můžete představit jako soubor, třeba jako tabulku vyrobenou v excelu. Obsahuje infromace o vašich produktech, jejich parametry – URL adresa, barva, velikost, cena, počet kusů na skladu, a podobně. Je to datový výstup, který je tu pro to, aby jej mohly zobrazovat i další stránky, jako je např. Heuréka nebo právě katalogové e-shopy.

Kde se XML feed bere? Je potřeba, aby ho vyrobil programátor? Nebo může kdokoliv? Co je k tomu potřeba mít? Existují e-shopy, které si nemohou XML feed vygenerovat?

U každého e-shopového řešení záleží na tom, jak je naprogramováno. XML feed je vlastně datový výstup, přehled produktů, který si pak berou různé srovnávače, aby mohly zobrazit okamžité informace například o dostupnosti zboží. U mnoha e-shopových platforem jako je například Woocommerce, Magento a podobně, existují pluginy nebo políčka v nastavení, které XML vygenerují. Pokud máte vlastní řešení e-shopu, měl by vám jej připravit váš programátor. Dostanete pak od něj URL adresu, kterou pak poskytujete dalším stranám.

Co je na XML feedu to klíčové? na co dát pozor, aby fungovalo?

Je důležité myslet na správné názvy produktů – i kvůli srovnávačům, aby dokázaly výrobek porovnat se stejnými produkty v jiných e-shopech. Pak je také podstatný jednotný formát obrázků, měly by mít stejnou velikost. Zapomínat by se nemělo ani na kvalitní popis produktu, přítomny by měly být alespoň základní parametry jako je barva, rozměry, velikost, materiál, prostě to, co je k danému produktu relevantní.

Kolik katalogových e-shopů sám vlastníš? Jsi zaměřen na různé branže, nebo jen na jednu konkrétní?

Hlavně se zaměřuju na módu a pak také na zahradní nábytek, zahradní doplňky a podobně. Baví mě střídat branže a různorodost práce. Mám i různé cílovky na jednotlivých webech a myslím, že to tak je správně, rád se učím a zjišťuji, v čem se moje projekty liší, co kde funguje a proč. Před rokem jsem zkoušel i oblast hubnutí, tehdy to bylo populární. Zkoušel jsem vytvořit obsahový web, ale nedokázal jsem jej zmonetizovat.

Obsahový marketing je dost těžký a já jsem měl velká očekávání a přišla bohužel také velká zklamání. Problém byl v tom, že články si čtou hlavně lidi, kteří nemají ve skutečnosti zájem o službu, kterou se snažím zpropagovat – hledají si vlastní cesty, tipy, jak zhubnout, ale služby si koupit nechtějí. Proto jsem měl konverzní poměr velmi nízký. Postupně jsem výkonnost začal dohánět PPC reklamou.

Návštěvníci, kteří přišli na můj web neměli nákupní náladu, jen hledali tipy a remarketing je pak dost drahý. To je velký rozdíl oproti affiliate katalogům, kde už návštěvník ví, co chce a jen hledá, kde si to koupit.

Který svůj e-shop máš nejraději, eventuelně, který je pro tebe nejvýnosnější? Kolik jich vlastníš?

Jsou jich vyšší desítky – snažím se postupně odladit fungování a technologii, abych neopakoval chyby v jednotlivých produktech, a snažím se taky automatizovat procesy. Nechci nic uspěchat.

Nejradši mám kabelkujeme.cz – e-shop s kategorizovaným vyhledáváním, pro mě je to už docela technické dílo. Co se týče výnosnosti, jiné mé e-shopy jsou na tom líp, nechám si ale pro sebe, které to jsou 🙂 Je za tím totiž schováno mnoho práce, ladění, zkoušení, experimentování. Vypadá to jednoduše, ale celý ten výrobní proces je to opravdu na několik let studia.

S jakými e-shopy rád spolupracuješ? Proč je právě s nimi spolupráce příjemná?

Spolupracoval jsem se všemi českými módními e-shopy, vyzkoušel už jsem asi všechny, které mají affiliate. Jsou mezi nimi velké rozdíly. Pro mě je zásadní, aby měly přijemně nastavené podmínky polupráce a v pořádku XML. Důležitý je vztah e-shopu k affiliate obecně – nesmí ho vnímat jako nutné zlo, ale jako něco, co má smysl, baví to lidi, kteří jej mají na starosti a e-shopu přivádí zákazníky.

Je možné, že nevhodně vytvořený katalogový e-shop poškodí prodejce? Jak se to může stát?

Domnívám se, že ano, protože spousta affiláků katalogy dělat neumí, chybí jim zkušenosti. Podstatné je i třeba to, že na cílový e-shop musí vést odkazy s parametrem nofollow. To je velmi důležité a provozovatelé affiliate by si to měli ohlídat. (pozn. od autorky rozhovoru – v Affilboxu tento parametr nastavíte v editaci dané kampaně).

Stejně tak je negativním jevem parazitování na brandu – používání loga, obrázků a dalších informací, které partnerům prodejce nepovolil. Opět je potřeba, aby affiliate manažer daného programu vše kontroloval.

Může katalog zhoršit obchodníkovi jeho SEO?

Ono je velmi těžké změřit, co a jakým způsobem přesně ovlivňuje prodeje. Vlivy jako je sezónnost, změny cen, změny preferencí zákazníků se velmi špatně odfiltrovávají. Můžete se na to podívat tak, že i když budou affiliate partneři šlapat na paty prodejci ve výpisu výsledků z vyhledávání např. na Google, nebo Seznam.cz, vytěží tím vlastně v prodejcův prospěch co nejlépe celou niku.

Zatímco by jinak zákazník klikal na konkureční weby, pokud by se mu z nějakého důvodu nelíbil odkaz na prodejcův web, v tomhle případě klikne na web partnera a ve výsledku stejně nakonec u daného prodejce nakoupí.

Podstatné je, že affiliate partner přivede prodejci zákazníka a už je jen na e-shopu, jestli si zákazníka dokáže udržet a prodat mu další produkty.

Přijímáš nabídky ke spolupráci od dalších e-shopů. Které produkty jsou pro tebe zajímavé?

Určitě mám zájem o další nabídky, rozhodně neodsoudím nic aniž bych si nejdřív udělal pořádnou analýzu, v čem je u daného e-shopu dobrá příležitost. Obecně mám úplně nejradši produkty, které se dobře hledají na Seznamu, nebo na Googlu.

Výhodou je u e-shopu určitě kladný postoj k affilu a ochota udělat třebas drobnou změnu v xml. Přijímám určitě i další nabídky, i z jiných segmentů. Každý segment je pro mě zajímavý, klidně i konkurenční záležitosti, vždy hledám příležitosti, udělám si analýzu a hledám příležitost a volnou niku.

Milanovi velmi děkujeme za jeho čas. Pokud vás rozhovor zaujal nebo máte nějaké zajímavé dotazy nebo návrhy, navštivte jeho webové stránky milanpichlik.cz.

Vyzkoušejte AffilBox – získáte tak vlastní provizní program pro vaše podnikání!

Komentáře (1)

Štefan Polgári 03. 03. 2017

Ohľadom XML feedov a projektoch na nich postavených som sa rozpísal https://magazin.dognet.sk/publisher/10-fakt-dobrych-typov-pre-xml-affiliate-projekty/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *