AffilBox a situace kolem Google Chrome 81

Datum přidání20. 01. 2020
AutorOndřej Martinek
AffilBox a situace kolem Google Chrome 81

Pokud to ještě nevíte, tak celosvětově nejpoužívanější webový prohlížeč, Google Chrome, přejde v únoru 2020 na svou novou verzi – ta se označuje jako Chrome 81.

Proč o ní zde vlastně píšeme? Protože v určité situaci může mít vliv na affiliate marketing a je důležité o tom vědět a jak se to týká AffilBoxu.

Teorie kolem Mixed content

Ve stručnosti jde o to, že Google už nebude brát jako dostačující stav „mixed content“ (otrockým překladem to znamená „smíšený obsah“). Je to hláška, která se týká https webů, které sice mají svůj SSL certifikát, ale mají na svém webu některé zdroje obrázků, kódů, skriptů, … z http zdroje.

Takový stav může vzniknout z toho, že web sice přešel jako celek na https certifikát, ale neprošel si dostatečně další zdroje na webu, které mohu právě být stále na starším protokolu – což se často týká například fontů, hotlinkovaných obrázků či externích skriptů různých služeb.

Jak se projevuje

To se na webu a prohlížeči projevuje tím, že v adresním řádku vedle url adresy není zelený zámeček (který ukazuje správné nasazení zabezpečení formou https), ale například symbol i v kroužku, zámeček s výstražným žlutým trojúhelníčkem, …

Detaily o „mixed content“ zpracoval například web sslmentor.cz. Popřípadě oficiální vyjádření Googlu k definici „mixed contentu“ najdete zde.

Co to znamená pro uživatele

Pro uživatele to znamená, že daný web není 100 % šifrovaně zabezpečený a může (ale nebude to v dnešní době moc časté) být potenciálně nebezpečný. To bychom měli teorii.

A situace kolem Google Chrome verze 81 je taková, že začátkem února bude tento prohlížeč plošně blokovat všechny nezabezpečené zdroje, pokud je automaticky nezvládne načíst z jejich https url adres.

Jak zjistit, že nemáte problém s „mixed content“

Způsobů je více, od různých externích služeb, které vám projdou zdrojový kód stránek, až po ten nejjednodušší – tím je konzole/console v každém webovém pohlížeči, která ukazuje upozornění a výstrahy z právě načtené stránky.

Jak spustit konzoli v prohlížeči
Chrome

Zkratky: Ctrl+Shift+I (Windows) a Cmd+Opt+I (MacOS).

Myší: Pravým tlačítkem myši klikněte kdekoliv na webu a klikněte na Prozkoumat – v pravém rohu nově načteného okna se vám objeví malé ikonky hlášek (žluté varování, červené závažnější problém).

 

Firefox

Zkratky: Ctrl+Shift+K (Windows) a Cmd+Opt+K (MacOS).

Myší: Vyberte položku Nástroje > Vývoj webu > Nástroje vývojáře.

 

 

Safari

Tento prohlížeč nemá defaultně přístupné developerské funkce, takže je nutné pro Safari je speciálně zapnout (viz návod zde).

Zkratky: Ctrl+Alt+I (Windows) a Cmd+Alt+C (MacOS).

Myší: Pravým tlačítkem myši klikněte kdekoliv na webu a klikněte na Prozkoumat prvek – v pravém rohu nového okna překlikněte na záložku Konzola.

 

 

AffilBox a Chrome 81 v praxi

Inzerenti

AffilBoxu a partnerských programů se to týká v případě, že by inzerent měl nasazený velmi starý tracking/konverzní kód, který by odkazoval ještě na http:// zdroje našich skriptů. Není jich mnoho, byli už postupně upozorňováni a byli jsme ujištěni, že přejdou na novou verzi co nejdříve.

Tracking bude fungovat i nadále, protože z naší strany už plošně máme nasazeno přesměrování na https protokol, ale z dlouhodobého pohledu je potřeba přejít rovnou na čisté https a nespoléhat na benevolentnost vyhledávačů a prohlížečů.

Což by měli tak jako tak, protože ve hře je stále rozšiřující se ITP princip, který také zasahuje do affiliate a celkově i analytiky a reklamního eko-systému jako takového.

Partneři

Popřípadě se to týká partnerů, kteří by na svých https webech měli například bannery, co jsou nahrané historicky z http zdroje.

Z naší strany jsme na https už roky připraveni a všeobecně ho doporučujeme všem stranám v affilu.

Takže následky pro naše klienty a partnery budou minimální, až nulové.

Trendem je plné https

Ale je dobré vědět o tom, že zabezpečení formou HTTPS je už dnes bráno jako celointernetový trend a základ, takže inzerentské i partnerské weby by měly s ním umět 100 % pracovat.

Směr je jasný a nezabezpečené weby (ať už celkově, či částečně skrze mixed content) budou postupně zavrhovány jak ze strany prohlížečů, tak vyhledávačů.

A v návaznosti na edukaci od těchto hráčů a IT specialistů (popřípadě bank, které na to už roky upozorňují své zákazníky), budou i koncoví návštěvníci nedůvěřiví k nezabezpečným webům.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *