Jak se AffilBox připravuje na změnu cookies od 1. 1. 2022 (ZEK, S2S tracking, …)

Datum přidání17. 12. 2021
AutorOndřej Martinek
Jak se AffilBox připravuje na změnu cookies od 1. 1. 2022 (ZEK, S2S tracking, …)

Jistě vám neutekla změna, která ovlivní e-commerce svět od 1. 1. 2022. Je to aktualizace zákonu o elektronických komunikacích (zkráceně ZEK), která rozvíjí letitá pravidla GDPR. A to bude mít citelný vliv na celý online marketing, výkonnostní reklamu, webovou analytiku, ale samozřejmě i affiliate.

Základní materiály

Na toto téma už na našem webu vyšlo více materiálů, v principu základním bodem je vyjádření 4 affiliate subjektů právě o tomto tzv. „Cookies“ zákonu.

Stejné téma (ale více na míru AffilBoxu) jsme v hodinové debatě probírali i v našem podcastu – konkrétně v 28. epizodě, neboli Cookies po 1. 1. 2022.

Další zdroje

Odkázat vás můžeme taktéž na

Tyto materiály doporučujeme jako základní stavební kameny, které byste si měli projít, abyste pochopili, v jakých technických, právních a marketingových rovinách se pohybujeme.

Co to pro vás znamená

Tradiční kódy, které identifikují návštěvnost, která pochází od partnera, bude možné spouštět jen se souhlasem vašeho návštěvníka. Tento souhlas by měl být informovaný a dobrovolný – tak jak GDPR popisuje.

Neboli když to vztáhneme k nám, coby affiliate platformě, ne všechny prokliky (a následné konverze z nich pocházející), které partneři přivedou po nasazení této změny, budou zaznamenány a tedy započítány do affiliate. 

Zatím ze zdrojů které máme, se souhlasnost může pohybovat v rozmezí 78-93 %.

Neboli pokud byste neřešili změnu trackingu (jeho rozšíření o jednotlivé naše komponenty/funkce – viz níže), dá se teoreticky říci, že může být propad v změřených provizích o 7-22 % menší.

Rozhodně tím ale nezjemňujme tuto situaci – je důležité mít konkurenceschopný program a tedy mít co nejpřesnější tracking prokliků a konverzí – a tato situace právě nahrává technologiím dole zmíněným.

Je to samozřejmě teoretická rovina (zákon ještě nezačal platit, takže dat z českých webů není moc) – každý inzerent tuto míru bude mít odlišnou, dle své skladby zákazníků, a v návaznosti na affiliate i dle skladby svých partnerů a jejich přivedených návštěv. Nová situace na trhu tedy bude výrazně individualizovaná a čísla budou hůřeji porovnatená i v rámci jednotlivých e-shopů.

Záměrně zmiňujeme e-shopů, protože typická implementace na straně našich klientů z řad SAAS služeb či lead-gen kampaní většinou nepracuje s cookies, takže je tato zákonná změna nepostihne. Pokud si chcete ověřit vaši implementaci, klidně se nám ozvěte. Projdeme to s vámi a navrhneme případně řešení či směry jak tracking zlepšit či upravit.

V podcastu jsme rozebírali situace, kdy by danou situaci pozitivně mohli ovlivnit nejen inzerenti, ale i partneři – doporučuji si poslechnout a předat svým partnerům.

Cookie consent management (CCM)

Pro sbírání těchto souhlasů s „cookies“, neboli spouštění analytických/marketingových kódů (například Google Analytics, remarketingů, Skliku, Facebook pixelů, ale i klasických cookies trackingů) je potřeba využít nějaký z poměrně sofistikovaných nástrojů. 

Souhrnně se označují jako Cookie Consent Management Tool (neboli nástroje na sbírání souhlasů). Jejich přehled a testy najdete například na 5nej.cz či v našem podcastu o cookies. Pro kontext, náš hlavní web (právě affilbox.cz, který běží na WordPressu) má nasazený premium plugin Complianz.io.

Některá technická řešení a platformy si vyvíjí vlastní řešení. Neboli je dobré se informovat u vašeho poskytovatele technického řešení webu/e-shopu, jestli nemá připravené již hotové řešení.

Tuto část budeme postupně aktualizovat o nové platformy s vlastními cookies bránami:

Aktuální cookies v rámci AffilBoxu

Pro kontext, naše stávající kódy pracují s třemi druhy cookies, které za nás spadají do tzv. analytických cookies:

  • evercookie_X 
  • PHPSESSID 
  • X

Písmeno X označuje vždy ID kampaně, ke které je daná cookies přiřazena. Původce této domény (typicky označený jako Domain) je vždy vaše subdoména, kterou používáte pro svůj program. Plus u každé cookies je informace o délce její platnosti/životnosti.

Například: partner.affilbox.cz je původce affiliate cookies pro náš partnerský program na affilbox.cz a jejich platnost je 60 dní od prokliku.

Proč analytické?

Proč považujeme naše cookies (které ze svého principu patří do podtypu refferal cookies – řeší odkud návštěvník přišel a ne kdo je daný návštěvník) jako analytické? Slouží vždy totiž k zpětné analýze spolupráce s obchodními partnery – těmi jsou právě interní partneři, kteří jsou jen v rámci dané instance klienta.

Nejsou tedy poskytnutí sítí, marketplacem či jiným řešením, ale jsou zde typicky na pozvání inzerenta. Takže naše cookies jen hodnotí jejich domluvenou spolupráci ohledně přivádění konverzí.

A co my na to?

Hlavní body, které můžeme my i vy udělat pro zlepšení přesnosti měření po nasazení této cookie brány/lišty, jsou vypsané v našem podcastu (viz odkaz výše) a zasazené do kontextu.

Ve stručnosti:

Aktivní řešení 

  • S2S tracking 
  • Tracking kuponů 
  • Co největší snaha o souhlas (ovlivní jak inzerenti, tak partneři) 

Alternativní řešení 

  • Navýšení odměn partnerů

Serverový tracking (S2S)

Pro více informací o této metodě trackingu nás prosím kontaktujte (desítky inzerentů už to udělalo na základě původních zpráv z podcastu, …) a projdeme si ji společně. 

Pro základní představu jsme pro vás připravili článek

Výhodou této verze trackingu je jeho vysoká přesnost a kombinovatelnost s klasickým trackingem a aplikovatelnost bez souhlasu i po nové platnosti „Cookie“ zákona. ALE vyžaduje vývoj na straně vašeho webu/e-shopu, který my nemůžeme zastat z technických důvodů = každé řešení se liší a nelze připravit jednotné řešení pro všechny.

Cookieless tracking – nová verze

Máme ještě jednu verzi trackingu, která je aktuálně na zhodnocení u právníků, ale dle prvních informací to vypadá velmi nadějně. 

Nasazení této nové vrstvy (řekněme cookieless trackingu) je totiž násobně jednodušší, než vývoj serverového trackingu (který musí vždy vyvinout na svém řešení daný inzerent). O možnostech nasazení této odlehčené varianty vás budeme ještě informovat, protože je stále na zhodnocení u externích partnerů.

Kuponový tracking

Velmi funkční obranou proti vlivu nového zákona je používání tzv. Trackingu kuponů. Tato funkce je jen licencích typu PRO. Umožňuje měřit kupony použité v objednávkách a přiřazovat jednotlivé unikátní kupony k partnerům. 

Vzhledem k povaze technologie se zde nepoužívají cookies a tato metoda trackingu je extrémně odolná. Dá se používat i v kombinaci offline kupon + internetový e-shop

Více o technologii najdete zde.

Slovo závěrem, aneb jede se dál

Stejně jako jsme končili náš podcastový díl o cookies, tak zopakujeme, že tato změna NEZNAMENÁ konec affiliate marketingu. 

Naši klienti na AffilBoxech provozují affiliate programy ve více než 30 zemích světa a většinově se jedná o státy Evropské unie. Neboli i tam, kde právě tato technicky striktnější varianta GDPR už delší dobu platí.

A doplňuji, že nemají nasazené serverový tracking, protože se jedná u e-shopů o novější implementaci, takže fungují na klasickém cookies trackingu, jako drtivá většina z vás.

A affiliate jim stále funguje, vyplácí se jím, partneři i nadále propagují, jen jde primárně o tu základní přípravu a pochopení nových standardů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *