+420 778 443 348 (po-pá 9-15h)

Jak vyhodnocovat efektivitu provizního programu

Tento příspěvek v kategorii Blog, Odpovědi na vaše otázky byl napsán dne autorem .

Provizní program může být skvělým marketingovým kanálem vašeho podnikání. Na první pohled v něm můžete vidět nejrůznější údaje, podle toho, jaký nástroj na správu vašeho provizního programu pužíváte.

Které ukazatele si vyplatí sledovat? Přečtěte si, o kterých parametrech byste si v každém případě měli udržovat přehled.

Kdyby se vás někdo zeptal, jak vám funguje affiliate, dokázali byste mu teď hned odpovědět? Pokud váháte, určitě by vám v tom mohly pomoci tyto otázky:

  • Kolik máte celkem partnerů?
  • Kolik z nich vám přináší dobrý obrat?
  • Roste počet vašich partnerů i v poslední době? Pokud ano, přivádí vám i noví partneři pěkné množství nových zákazníků?
  • Kolik objednávek vám přivedli vaši partneři v poslední době?
  • Jaký je poměr objednávek, které jste museli zamítnout a těch, které byly v pořádku zaplaceny?
  • Kolik kliků odpovídá v poměru na jeden nákup?
  • Znáte výši průměrné objednávky, kterou vám partneři přivádí?

Tyto otázky by vás měly navést k tomu, abyste podle odpovědí byli schopni posoudit zdraví vašeho affiliate programu.

Provizní program totiž až na výjimky nepřináší velký obrat hned ze dne na den. Je potřeba systematické práce, aby vám po nějaké době začal přinášet smysluplné množství nových zákazníků. Tento fakt bohužel mnoho lidí odradí, protože mají pocit, že nevidí-li výsledky okamžitě, nemá pro ně daný kanál smysl.

Affiliate ale pro mnoho druhů podnikání smysl má a jeho výkon může přinášet  jednotky, ale klidně i desítky procent z celého objemu objednávek. Prozradíme vám, které parametry sledují profesionální affiliate manažeři, aby měli představu, zda je vše na dobré cestě. Využívají k tomu funkci Pokročilé statitiky:

  • Počet prokliků
  • Počet konverzí
  • Poměr konverzí a prokliků
  • Hodnota objednávek
  • Výška provizí
  • Počet partnerů
  • PNO – neboli podíl nákladů na obratu
  • Meziroční růst

Pojďme se nyní podívat na jednotlivé metriky pod lupou:

  • Počet prokliků

Prokliky ukazují, kolik návštěvníků dorazilo z partnerských odkazů na vaše stránky. Partneři k vám mohou vodit mnoho lidí, záleží ale na kvalitě reklamy i na kvalitě vašeho webu, zda tito lidé budou nadšeni a stanou se tak z nich zákazníci.

  • Počet konverzí

Z návštěvníků se v ideálním případě stávají vaši zákazníci. Skvělou zprávou je, když počet konverzí roste. Nezapomeňte se vždy zaměřovat také na to, zda jsou všechny konverze schválitelné. Pokud jich příliš mnoho zamítáte, je určitě na místě se zamyslet nad tím, proč tomu tak je a jak by se dalo snížit množství zamítnutých konverzí. Jsou lidé nespokojeni s produktem, protože je partneři popisují jinak, než jaká je realita? Nebo si lidé objednávají, protože jsou k tomu motivováni nějakou podmínkou nebo soutěží u partnera, ale zboží ve skutečnosti nechtějí? Příčin může být více, určitě je dobré po nich popátrat.

  • Poměr konverzí a prokliků

Čím více konverzí, tím lépe – a čím méně prokliků na jednu konverzi, tím také lépe. Znamená to, že se k vám chodít dívat vysoce motivovaní zákazníci, které dokážete zkonvertovat. Spolupracujte s vašimi partnery, pomáhejte jim tento poměr vylepšit a stejně tak byste měli brát na vědomí rady vašich partnerů, pokud se jim něco na vašem webu nezdá.

  • Hodnota objednávek

Skvělá metrika motivující partnery i vás – jaká je vaše nejvyšší konverze? Daří se průměrnou konverzi, nebo-li objednávku, která pochází z affiliate, navyšovat? Pokud ano, jste na skvělé cestě. Vaši zákazníci Vám důvěřují a partneři je skvěle připravili na nákup u vás. Pokud ne, je na čase zamyslet se, zda by nešel vymyslet nějaký ten upsell nebo crossell – a to možná i u vašich partnerů. Pokud někdo z nich píše recenze, podívejte se na ně, možná vás napadne, zda by nešlo předpřipravit určitý obsah košíku, který by na nadšené čtenáře mohl čekat. Například u receptu by bylo skvělé mít rovnou připravené odkazy na další důležité suroviny nebo nádobí.

  • Výška provizí

Výška provizí je postatnou motivační složkou pro vaše partnery. Nezapomínejte na ně. Jste na jedné lodi a tak, ačkoliv by se zdálo, že čím nižší provize, tím pro vás líp, pohlédněte na váš byznys očima vašich partnerů. Pro to, aby vás dokázali propagovat, potřebují svou odměnu. Můžete jim samozřejmě také pomoci tak, že jim pomůžete více konvertovat jejich návštěvnost, zefektivníte reklamu. Za stejnou výši odměny tak přivedou mnohem více zákazníků a suma provize pro ně tak bude mnohem vyšší. Důležité partnery, kteří Vám přináší nejen napřímo objednávky, ale také pomáhají budovat povědomí o vaší značce, můžete také odměnit vyšší částkou. (Rádi vám pomůžeme vše nastavit, je to snadné)

  • Počet partnerů

Obvykle platí, že čím více máte partnerů, tím lépe pro vás. Cílem je, aby vám stále přibývali výkonní partneři, kteří budou přivádět objednávky. Vyplatí se aktivně oslovovat stále nové partnery, ale také nezapomínat na stávající. Sledujte tedy nejen počet nových partnerů, ale také jejich kvalitu. Veďte si evidenci o tom, odkud partneři jsou, jaké jsou jejich propagační možnosti a jaký je tedy jejich potenciál.

  • PNO – neboli podíl nákladů na obratu

PNO (podíl nákladů na obratu) vyjadřuje poměr celkové hodnoty nákladů, které jste vložili do reklamy, a sumy objednávek. Čím nižší je tato hodnota, tím lépe pro vaše podnikání. Znamená to, že vám partneři vodí kvalitní zákazníky. Nezapomínejte do tohoto výpočtu zanést i čas vložený do správy affiliate programu, výplatu affiliate manažera, poplatek za software a podobně. Určitě platí, že by se PNO mělo postupně během zrání vašeho programu snižovat.

  • Meziroční růst

Pokud máte affiliate program již delší dobu, je vhodné sledovat trendy nejen mezi měsíci, ale také porovnávat bilanci mezi jednotlivými roky. pokud zjistíte, že se některé parametry výrazně zhoršují, bude potřeba zvýšit pozornost a najít příčinu.

Pro orientaci v tom, co a jak měřit, se určitě podívejte na video, které jsme pro vás připravili:

Abyste se neztratili ve výpočtech, připravili jsme pro vás také tabulku, kterou si můžete stáhnout a zapisovat do ní data z vašeho provizního programu. Automaticky vám vše přepočítá a ukáže v názorných grafech.

Tabulka ke stažení (85 kb,xlsx)

Náš výčet parametrů určitě není konečný, existují i další ukazatele – pokud právě vy používáte nějakou jinou metriku, budeme rádi, když nám o ní dáte vědět!



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *