Průvodce partnera začínajícího v AffilBoxu

Datum přidání11. 11. 2022
AutorOla Tomsová
Průvodce partnera začínajícího v AffilBoxu

S rozmachem sociálních sítí v posledních letech přichází čím dál častěji ke slovu tzv. SPOLUPRÁCE s influencery.  

V současné době je právě affiliate program vhodným nástrojem, jak tyto spolupráce krásně zúročit a velmi jednoduše spravovat. 

Častým nedostatkem bývají ovšem nedostatečné zkušenosti s affiliate prostředím jako takovým a s prací s jednotlivými provizními systémy. Pro kvalitní spolupráci je také základem mít alespoň základní znalosti s prací v online prostředí. 

Proto si dnes představíme a shrneme úvodní kroky affiliate partnerů v AffilBoxu. 

Tento FAQ mohou affiliate manažeři použít buď jako podklad pro samostatný článek na blogu v kampani nebo sem partnery přímo odkazovat. Stejně tak má AffilBox obsáhlý blog s nápovědou, spoustu základních témat se také probírá v Affilboxích podcastech.  

Nejčastější dotazy začínajících partnerů 

Kde se můžu přihlásit? 

Affiliate program v licenci AffilBoxu vždy funguje na vlastní subdoméně konkrétního webu – typicky to jsou adresy ve tvaru partner.* nebo affiliate.* nebo i spoluprace.eshop.cz. Na webu by měl být ideálně přímý odkaz na možnost registrace do programu, nebo třeba landing page se základním představením affiliate programu.  

Pokud na webu, se kterým chcete spolupracovat, odkaz na registraci nenajdete, zkuste se obrátit na affiliate manažera. Nebo také můžete kouknout na vhodné kampaně do affiliate katalogu, kde by měly být přímo odkazy na konkrétní programy.  

Co se děje po registraci do programu? 

Vytvoří se uživatelský účet, který může být ve dvou stavech – schválen nebo čekající na schválení. Buď je schválen automaticky, pak rovnou po registraci uvidíte detaily programu (tzn. reklamní kampaně, dostupné propagační materiály).  

Některé programy nejdříve posílají krátký mail – dotazník, kde o partnerovi chtějí zjistit základní údaje. Třeba kde chce program propagovat, jaké jsou jeho weby/blogy nebo jaký má dosah na sociálních sítích, a podobně. Teprve potom po dohodě účet schválí a ten se stane aktivní.  

Co můžu ve svém účtu v AffilBoxu změnit? 

V detailu Nastavení uživatele si můžete upravit veškeré zadané údaje při registraci – kromě e-mailové adresy (která slouží jako login).  

Můžete měnit měnu pro zobrazení, jazyk (jsou-li tyto funkce v licenci povoleny) nebo si nechat zasílat notifikační zprávy na jinou adresu.  

Upravit si lze i heslo nebo si nastavit dvoufázové ověření pro přihlašování. 

Info panel 

Každý uživatelský účet v AffilBoxu vidí základní souhrn svých aktivit v horní liště na úvodní stránce po přihlášení. U jednotlivých ikon daných aktivit je číslo, které reprezentuje celkové souhrnné výsledky pro daný uživatelský účet, který je aktuálně přihlášen.  

Podrobnější přehledy o svých provizích a konverzích s možností filtrace najdete v levém menu pod odkazem Statistiky -> Report konverzí, respektive Report prokliků. Detaily jsou popsány v jednotlivých dalších kapitolách

Co je to affiliate link? 

Jedná se o url adresu (vedoucí buď na homepage webu/shopu nebo třeba i na konkrétní produkt), obsahující zároveň parametr s unikátním affiliate ID.  

Ukázka: 

https://demo.affilbox.cz/?a_box=2quuanme 

Kde najdu svůj affiliate odkaz?

  • Přímo v okénku kampaně, kterou máte dostupnou. Klikněte na název kampaně, tím se dostanete do detailu, a jedním z nabízených polí je okno “Váš affiliate odkaz”.  
  • Dostupný je také v detailu uživatele -> v levém menu jděte na Nastavení -> Nastavení uživatele -> affiliate odkaz najdete v úplně pravém sloupci. 

Pokud chcete k propagaci využívat bannery, každý banner v kampani už unikátní affiliate odkaz obsahuje automaticky. Stačí jen použít tlačítko “Získat Kód”. 

Jak můžu vytvořit affiliate odkaz?  

Kromě nástroje pro vytváření deeplinků přímo v AffilBoxu (vizte kompletní návod v nápovědě) si můžete vlastní affiliate odkazy vytvářet i sami tradiční cestou.  
Affiliate odkaz se skládá vždy z konkrétní url adresy (vedoucí třeba na vybraný produkt) a volitelných parametrů. Základním parametrem je unikátní affiliate ID. (Vaše unikátní affiliate ID najdete v každém jednotlivém AffilBoxu a vždy bude jiné).

Vezmete tedy vybranou url, jako příklad nyní použijeme tuto: https://www.affilbox.cz/podcast/ a na konec přidáme parametr s jedinečným affil ID – pro náš příklad je to “?a_box=2quuanme”. Celý affiliate odkaz pak ve výsledku vypadá takto:  
https://www.affilbox.cz/podcast/?a_box=2quuanme  


Pozor na jeden detail – pokud je ovšem v originálním linku už nějaký jiný parametr, který je uveden znakem otazníku (?), pak před detailem “a_box” nahradíme otazník znakem ampersand: & 
v takovém případě je link v tomto znění:  
https://www.affilbox.cz/podcast/?a_cam=16&a_box=2quuanme 

Kde najdu moje affiliate ID? 

Své unikátní affiliate ID vidíte na několika místech:  

  • V Nastavení uživatele (levé menu odkaz Nastavení-> Nastavení uživatele -> karta Detail) 
  • Přímo u kampaně – rozklikněte název kampaně -> v poli “Váš affiliate odkaz” vidíte v zobrazeném url parametr “a_box=2quuanme” -> část za znakem rovnítka je Vaše unikátní affiliate ID.  

Jaká je moje provize? 

Výše odměny by měla být dána vždy dopředu – programy mají zpravidla na nástěnce souhrnné info. U každé kampaně uvidíte (po přihlášení) také nastavenou základní výši provize přímo v panelu jejího detailu.  

Podle typu kampaně to může být jak fixní částka (třeba za proklik, za lead) nebo procento z obratu objednávky.  

Kampaně mohou také využívat různé bonusové funkce, takže mohou mít rozdělení odměn podle typu partnera a jeho propagace. Typicky slevové nebo kupónové portály mívají nižší procenta (protože se o provizi dělí se zákazníkem), ale třeba influenceři mohou mít naopak dohodnutou odměnu vyšší. Vše záleží na individuální domluvě s inzerentem/affiliate manažerem. Není výjimkou i navyšování odměn podle výkonnosti – například podle počtu přivedených objednávek nebo obratu za určité časové období. 

Kde uvidím své provize? 

Jednak v úvodním ikonkovém panelu hned po přihlášení (souhrn) a jednak v Reportu konverzí, kde lze filtrovat vybraná období. A samozřejmě také na vystavených fakturačních podkladech. 

Jak mohu začít propagovat? 

Kvalitní kampaně nabízí partnerům k propagaci mnoho různých reklamních prvků. Kromě affiliate linků to mohou být xml feedy nebo bannery.  

S propagací vybraného inzerenta můžete začít kdykoliv, když budete mít dostatek podkladů. Záleží vždy na dohodnutém typu spolupráce.  

Můžete využívat affiliate odkazy (připravené nebo individuálně vygenerované), bannery, xml feedy… 

  • Reklamní bannery – najdete je v detailu každé kampaně v záložce Reklamní prvky. Mohou být tématicky obecné, vedoucí na homepage daného cíle, nebo se také mohou měnit sezonně podle aktivních promo kampaní inzerenta. V každém případě se nebojte zeptat na detaily affiliate manažera. 
  • Affiliate odkazy – úvodní odkaz najdete vždy v detailu kampaně v poli “Váš affiliate odkaz”. Už obsahuje vaše unikátní affiliate ID, takže ho stačí zkopírovat a použít.  
    Můžete si také nechat vygenerovat vlastní link: v detailu kampaně klikněte na záložku Reklamní prvky -> hned v prvním poli uvidíte nadpis “Generátor affiiate odkazů”. Do prvního políčka vložte konkrétní link, na který má vést požadovaný affiliate odkaz. Druhé políčko “Kanály” je volitelné (slouží pro analytiku návštěvnosti – odlišení zdrojů prokliků a konverzí).  Nakonec klikněte na tlačítko “Vygenerovat odkaz” a obratem uvidíte na stejném místě konkrétní link, který stačí si zkopírovat. Podrobněji si o generátoru deeplinků přečtěte na blogu
  • XML feed – pokud není v kampani dostupný, řekněte si o něj affiliate manažerovi. Slouží především pro katalogové weby. Definici najdete třeba ZDE.  

Jak vložím banner do svého webu? 

Pokud chcete k propagaci využívat bannery, každý banner v kampani už unikátní affiliate odkaz obsahuje automaticky. Stačí jen použít tlačítko “Získat Kód”.  

Tento kód pak vložte přímo do svého webu nebo blogu. Není potřeba stahovat, ukládat a znovu nahrávat konkrétní obrázek a přikládat k němu samostatně url link – v AffilBoxu je toto pro vás už připraveno ke snadnému použití. 

Co je to XML feed? 

Podívejte se na dotaz Jak mohu začít propagovat nebo do affiliate slovníku

Co je Kupón a kde ho najdu? 

Pokud má kampaň nebo inzerent dostupné slevové nebo motivační kupóny, může vám přidělit individuální znění kupónu. Můžete tak jednoduše sdílet jen a pouze toto znění kupónu – třeba na sociálních sítích. Díky němu budou započteny všechny objednávky obsahující tento kupón i bez sdílení affiliate linku. Řekněte si affiliate manažerovi o kupón! 

Kupóny je možné využívat vždy jen po dohodě s affiliate manažerem, který Vám jeho konkrétní znění sdělí.   

Jak otestuji funkčnost svého odkazu nebo banneru? 

Domluvte si s affiliate manažerem zadání testovací objednávky, aby o ní věděl a mohl tuto testovací konverzi zamítnout. 

  1. Zkopírujte si z kampaně svůj unikátní affiliate link 
  1. Otevřete si anonymní okno prohlížeče 
  1. Do adresního řádku vložte zkopírovaný odkaz 
  1. Potvrďte souhlas s cookies 
  1. V AffilBoxu se podívejte v levém menu do Statistiky -> Report prokliků -> dole pod grafem by měl být v poli “Výpis výsledků” zaznamenán proklik s Vaším affiliate ID 
  1. Na daném webu/e-shopu zadejte testovací objednávku (nejlépe do poznámky pro prodejce zadat, že se jedná o test) -> projděte celým procesem objednávky do konce (doporučeno vybrat pokud možno osobní odběr a platbu převodem nebo na dobírku při převzetí, umožňuje-li to systém) 
  1. V AffilBoxu se podívejte v levém menu do Statistiky -> Report konverzí -> dole pod grafem v poli “Výpis výsledků” by měla být zaznamenána konverze s Vaším affiliate ID 

Co když měření nefunguje? 

Pokud se Vám konverze nezapočte – obraťte se na affiliate manažera daného programu. 

Důvodů, proč se nezapočítá konverze, může být nepočítaně. Nejdůležitější jsou shrnuty zde.  

Obecně je nejčastějším důvodem nepotvrzení souhlasu s cookies, neuložení nebo smazání cookies (adblocky, antivirové programy) nebo například otevření linku na jiném zařízení. Detaily jsou popsány ve výše zmíněném článku. 

Co jsou cookies, jejich platnost a proč jsou důležité? 

Jedná se o textové soubory v prohlížeči, které slouží k uchovávání informací pro pozdější použití. V affiliate světě se do cookies ukládají například informace, odkud zákazník přišel a kdo jej doporučil (podle unikátního affiliate ID).  

U provizních programů bývá zpravidla nastavena hodnota “platnosti cookies”. Jedná se o počet dnů, na které je v cookies uložen detail o doporučení – pokud zákazník nakoupí v tomto limitu dnů, pak z této objednávky danému partnerovi, který zákazníka přivedl, doporučil, náleží provize. 

AffilBox využívá tzv. analytické cookies, proto je potřeba pro započtení prokliku i provize, aby zákazník potvrdil souhlas s uložením (analytických) cookies. Pokud například na e-shopu nakupující tento souhlas nepotvrdí, pak se nemusí konverze započíst – je to jedním z hlavních důvodů, kdy měření tímto způsobem nefunguje. 

Pokud Vás zajímá toto téma podrobněji, rozepsali jsme vše opět na našem blogu v tomto článku.  

Kde uvidím mnou přivedené objednávky? 

Otevřete si v levém menu Statistiky -> Report konverzí. Pod úvodním grafem vidíte Výpis výsledků. Můžete filtrovat podle časového období, určité kampaně nebo stavu konverzí.  

Není-li v kampani nastaveno jinak, pak se defaultně konverze zaznamená ve stavu “Nerozhodnutá”. Do stavu “Schválená” ji zpravidla affiliate manažer upraví po předem nastaveném limitu – zde záleží na typu měřených subjektů. Nejčastějším důvodem pro časový odstup je při klasickém prodeji fyzických produktů zákonná lhůta na vrácení zboží. Nicméně i tak obchodníci zpravidla čekají, zda zadaná objednávka – řekněme – dopadne dobře.  

Vyplatit provize lze jen z konverzí, které jsou ve stavu “Schválená”.  

Dalšími možnými stavy jsou “Zamítnutá” (např. při duplikaci jedné objednávky – v takovém případě by Vám měl manažer vždy dát vědět důvod) nebo “Vyfakturovaná” (po načtení konverze na výplatní report).   

Statistiky 

Pod odkazem Statistiky najdete podrobné přehledy svých aktivit.  

V Reportu prokliků/konverzí můžete filtrovat výsledky za konkrétní období, hledat podle čísel objednávek, podle stavu, objednávky obsahující kupón, výsledky vybrané kampaně a podobně.  

Dostupný je také odkaz Pokročilé statistiky, co všechno v nich najdete a jak s nimi pracovat je detailně rozepsáno ZDE na AffilBoxím blogu.   

FAKTURACE  

Kdy můžu požádat o vyplacení? 

Jakmile dosáhnete výplatního minima, pokud je na program nastaveno. Počítá se částka provizí pouze u konverzí ve stavu “Schválená”.  

Jak můžu požádat o vyplacení? 

U programu může být nastavena automatická fakturace – o tomto by Vás měl informovat affiliate manažer. V takovém případě nemusíte výslovně o vyplacení žádat, stačí počkat na automatické vystavení podkladů.  

Každopádně vždy – a kdykoliv – můžete požádat o vystavení fakturace: 

V levém menu odkaz Fakturace -> v pravém horním rohu tlačítko “Požádat o fakturaci”.  

Affiliate manažerovi přijde notifikace a měl by Vaši žádost schválit.  

Po schválení uvidíte na stejném místě vystavené fakturační podklady – PDF soubor, ve kterém je přehled všech získaných provizí. Na tuto konečnou částku vystavíte fakturu, kterou opět na stejné místo k danému podkladu nahrajete (přes ikonku tří teček vpravo). 

Kam nahrát fakturu? 

Na stejné místo, kde najdete fakturační podklady. To znamená v levém menu pod odkazem Fakturace -> Seznam fakturací -> u konkrétního řádku v seznamu je vždy úplně vpravo ikonka tří teček -> volba “Vložení faktury”. 

Vaši fakturu vystavujete u sebe, ve vlastním fakturačním systému. Váš kontakt je v roli dodavatele a kontakt inzerenta v roli odběratele. Vždy se dopředu domluvte na detailech kontaktu inzerenta, aby byl aktuální.  

Možnosti vyplacení 

Podle individuální dohody s affiliate manažerem nebo s inzerentem se můžete nechat vyplácet klasicky na fakturu, vystavenou na základě fakturačních podkladů. Vaši fakturu vystavujete u sebe, ve vlastním fakturačním systému. Váš kontakt je v roli dodavatele a kontakt inzerenta v roli odběratele. 

Dalšími možnostmi jsou třeba vystavení voucheru na nákup, slevy k nákupu nebo vybrané konkrétní zboží/produkt inzerenta.  

Tyto detaily vždy záleží na individuální domluvě. 

Co když nemám IČO? 

Nejste profík a spoluprací si jen přivyděláváte třeba jako spokojený zákazník? Nevadí, na tento typ spolupráce nepotřebujete IČO, můžete s inzerentem uzavřít Dohodu o provedení práce nebo Dohodu o pracovní činnosti.  

Affiliate slovník 

Nejdůležitější pojmy ze světa affiliate marketingu si můžete nastudovat podrobněji v tomto článku.  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *