Jak analyzovat konkurenční affiliate programy?

Datum přidání07. 07. 2022
AutorOla Tomsová
Jak analyzovat konkurenční affiliate programy?

Hledáte návod nebo inspiraci na to, jak hodnotit a analyzovat affiliate programy? Pak jste tady správně – v článku vám přinášíme přehledný postup a důležité body, na které byste při analýze konkurenčních affiliate programů neměli zapomenout. 

Analýzy konkurenčních programů vám přijdou vhod nejenom před nebo při spouštění vlastního affiliate programu, kdy potřebujete vědět, jaká je přesně situace v konkrétní niche (odvětví), ve vašem oboru podnikání. To je totiž velmi důležité pro to, abyste zapadli přesně na místo, abyste nevyčnívali ať už s příliš vysokou, příliš nízkou provizí nebo nevhodně nastavenými detaily programu – a tak zbytečně neodradili potencionální partnery, kteří by měli zájem o spolupráci s vámi. 

Vhodná je také analýza ostatních i ve chvíli, kdy se u vašeho už běžícího programu “něco zadrhne”, kdy nevíte, jak dál – tedy když jste sice nastartovali, program relativně už nějakou dobu funguje, ale najednou váš program stagnuje a potřebuje revizi a trochu oživení. Jak na audit affiliate programu si můžete poslechnout také v našem podcastu.

Analýza konkurenčních affiliate programů konkrétně

Přínosy zpracování analýzy – proč?

Cílem každého marketingu je zvýšit prodeje – analýzou získaných dat se můžete nejenom inspirovat, kam se dále posouvat, můžete také lépe připravit váš provizní program a tím snáze získat výkonné partnery k vaší propagaci.

Podívejme se na hlavní body, které vám mohou být přínosem, pokud správně využijete získané podklady – záleží na vás, jak s nimi budete dále pracovat. Nejjednodušší je vždy se poučit, naučit se něco nového, inspirovat se pro své aktivity do budoucna. 

Ověření, zda pro můj byznys model affiliate marketing funguje  

Správně nastavený affiliate program vám může přinést 10–60% navýšení tržeb. Samotný affiliate marketing funguje dobře napříč většinou oborů – od klasického prodeje fyzických produktů (klasické e-shopy na připravených šablonách – například nejrozšířenější Shoptet s affiliate doplňkem), přes tzv. info produkty (kurzy, výuka a podobně) až po nabídku služeb (SaaS – typu e-mailovací nástroje, provideři připojení, finanční produkty…). Jestliže ve vašem oboru existují affiliate programy, které jsou aktivní, pak je tady velký předpoklad, že váš affiliate program bude také fungovat.

Výběr vhodného způsobu měření konverzí a aplikace 

V základu je potřeba se rozhodnout, zda máte vlastní kapacity na zřízení vlastního individuálního řešení provizního programu. Pokud ne (zpravidla se to nevyplatí), můžete si vybrat ze dvou typů dodávaných řešení – registrace do affiliate sítě nebo pronájem affiliate aplikace / software. Dále záleží na konkrétním způsobu měření – zda dané řešení poskytuje i další vrstvy měření, třeba nezávislé na cookies. Hledejte také nabídku různých pokročilých funkcí – možnost škálování odměn pro partnery, populární tracking kuponů nebo S2S způsob měření. Každá další možnost navíc vám může přinést benefity a přilákat spolehlivé partnery.  

Inspirace pro nastavení detailů vašeho programu a jeho prezentaci 

Pro svůj obor můžete mít jasně dané představy, jakými způsoby se chcete prezentovat. Zpravidla máte shodnou cílovou skupinu se svou konkurencí, a tak není nad to, si jasně zvolit vlastní cestu nebo způsob pro oslovování zákazníků.

V prezentaci affiliate programu vždy vypište konverzní poměr, průměrnou výši objednávky, průměrný počet objednávek – standardní marketingové parametry.

Inspirace pro nové strategie a budoucí příležitosti 

Někteří vaši konkurenti mohou být prostě nejlepší. Ale i když jste jednička na trhu, nejspíš vám někdo neustále šlape na paty, cítíte to? Proč se tedy neinspirovat v tom, co ostatní dělají lépe? Sledujte je průběžně – co mají nového, jak inovovali postupy, jaké mají nové produkty, v čem vynikají, jak se starají o své programy? Dávají svým partnerům něco navíc? Pečují o ně? 

Hledání a získávání vhodných affiliate partnerů 

Stejně jako máte určenou vlastní cílovou skupinu, najděte si cílové affiláky. Partnery, kteří se věnují danému oboru, kteří mohou vhodně tématicky propagovat a mají k vašemu oboru blízko. Nebojte se je oslovit s vaší nabídkou – třeba jim bude vyhovovat lépe. V poslední době je hodně populární spolupráce s influencery – vytipujte si nadstandardní funkce vašeho affiliate programu a tyto výhody oproti ostatním jim nabídněte. Možnosti tu jsou!

Jak získat potřebná data – kde?

Už jsme si nastínili, jak můžete těžit ze zjištěných detailů o affiliate programech konkurenčních subjektů. Teď si upřesníme, jak tato data vlastně jednoduše získat, na co se konkrétně soustředit a co přesně sledovat. 

Registrace do affiliate programů konkurence. 

Přihlaste se do konkurenčních programů v roli partnera. Uvidíte zvenku, na vlastní oči, celý proces z pohledu propagujícího partnera a můžete tak sami zhodnotit, jak je program atraktivní. Všímejte si všeho, co je dobře nastaveno, a také všeho, co se vám nelíbí. Pak to můžete udělat lépe.

Sledování konkurenčních účtů na sociálních sítích

Buď přes soukromý nebo přes nenápadný anonymní účet se přihlaste k odběru příspěvků na sociálních sítích a odebírejte také konkurenční newslettery. Sledujte jejich firemní aktivity, jejich prezentace, marketingové akce a přímo i propagaci jejich affiliate programů.

Nastavení automatického monitoringu

Pomocí různých pokročilých nástrojů můžete sledovat dění ve vašem oboru – používání klíčových slov nebo počet zpětných odkazů a tak dále a tak dále.  

Affiliate programy a data o nich také hledejte na místech, kde se sdružují affiliate partneři, je to například:

Jaké konkrétní parametry sledovat – co?

Název programu

Měl by být výstižný, lehce dohledatelný i zapamatovatelný. Typicky je dobré tedy použít slova jako partneři, partner, spolupráce. V poslední době s ohledem na restrikce a blokace přímo v prohlížečích je lepší se vyvarovat přímo slov affil, affiliate. 

Tracking – způsob měření

U různých providerů affiliate programů ověřujte, zda jsou jejich měřící kódy aktuální, zda nejsou už zastaralé, zda a jak moc jsou odolné proti adblockům. Vývoj letí rychle dopředu a neustále se vše inovuje, zlepšuje. Dokáže vybraný poskytovatel řešení nabídnout i jiné, další metody trackování? Poskytuje i nadstavby a další vrstvy sledování – od trackingu populárních kupónů (s offline přesahem) až ke cookieless variantě (S2S)?

Délka platnosti cookies

Detail zajímavý hlavně pro partnery, díky kterému může program zaujmout a delší platnost potěšit. Hlavně při spouštění nového programu to pro partnery může být zajímavý parametr. Nejčastější lhůta je 30–45 dní, ale není na překážku nastavit delší platnost v řádu 60 eventuálně až 90 dní.

Popis programu a jeho detaily 

Pokuste se zhodnotit, jak je program prezentován nebo jestli má vlastní landing page. Myslíte, že propagace programu je pro partnery zajímavá a přitažlivá? Nechybí mu něco důležitého v popisu ještě před registrací?

Způsob odměňování

Nejdříve si ověřte nastavení správného typu odměny – zda je odměna nastavena jako procento z obratu nebo jde o fixní částku. Určete si, za co konkrétně mají být partneři odměňováni – za lead, za nákup, za přivedenou registraci? Pak srovnávejte.  Zjistěte si, jak probíhá samotné vyplácení odměn. Zda jsou konverze schvalovány automaticky nebo manuálně, s jakým časovým odstupem nebo jak často. Je nastaveno výplatní minimum? Nabízí program partnerům bonus za registraci do programu? Je možné se domluvit i na jiné formě kompenzace? Všechno se počítá!

Výše provizí

Zásadní otázka, na kterou se ptají všichni – kolik si partneři mohou vydělat? Porovnejte nastavené výše odměn ostatních programů. Dokáží programy škálovat odměny podle výkonnosti partnerů? Nastavte pro svůj program optimální odměny – jako nová konkurence v affiliate prostředí si můžete dovolit nabídnout lehce vyšší odměny. Při revizi už fungujícího programu naopak potřebujete udržet hladinu odměn zajímavou a srovnatelnou s ostatními. Nabízejte i benefity!

Nastavení pravidel programu a způsobu propagace 

Má program pro nové partnery k dispozici srozumitelné obchodní podmínky? Vždy je výhodou mít jasně definované podmínky spolupráce – od nastavení výplatního minima, přes povolené metody propagace až k případným restrikcím marketingových kanálů. 

Reklamní prvky konkurenčních programů

Jaké propagační materiály konkurence nabízí k dispozici? Jsou tyto prvky (třeba bannery) stále aktuální? Poptávka je nejen po bannerech, ale třeba i xml feedech nebo iframech. Jsou dostupné partnerům automaticky nebo jenom na výslovné vyžádání? Nenechte partnery zbytečně zdržovat.

Péče o partnery

Všímejte si, jak se affiliate manažeři o své partnery starají – kolik a jaké newslettery posílají, ozvou se vám po registraci? A zda vůbec program má vlastního manažera, správce. Je dostupný a aktivní uvedený kontakt na manažera? Poskytnou vám na začátek dostatek dobře zpracovaných informací? Srovnejte, co jednotlivé programy nabízí za benefity. Aktivní péče je nedílnou součástí každého dobře fungujícího programu.

Konverzní poměr

Pro partnery je zajímavější ten inzerent, jehož web má vyšší konverznost. Pokud v tomto bodě nejste lepší než konkurence, je na čase s tím něco udělat a mít se tak čím chlubit.

Nabídka zákazníkům

Jaké produkty má konkurence navíc a jaké vy oproti konkurenci? Na nabídce záleží, a ten, kdo má unikátní nebo specifickou nabídku, je vždy ve výhodě. I pro provizní program může být lepší nabídka zákazníkům tou zajímavou rozhodující výhodou. Využijte tedy svou konkurenční výhodu a v programu se s ní pochlubte.

Výsledná tabulka potom může vypadat například takto:

TIP: Díky správně postavené analýze konkurenčních affiliate programů, jste schopni správně nastavit affiliate marketing, aby vám fungoval.

Partneři 

Základní otázka zní, jak a kde je najít. Jak začít? Na trhu jsou různé affiliate katalogy, kde partneři hledají vhodné kampaně – sledujte popisky konkurenčních kampaní (registrujte svou kampaň). Vytipujte si správně hastagy a hledejte na sociálních sítích. Využívejte nástroje, pomocí kterých můžete získat pěkný přehled – o linkbuildingu, kdo odkazuje na konkurenční weby, kdo je hledá, kdo na ně odkazuje a podobně (Marketing Miner, Semor, SEMrush, Ahrefs…). 

Kam dál? Další užitečné tipy

  • Koukněte se na širší konkurenci – čím více, tím lépe. Ačkoliv přílišná konkurence může být pro váš obchod zdánlivě nebezpečná, vždycky je dobré mít přehled. Sice máte stejnou cílovou skupinu, ale díky tomuto získanému přehledu můžete lépe nasměrovat svůj program k úspěchu. Víte přesně, co chcete.
  • Stále sledujte konkurenci – nejen při spouštění affiliate programu. “Obchod se musí hýbat!” Konkurence je živá, stejně tak musíte být i vy. Obchodní strategie se vyvíjí, mění, je proto výhodou být ve středu tohoto vývoje a držet krok. Nebo být leaderem? To je výzva!
  • Poučte se z chyb konkurentů. Nikdo není dokonalý – občas i mistr se utne. Může se stát, že se něco konkurenci úplně nevydaří – pokud jste průběžně v obraze, může to pro vás být příležitost… neudělat stejnou chybu. 
  • Nevěřte všemu, co slyšíte a čtete. Některá čísla a fakta mohou být dvojsečná. Je dobře umět je správně interpretovat, a nenechat se svést ve vysvětlení. Nezapomínejte na obecný nadhled a souvislosti. Také na detailech záleží! Správné čtení výsledků a následná práce s nimi je rozhodně důležitá. 
  • Neusněte na vavřínech! Tak jako vy jste začali sledovat konkurenci, oni pravděpodobně také velmi dobře budou vědět vše o vás. Dávejte si záležet na všech detailech. Pečujte o své zákazníky i o své už získané partnery ve všech ohledech, ať je to kdokoliv – nikdy nevíte, kdo je na druhé straně. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *